informatie heeft men de kleur groen toegepast. Waar deze kleur voor tekst werd gebruikt is deze minder leesbaar; hiervoor zou beter een stevige grij stint ge bruikt kunnen worden met dezelfde groene kaderrand. Het streekvervoer is in de kleurstelling wat weggedrukt naar een grij stint die af en toe in de, eveneens grijze, bebouwing oplost. De eindhaltenummers voor deze lij- nen zijn ook grijs, en sterker nog dan de lijnen ver- dwijnen zij in de bebouwingstint. Met gerasterd groen in de achtergrond geeft deze abri- kaart in zijn geheel een frisse kleurstelling. Door een ander drukprocede (rotatiedruk) zijn deze kleuren jam- mer genoeg niet helemaal terug te vinden in de folder- versie van deze kaart (zie bijlage). In Utrecht is men zeer kort geleden ook begonnen met de plaatsing van nieuwe abri's. Hiervoor is een kaart gemaakt door de firma Falkplan. Deze heeft enkele maskers van de bestaande stadsplattegrond iets anders in elkaar belicht. Aan deze kaart heeft men twee infor- matielagen toegevoegd, namelijk een voor alle buslij- nen met stopjes en nummers, en de ander voor de zo negrenzen met nummers en de sneltram (in het blauw). In dezelfde harde blauwe kleur staan ook alle bijzon- dere gebouwen. Aan deze kaart zit kraak noch smaak. De kwaliteit van het lijnwerk en de beschrifting (door het vele afkontakten) is siecht. De sneltram, een hoog- waardig vervoerselement in Utrecht, valt in zijn geheel, met een lijndikte van wel 0.15 mm, niet op. AI met al kan gesteld worden dat Falkplan zieh noch in het the- ma heeft verdiept, noch zieh veel moeite heeft getroost bij de uitvoering. In het ophangsysteem van de kaarten is ook verbete- ring aangebracht. In Amsterdam is de abri in de kaart- kast voorzien van een magnetische laag. De lijnenkaart wordt in zeefdruk gedrukt op metaalhoudend materi- aal, evenals enkele nevenkaarten zoals de nachtbus- kaart en de zonegrenskaart. Tezamen met de vertreksta- ten van de speeifieke halte worden deze losse dementen in de kast geplaatst, waardoor de vervanging van enke le dementen goedkoper is dan het opnieuw drukken en plaatsen van een volledige kaart. Niet alleen in de grote Steden, doch ook voor alle sta- tions en de middelgrote gemeenten met vervoer van be lang streeft men er naar deze tezijnertijd van abrikaar- ten te voorzien. Bij een dergelijke spreiding spreekt het vanzelf dat de kwaliteit van deze kaarten dan ook toe- gankelijk moet worden voor een groot publiek. Waar de abri's in vormgeving op een grote stap voorwaarts duiden is het met de vormgeving van de kaarten veelal nog droevig gesteld. Het nachtelijk openbaar vervoer geeft meestal een uit- gedund patroon te zien van het vervoer overdag. Dit le- vert ruimte op die door sommige ontwerpers handig benut wordt voor het toekennen van een extra dimensie aan de kaart. Zo heeft bijvoorbeeld de nachtbuskaart van Rotterdam als ondergrond een weergave van be bouwing, rivier en ommeland, in donkere tinten, waar- aan alle thema-informatie van lijnen en nummers hel der wordt toegevoegd door dit in wit en groen uit te sparen in de ondergrond. Evenals in de abrikaart geldt hier de Sterke relatie tussen kaart en werkelijkheid, en is het opschrift van de nachtbus (lijnnummer met be- stemming), in vorm en kleur ook zo weergegeven in de kaart. De nachtkaart van Montreal gebruikt voor het stadsgedeelte dezelfde ondergrond als de dagkaart. Montreal wordt echter omsloten door delen van de St.- Lawrencerivier, die in dit geval zwart worden weergege ven. Daar omheen heeft het ommeland een Sterke paarse tint gekregen. Het geheel geeft het effekt van een nachtelijke benadering van het lichtende stadscen- trum per vliegtuig. Zonegrenskaarten Sinds de invoering van tariefzones bij het openbaar vervoer zijn er ook de zogenaamde zonegrenskaarten versehenen. Omdat bij deze kaarten de werkelijke ruimtelijke ligging van bebouwing, wegen, lijnen en haltes niet relevant meer is, zie je dat juist hier de ont werpers gebruik maken van de mogelijkheid om allerlei vrije grafische vormen toe te passen. In sommige geval- len dringt de vergelijking met flipperkasten en fruitau- tomaten zieh onwillekeurig op (Rotterdam, Bremen, zie figuur 2). In andere gevallen is de zonegrensaanduiding subtiel verwerkt in de hoofdkaart of heeft men de voorkeur gegeven aan aanvullende diagrammen (MTR in Hong Kong). Er bestaat ook een algemene zonegrenskaart waarin heel Nederland is weergegeven, opgedeeld in de ver- schillende zones. Deze kaart is een komplete aaneen- schakeling van verschillend gekleurde lijnstukjes onder hoeken van 0-45-90 graden waaraan per lijnstukje het zonenummer en de zonenaam zijn toegevoegd. Van deze algemene kaart zijn per vervoersgebied vele uit- snedes gemaakt die men terugvindt in de busboekjes. Het is een kaart waarin de thema-informatie en de vormgeving zieh moeilijk blijven verhouden. Omdat men zieh gedwongen voelde de informatie tot het abso lute minimum te beperken, biedt de kaart te weinig aanknopingspunten om het eigen routeverloop, en v/ o y y y Figuur 2. Zonekaarl Bremen. Doordat men vrijwel alle ruim telijke kriteria overboord kan zelten is hier een goede kombi- natie ontstaan van verschiUende geometrische vormen. KT 1989.XV. 4 23 Nachtbuskaarten Utbremer Ring f J° Hemmstraße r\: Burgerpark Q Schlachthofs« y JP HauptbaWmof J -Haydn-Str Krkh St -Jürgen-Str Stader Strafte Dov ntorsteinweg )bbenweg ,Be ufsbJentrum Fährstraße sheide Bf Neustadt Westersfraße Ij Zum Kuhhirten Huder Straße Leibmzplatz »elstfaße Stader/Hamb. Siräße lutzdeich -Menken-Straße -Dunkel-Straße Rughafen (osenpfad hlligstraße rstenatiee Kaserne

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1989 | | pagina 25