informatie bij de reiziger krijgt. Voor een suksesvolle overdracht moet de informatie ook volledig zijn. Ver- voersinformatie, zeker in stedelijke gebieden, kan kom plex van aard zijn. Wisselende reis- en vertrektijden, verschillende reisroutes met variabele vervoersketens, maken het niet mogelijk om zonder een goede voorbe- reiding efficient te reizen. De flexibiliteit van de ver schillende vervoersschakels is nooit optimaal in verhou- ding tot de auto. Het zal, zeker bij komplexere reisrou tes, een zorgvuldig aaneenrijgen worden van de verschillende vervoerslijnen en hun reistijden. De vervoersmaatschappijen worden zieh bewust van de noodzaak en de mogelijkheden om het publiek in een vroeg Stadium te benaderen. Zo zijn in de afgelopen jaren het aantal verkooppunten van de dienstregelingen sterk toegenomen en is het aantal telefoonnummers met vervoersinformatie sterk uitgebreid. Naast deze mondelinge en schriftelijke informatie, neemt ook het belang van informatie in kaartvorm zo- wel kwantitatief als kwalitatief toe. Kaartsoorten Tot op heden heeft men op verschillende manieren ge- probeerd het openbaar vervoer in kaartvorm te bren- gen. Een van de bekendste vervoerskaarten is de kaart van de Londense Underground die in 1936 door Henry Beck werd ontworpen. Voor zijn tijd was deze kaart re- volutionair. Beck was de eerste die de topografische ondergrond losliet om een vervoersnetwerk weer te ge- ven. Wat onder de grond rijdt heeft weinig van doen met de ruimtelijke begrippen van de bovengrondse we- reld. Stations zijn namen längs een lijn, of waar twee lijnen elkaar kruisen. Omwille van de leesbaarheid werd het hele netwerk geschematiseerd naar een pa- troon van 0-45-90 graden. Het centrumgebied, waar verhoudingsgewijs veel meer stations liggen, werd daar- bij sterk opgeblazen, waardoor niet alleen de ligging van de lijnen veranderde maar ook het hele begrip schaal overboord werd gezet. Het resultaat was een kaart waarin gekodeerde lijnen en tekst een zeer overzichtelijk beeld geven van het ver- voersnet. Met een tussentijd van enkele tientallen jaren heeft deze kaartvorm school gemaakt in de hele wereld en wordt zij toegepast van Sidney tot Caracas. Alhoe- wel het koneept een grote aantrekkingskracht uitoefen- de op talloze grafisch ontwerpers en kartografen kon dit niet overal suksesvol of funktioneel worden toege past. In de laatste jaren ziet men dan ook een kente- ring in deze kaartvorm. Zo ontstaan er nieuwe geabstraheerde kaarten waarbij niet meer de verhou- ding tussen de hoeken voorop Staat, alswel de funktio- naliteit van de toegepaste abstraktie (figuur 1). In de Steden woedt, in navolging van Frankrijk, een wäre mupi-oorlog (Mobilier urbain pour information) waarbij hele Steden door verschillende exploitanten bestreken worden met moderne abri's en losstaande re- klamezuilen. Als onderdeel van de overeenkomsten tus sen de gemeenten, de vervoersmaatschappijen en de ex- ploitant van de reklamezuilen, worden de abri's ook voorzien van vervoersinformatie in kaartvorm. Doordat de abri's regelmatig onderhouden worden en vernielin- gen direkt gerepareerd, kan het vandalisme worden te- gengegaan en blijven de kaarten, beter dan voorheen, leesbaar voor het publiek. De eerste stad waar de mupi-opmars van start ging was Amsterdam. Voorheen beschikte men hier over eigen abri's die ge- durende tien jaar voorzien werden van een kaart die in 1977 ontworpen was door Paul Laarhoven en Paul Mijksenaar, ter gelegenheid van de eerste metrolijn. Deze kaart heeft verschillende uitvoeringen gekend, waaronder ook uitgaven voor toeristen (zie bij läge). Maar met de komst van de nieuwe abri, werd er onder auspicien van de wethouder van verkeer tegelijkertijd een nieuwe kaart voor het hoofdstedelijk railvervoer ontworpen, door Hans van der Kooi van de Samenwer kende Ontwerpers. In een volgend Stadium is deze kaart verder uitgebreid tot een algemene vervoerskaart van de hele stad. Naast een zeer geabstraheerde vorm van het lij nennet wordt deze kaart ge kenmerkt door twee nieuwe dementen. Alle vervoerslijnen hebben een kleurkodering gekregen naar hun gerichtheid. Zo zijn alle lijnen van/naar het centrum rood en alle ringlijnen groen van kleur. Waar er bundels lopen van meerdere tramlijnen worden deze ook evenredig weergegeven in hun lijndikte, zodat de reiziger tevens een idee krijgt over de frequentie van lijnen over een bepaald trajekt. In vormgeving is bij deze kaart sprake van een eenheid die, grafisch gezien, respekt afdwingt. Daarbij zijn ech ter wel koncessies gedaan aan de funktionaliteit van deze kaart. Door het ontbreken van duidelijke referen- tiepunten met het stratenpatroon, hetzij in de kaart zelf of middels een gridindeling met aanvullend straat- namenregister, is deze kaart moeilijk te gebruiken door mensen die niet al bekend zijn met de stad en haar lij- nennet. Het nut van deze kaart voor de eigenlijke doel- groep wordt daarmee twijfelachtig. De RET van Rotterdam kan beschikken over een abri- kaart die gemaakt wordt door de Afdeling Landmeten en Kartografie van de Gemeente Rotterdam. Deze kaart is voorzien van een topografische ondergrond waarbij wel alle Straten zichtbaar zijn, maar waar men de straatnamen beperkt heeft tot de Straten die ter orientatie dienen voor de reiziger. Daardoor is men erin geslaagd het kaartbeeld rüstig te houden en kan de thema-informatie de nodige ruimte krijgen. In de vormgeving wordt een nauwe relatie onderhouden tus sen het openbaar vervoer in het straatbeeld en de weer- gave in de kaart. Zo hebben de buslijnen dezelfde PMS-kleur gekregen als de kleur van de bussen en krij gen de twee metrolijnen in de kaart ook dezelfde on- derscheidende kleuren, blauw en rood, zoals die onder andere op de metrodeuren voorkomt. Zelfs in de kleur van de stationstekst is deze tweedeling aangehouden. Zeer duidelijk in vorm en kleur, is het symbool voor de metrostations ook in de kaart gebruikt. Voor de zone- KT 1989.X V.4 21 Abrikaarten

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1989 | | pagina 23