Imaging-model
Wat maakt PostScript anders dan andere grafische
standaards, zoals gks of phigs? Daarvoor moeten we
een fundamentele eigenschap van computerbeeiden be-
kijken. Deze eigenschap heet imaging-model.
Figuur 2a laat het soort uitvoer zien dat je van een
penplotter verwacht:
Figuur 2a.
een grijstint wordt gesimuleerd door arceren;
een letter bestaat uit körte lijntjes.
Maar eigenlijk hebben we behoefte aan uitvoer zoals in
figuur 2b:
Figuurjb.
grijstinten simuleren met rasters;
letters met een gave omtrek.
Dit is de uitvoer die PostScript ons biedt.
Het ligt voor de hand om te denken dat het hier om
een verschil in plotter-technologie gaat: de rasterplotter
versus de penplotter. Zo eenvoudig is het niet!
Vroeger werd een figuur als 2a met de pen in de hand
getekend. Niet lang geleden heeft de penplotter het
handwerk vervangen. Tegenwoordig beschikken we zelfs
over laserplotters, maar het beeld ziet er nog steeds
uit als in figuur 2a! De pen in materiele vorm is ver-
dwenen, maar het begrip 'pen' bepaalt nog steeds de
vormen die er op papier komen.
Het echte verschil zit dus niet in de technologie, maar
in onze denkwijze. In figuur 2a is het de pen die onze
denkwijze bepaalt; de pen is als het wäre de metafoor
waarmee we tekenen. Het PostScript-beeld in figuur 2b
is gebaseerd op een andere metafoor, die de naam sten-
cil/paint-metafoor draagt. Daar gaan we nu wat dieper
op in.
Voor de stencil/paint-metafoor heb je twee dingen no-
dig: een stencil (figuur 3a) en wat paint (figuur 3b).
M
Figuur 3.
Het stencil bepaalt het gebied waar de paint terecht
komt. De paint bepaalt welke kleur dat gebied krijgt.
Deze twee samen vormen zo het beeld 3c. Deze basis
gedachte geldt ook voor ingewikkelder stencils (figuur
4), of ingewikkelder paint (figuur 5).
wir Ii i umrf"
Figuur 4.
Figuur 5.
Bedenk dat het altijd een twee-staps-proces is. Een
stencil zonder paint is niet zichtbaar. Paint zonder
stencil zou de hele bladzij vullen. Bedenk ook dat de
paint dekkend is. Als er meerdere lagen paint aange
bracht worden op dezelfde plaats, dan is alleen de
laatst aangebrachte laag te zien.
Wat betekent dit nu voor een kartograaf? Ten eerste
zijn imaging-models niet gelijk geschapen. De ene kan
vormen voortbrengen, die met een ander onmogelijk
zijn. Daarom is het zo belangrijk om de keuze van een
imaging-model weloverwogen te maken. Ten tweede
zijn er meer imaging-models dan de twee die hier ten
tonele zijn gevoerd. Echter, voor het maken van kaar-
ten is de stencil/paint-metafoor zeer geschikt. Dat laat
de volgende paragraaf u zien.
De opbouw van een kaart
We willen nu laten zien hoe je met de stencil/paint-
metafoor stap voor stap een kaart opbouwt, en wel de
kaart in figuur 6. Af en toe maken we even een
zijsprong om een nieuw begrip toe te lichten.
Stap 1. Een: maak uit een aantal verbonden lijnstukjes
een gesloten päd. In figuur 7a geven de stippen het be-
KT 1989.XV.3
45