b n o o r 6 File Edit Style Font Layout Rrrange Fill Lines Pen uoorbeeld uit MacDraui SL Figuur 3. Voorbeeld van een vektor-tekenprogramma MacDraw te werken. Bij objekt georienteerde tekenprogramma's zoals Mac Draw begint de gebruiker met een leeg beeldscherm. De tekenaar kan het lege beeldscherm vullen met recht- hoekige, cirkelvormige en andere Objekten. Het aan- brengen van bijvoorbeeld een rechthoekig objekt ge- beurt door eerst het piktogram van het rechthoekgereedschap te aktiveren, dat wil zeggen met de muiscursor even aan te wijzen. Vervolgens kan de tekenaar door middel van de muis op het beeldscherm aanwijzen tussen welke koördinaten de rechthoek gete- kend moet worden. Een voordeel van een objekt georienteerd tekenpro- gramma is dat het computerbestand waarin de tekening wordt opgeslagen relatief klein van omvang is. Verder is een belangrijk voordeel van objekt georienteerd teke- nen dat de afdrukkwaliteit uitsluitend afhangt van de kwaliteit van de printer. De tekening is 'resolutie onaf- hankelijk'. Dat betekent dat de afdrukkwaliteit van de tekening onafhankelijk is van de kwaliteit en instelling van het beeldscherm. Voor het objekt georienteerd be- schrijven van een tekening wordt in veel programma's de paginabeschrijvingstaal PostScript gebruikt. Uit alle losse Objekten steh de tekenaar zijn illustratie samen. Het lijkt meer op een bouwdoos dan op een te- kenprogramma. In de meeste objekt georienteerde te kenprogramma's moet de tekenaar met een leeg beeld scherm beginnen en een nieuwe tekening van de grond af opbouwen. Tot voor kort was het niet mogelijk om in een objekt georienteerd tekenprogramma op de Macintosh gebruik te maken van gescande invoer (een tekening die via de Scanner op het beeldscherm is ge bracht is immers een rastertekening). Met de komst van de programma's Illustrator en FreeHand is het nu toch mogelijk geworden om een rastertekening uit de Scan ner te benutten in een objekt georienteerde tekening. Dat kan op drie manieren gebeuren. In de eerste plaats is het mogelijk om die rasterin- voer in zijn geheel als een objekt in de tekening te 'plakken'. Van dat objekt kan dan nog wel de grijs- waarde en afmeting gewijzigd worden, maar het is niet mogelijk om de afzonderlijke pixels te wijzigen. In de tweede plaats is het mogelijk om zo'n rasterte kening als 'template' te gebruiken. Dat wil zeggen dat de rastertekening als een lichtgrijze schim ('ghost ima- ge') zichtbaar is op het beeldscherm, zonder dat we er wijzigingen in kunnen aanbrengen. Met de objekt geo rienteerde tekengereedschappen van Illustrator of Free- Hand kan die 'template' vervolgens worden overgetrok- ken (figuur 4). In de derde plaats is het in sommige programma's mogelijk om de rastertekening automatisch te vektori- seren. In de objekt georienteerde programma's Illustrator88 en FreeHand is het door middel van het 'autotrace'-gereedschap mogelijk om van een rasterte kening ('template') de grenslijnen stuk voor stuk te la- KT 1989.X V.l 51

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1989 | | pagina 53