De eerste stap heeft tot doel het produkt te onderschei- den van andere, gelijksoortige Produkten. Een omslag voor boek of tijdschrift is daar een goed voorbeeld van. Terwijl van veel kaarten die gevouwen te koop worden aangeboden, het omslag niet veel meer om het lijf heeft dan wat tekst en een magere illustratie op een wit vlak met een kader, speien boek- en tijdschrift- omslagen op sublieme wijze met grote gekleurde en zorgvuldig geplaatste hoofdtitels, onderteksten, foto's en/of tekeningen. De tweede stap - na te zijn opgevallen - is het wekken van de belangstelling in produkt en onderwerp. Vooral de keuze van een of meer afbeeldingen in kleur op het omslag en een goed gekozen tekstomschrijving dragen hiertoe bij. In dit Stadium zal de kaart worden opge- pakt, uitgevouwen en ingezien. Ooit heb ik in een populair-wetenschappelijke tv-uitzending een de- monstratie gezien van een Japanse uitvinder die voor kaarten een soort Origami-vouwwijze had bedacht waarbij een omvangrijke kaart met een handbeweging kon worden uit- en opgevouwen. Behalve bij een Ja panse toerist in Venetie, heb ik een toepassing helaas nooit kunnen vinden. Dat vooral het weer opvouwen van grote kaarten voor de meeste mensen een onover- komelijke gruwel is, is echter zeker. (Behalve een mini- Figuur 9. De klassieke informatie-kodering ('Vaut le voyage') van Michelin. Jaar in jaar uit volgehouden, heeft een ij- zersterke band doen ontstaan tussen uitgever en gebruiker. Waarom lijken Nederlandse kaarten- en gidsenmakers zo wei nig op te steken van het werk van hun veruit superieure Franse meester? (Uitgave: Michelin et Cie, Proprietaires- Editeurs 1986.) vouwkaartje voor bedrijven, heeft onder andere Falk plan diverse pogingen gedaan; de meeste probeersels echter leiden tot ernstige vormen van kartofobie en op- zettelijke prop-vorming.) De derde stap is het kweken van een verlangen een kaart te kopen teneinde de getoonde attrakties te gaan bezoeken. Normale, in de kartografie gebruikelijke ko deringen in kleur (groen voor natuurgebied) of vlak- symbolen (stipjes voor boomgaarden) dragen hier wei nig toe bij omdat ze voor het grote publiek geheimtaal blijven. Ook het overdadig gebruik van raadselachtige, zelfbedachte 'pictogrammen' schrikt veel mensen af. Publiekstrekkers zoals attraktieparken en dierentuinen laten kunstenaars daarom graag zeer laagdrempelige, 'panoramakaarten' tekenen waarop in een oogopslag alle genoegens als vanuit een helikopter of hoge toren kunnen worden overzien. Een briljant voorbeeld van zo'n wervende kaart is de place-mat die men onder de uitsmijter geschoven krijgt in weg-restaurant 'De Lucht' (o.a. längs de A2 tussen Utrecht en Den Bosch). Deze bestaat uit een bontge- kleurde, aardig geillustreerde en van veel informatie voorziene panoramakaart van het rekreatiegebied aan de Maasoever tussen Woudrichem en Mook, een gebied waar men als passant en drukbezet zakenman meestal uitsluitend doorheen raast. Plaats en timing is perfekt voor het kreeren van het verlangen om in het weekeinde iets van het schuldge- voel jegens de zo menigmaal verwaarloosde familie in te lossen zonder eerst thuis dikke gidsen te hoeven doorbladeren. Instappen en wegwezen: pa kent de weg! Na het verlangen komt de daad. Dit is de kritische fase waarin de kaart weliswaar is aangeschaft, maar zieh in de praktijk moet waarmaken. Is de route duidelijk te vinden? Is een en ander zo aantrekkelijk als voor- gespiegeld werd? Is het vertier voldoende om er met het gehele gezin een reis voor te maken? Hier bewijst zieh de kracht van de kontinui'teit. De trouwe gebruiker van Michelinkaarten en -gidsen bij- voorbeeld vertrouwt blindelings op de koderingen voor 'Vaut le voyage', 'Merite un detour' en 'Interessant' of het nu om informatie over de Perigord, New York of Holland gaat, terwijl de getoonde informatie gedetail- leerd en objektief genoeg is om ook zelfstandig tot een oordeel en keuze te kunnen komen. State of the Art Gedetailleerdheid - of helaas vaak het ontbreken van voldoende details - is een belangrijk aspekt van wer vende kaarten. De meeste wandel- en fietskaarten die de ANWB uitgeeft in samenwerking met de beheerders van natuurmonumenten kenmerken zieh door een haast kinderlijke versimpeling in lijn- en kleurgebruik die enerzijds vertedert maar aan de andere kant erger- nis opwekt omdat hier sprake is van een interpretatie waarvan wij als gebruiker de spelregels niet kennen. Zo zijn er slechts 'verharde' en 'onverharde' wegen. Zelfs het meest simpele stadsplattegrondje in de Michelin- 26 KT 1990.XVI.1 Ste-Foy-Ia-Grande 'Aßergerac Interessant les noms nmrs <J4stgf»an; ;es vtltes »t curiosites däcntes Pars se guttfe; Consyite-- l'tfflä&it aipfeatwrtique

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1990 | | pagina 28