1
r*
RS 8#ll2£j
Figuur 2. Het weergaveproces op de Olivetti PC in Schema. In het midden een schetsmatige 'memory map' bij toepassing van
het BEITEL-pakket.
inktrollen (hier: de Look Up Table, lut) en tenslotte
afgedrukt op papier (hier: het scherm).
Het probleem
Omdat beitel bestemd is voor onderwijsdoeleinden,
dus voor het tonen van principes, wordt er gewerkt met
kleine beeldmatrices van 128*128 elementen (pixels),
waarvan de waarde kan varieren van 0 tot 255. Het
voordeel hiervan is, dat er 12 matrices tegelijk in het
geheugen (de 'beeldbuffer') kunnen worden opgeslagen
en dat bewerkingen niet te lang hoeven te duren.
Deze matrices moeten nu zichtbaar worden gemaakt
op een beeldscherm. Olivetti leverde en ondersteunde
tot voor kort een grafische insteekkaart (EGC) met
beeldscherm waarmee 640*400 punten, elk in 16 kleu
ren, kunnen worden afgebeeld. Deze kleuren zijn
samengesteld uit Helderheid (grijze fosforpuntjes),
Rood, Groen en Blauw, die elk afzonderlijk alleen aan
of uit kunnen staan. Verandering van intensiteit is niet
mogelijk. Het probleem was nu, dat er met de 16 kleu
ren geen goed doorlopende kleurenschaal en ook geen
goede grijsschaal te realiseren viel.
De oplossing werd gevonden in het simuleren van
mengkleuren door om het andere puntje een andere
kleur te zetten. Daarvoor moest echter elk element
(pixel) uit de beeldmatrix worden afgebeeld op een
vlakje samengesteld uit meerdere punten op het
scherm.
Er werden vlakjes van 4*3 punten gekozen (de afbeel-
dingsprocedure kan echter ook vlakjes van 8*6 en van
1*1 aan - de laatste natuurlijk alleen in 16 kleuren).
Voor weergave van een komplete matrix was dus een
vlak van 512*384 punten op het scherm nodig, en
daarmee bleven er aan de rand stroken van 128 en 16
punten beschikbaar, voldoende voor het plaatsen van
menu's, legenda's en teksten. Doordat de vertikale af-
stand tussen de punten op het Olivettischerm groter is
dan de horizontale zijn de vlakjes 4*3, en daarmee het
60
KT 1989.XV.1
&EELDMATKIX
GE-HEWQEN/
OLIVETTI PC
BEPROFSSTSTeEM
1 79 77 79 92
0 93 76 74 79 87 83 81
0 79 80 105 99 83 79 83
0 101 109 104 99 82 77 63
0 100 99 92 90 80 60 68
0 95 89 74 76 68 68 91
0 96 88 69 62 52 59 73
0 93 92 77 58 65 69 71
0M2.ETTABEL
OMZETTABEL
zet pixelwaarden om In
'Bitplane Mapping Codes';
is zeit te programmieren:
positle 1 t/m 4: welk bitplane
cijfer 0: geen een bit aanzetten
cljfer 2: om het andere blt aanzetten
cijfer 4: alle bits aanzetten;
hierdoor mengkleuren mogelijk!
VAN TER-ftEltJ haar, reeldjc-herm]
V4stlcjjm?' en weer^ave
van een vimorte-senjini f-beeld
op de Oliveth'- compwrer
PROC.RAMMA
&EE LDßWFFER
K LEW REWTAB EILEN
ViRXUELE fclTPLAWEJ
(DEKßLAPEN)
VIRTUELE MTMAP
R.EELE BIT MAP
UT PLANE
ASoo
RtTPlAwf J
5n PLAMt. 1
IndAMfL
PR0CE5 IN -HOOFPLüNEN
OpnAm« invoer
va 3C4nn«r/t4p«/(iiakrttr
MATRIX
BEWERKTE
MATRIX
bew«rXin«"
bv
PRENT
OP
3GMEIM
LOOK UP TABLE (LUT)
zet blts ult bitplanes om
in kleurcodes
voor het scherm;
is zeer snel te wijzigen
waarbij andere kleuren
op het scherm komen
zonder dat de Inhoud
van de bitplanes wijzigt
0000
0001
0010
OOI 1
0100
0101
01 10
0111
1000
1001
1010
1011
1 100
1 101
0 0000
1 0001
2 0010
3 0011
4 0100
5 0101
6 0110
7 Olli
8 1000
9 1001
10 1010
11 1011
12 1100
13 1101
14 1110
15 1111
ßEELP SCHERM
Mit Kotier
pMrsig roo<l
n.groen
h.cyg«n
N pco
10 10
0 0 0 0
1111
10 10
LUT
cooo