ken, een demonstratie bijwonen en explikatie of informatie vragen. Voor deze toelichtingen waren de volgende leveranciers aanwezig: Aarque Systems, Agfa-Gevaert, Canon Busi ness Machines, G.T.R., Ingenieursbu reau Oranjewoud, Photogravure De Schutter, Van Beek Graphic Art Sup- plies en Wifac. De technische on- dersteuning kwam van de Landin- richtingsdienst. Ir M.P.J.M. Lemmens (Technische Universiteit Delft) vervolgde met Re mote sensing en kartografie: van du- alisme naar druk op de knop? Wij leven in de informatiemaatschappij, zo Steide de spreker, en zonder het 'toverwoord' informatie zou de sa- menleving niet meer kunnen. Voor- naamste originele bronnen van ruim- telijke informatie zijn fotogrammetri- sche en remote-sensing-beelden. De spreker ging in op de digitale beeld- vorming längs direkte en indirekte weg. Satellieten hebben Scanners aan boord, die het aardoppervlak strooksgewijs aftasten. Het scheidend vermögen van deze spektrale banden is groot. Vaak moet echter nog de omweg genomen worden om de digi tale banden om te zetten naar foto's. Het doel van de vervaardiging van beeiden van de werkelijkheid is om via het beeld informatie te verkrijgen over die werkelijkheid. Hiertoe dient de beeldanalyse, een extraktie van in formatie via patroonherkenning. Om uit het beeld de gewenste informatie te extraheren moet men de taal van het beeld beheersen. De grafische taal die gebruikt wordt in de karto grafie om ruimtelijke dementen ade- quaat te representeren ligt dicht bij de taal van de remote sensing. Er be- staat echter een groot verschil tussen grafische dementen en beeldelemen- ten. Bij grafische dementen heeft men een vrije keuze; bij interpretatie heeft men dat niet. Een eis van de presentatie is immers dat een kaart leesbaar is. Wanneer een kaart digi- taal is opgeslagen en er dwarsverbin- dingen tussen de gegevens zijn ge- legd, zodat elke doorsnede van het bestand kan worden verkregen, is er sprake van een geografisch informa- tiesysteem (gis). Deze informatie is bij uitstek geschikt voor beeld- schermpresentatie. De kaart wordt hiermee een van de mogelijke presen- tatievormen. Kaarten zullen daardoor steeds meer maatwerk worden, toe- gespitst op een projekt. Kartografische reproduktie ten be- hoeve van kleine kaartoplagen in kleur was de titel van de lezing van de heer R. de Jonge (Staring Cen trum, Wageningen). De spreker bena- drukte dat kaartreproduktie in kleur voor kleine oplagen vrij veel voor- komt. Hij ging vervolgens in op een aantal reproduktietechnieken. Eerst keek hij terug op de volledig hand- matige vervaardiging met ecoline, ge- volgd door reproduktie met behulp van de kleurenfotografie, en vervol gens via kleurkopieersystemen, waar- bij werd uitgegaan van een opmaak- model (meestal geheel handvervaar- digd en ingekleurd). In verband met tijdbesparing ging men over op eind- filmvervaardiging via gravures, peel- coats enz. en kleurproeven via ver- schillende Systemen. Met de eind- kombinaties op film (litho's) kan naar het drukproces worden overge- gaan. Afhankelijk van de oplage heeft men de keuze uit diverse tech- nieken, meestal drukken (offset of zeefdruk) of kopieren. Wordt de kaart digitaal opgebouwd en interak- tief opgewerkt, dan is het mogelijk met een elektrostatische kleurenplot- ter een kaart in behoorlijke kwaliteit te vermenigvuldigen zonder tussen- komst van de reproduktie. Deze speelt dan alleen een rol in het voor- bereidende Stadium. Van het vereiste eindresultaat zal het afhangen of men voor een digitale of analoge be- werking kiest. Het reproduktieproces in de kartografie zal in de körnende jaren sterk aan veranderingen onder- hevig zijn, maar niet onmisbaar zijn. Drs P. Hartman sprak over Kartogra fische reproduktie en de vervaardi ging van facsimile-uitgaven. Hij vond dit twee verschillende begrippen, die hij ter diskussie Steide. Elke zichzelf respekterende uitgever komt met een schitterende uitgave. Als voorbeeld noemde hij de zgn. Bonne-blaadjes, 80 jaar geleden door de Topografi- sche Dienst uitgegeven en nu door Robas in atlasvorm uitgebracht. Hartman verstaat onder kartografi sche reproduktie alle reproduktiehan- delingen die moeten worden uitge- voerd voor de produktie van een kaart. Een soort Babylonische spraakverwarring was ontstaan over wat men verstaat onder kaartrepro duktie. Hartman hield het op pro duktie van een origineel, en alle me- thoden die nodig kunnen zijn om dat weer te vermenigvuldigen. Een facsi- mile was naar zijn idee een reproduk tie van een bestaand origineel, meest al via een andere druktechniek geproduceerd dan het origineel, op soortgelijk papier gedrukt (en eventu- eel op een zelfde wijze gebonden), zodanig dat in elk geval de maat ge- lijk is en de visuele indruk van de re produktie zo dicht mogelijk bij het origineel ligt. Een van de Problemen is dat het origineel bij facsimile vaak niet beschikbaar is: öf het is bescha- digd, öf het is vergeeld. Men is dan afhankelijk van een halftoonopname en bij iedere reproduktie heeft men kwaliteitsverlies. Na de lezingen kon men naar de beurs en de demonstraties en was er de gelegenheid deel te nemen aan een koud buffet. Na deze feestdis konden de meeste bezoekers de avond wel weer aan en werd de lezing door drs De Groot (Stadsarcheologische Dienst Utrecht) een uitstekend dessert en een aan de historie welbestede avond. Hierbij leerden wij de stad Utrecht eens op archeologische wijze kennen. Het waren vooral de gezellige, goed onderbouwde en met een prachtige diaserie gei'llustreerde verhalen uit het verleden waarmee de heer De Groot het publiek wist te boeien, vooral omdat hij het geheel op een karto grafische wijze (met kaart) had ver- pakt. Vindplaatsen van interessante vondsten werden op de kaart aange- wezen en de Objekten op dia's ge- toond. Toen ons werd verteld dat er een bewijs was dat de rivier maar op een manier door de stad heeft kun nen strömen, en dit aan de hand van een aantal dia's met voorstellingen van fundamenten en fragmenten werd verklaard, maakte dit de karto- grafen zo nieuwsgierig naar de ge- schiedenis en de oudheid van de stad Utrecht dat er een levendige diskussie plaatsvond. Na ontvangst van de deelnemers op de tweede dag opende mr C.G.M. Be- rendsen (Stichting Beeidrecht, Am sterdam) de lezingencyclus met Au- teursrecht in kaart. Berendsen haalde het 75-jarig bestaan van het Neder- lands auteursrecht aan. Auteursrecht beschermt alleen de oorspronkelijk- heid van de weergave. Aan de ene zij- de onderscheidt men het exploitatie- recht, het stukje van het auteursrecht wat men te gelde kan maken. Het persoonlijkheidsrecht is een ander stukje auteursrecht dat de persoonlij- 6 KT 1989.XV. 4

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1989 | | pagina 8