Fotografie en elektronika in kartografische bedrijven P. Windey Tot op heden zijn fotografische films een essentieel hulpmiddel voor de produktie van kaarten. Verscheide- ne toepassingen komen aan bod in de uiteenlopende produktiefasen die naar het eindprodukt leiden. Vandaag, met de groeiende invloed van de elektronika en alternatieve informatiedragers voor beeldverwerking, rijst de vraag naar de toekomstige rol van de fotografi sche film in de kartografische technieken. Het ant- woord op die vraag is ongetwijfeld belangrijk, daar het een invloed heeft op investeringen en werkmethoden. De produktie van een kaart De kaartproduktie verloopt in vier belangrijke fasen (figuur 1). Eerst is er de kreatie en het samenbrengen van al de in- formatie, waarin het grafische werk, de tekstkreatie en de layout zijn vervat. Daarna wordt al die informatie in een definitieve vorm gegoten: teksten krijgen hun uiteindelijke typografische vorm, het grafisch werk wordt op het gewenste formaat gebracht en gemanipuleerd tot een vorm die bruikbaar is voor het dupliceren of drukken van de kaart. De drukker produceert het gewenste aantal kaarten, die via een distributiesysteem ter bestemming worden gebracht. De produktiestappen 'kreatie', 'vormgeving' en 'dupli ceren' lopen onafhankelijk van elkaar, elk tegen een ei gen ritme. Daarom dient de informatie meestal te wor den opgeslagen in een buffergeheugen, alvorens ze in een volgende fase kan worden behandeld. Voor die ge- heugenfunktie worden meestal grafische fotomaterialen gebruikt, maar door de komst van de elektronische werkwijzen lijkt voor een aantal toepassingen het ge- bruik van magnetische geheugens aangewezen. Wanneer we de produktie van een kaart meer van nabij bekijken (figuur 2), zien we dat er voor de kreatie-fase gebruik wordt gemaakt van luchtopnamen, databanken, de resultaten van landmeting en van bestaande kaarten. Het is duidelijk, dat in deze fase ook de menseiijke kreativiteit van het allerhoogste belang is: ze bepaalt immers de inhoud en het uitzicht van de kaart. Zoals in de grafische wereld, wordt ook hier de infor matie in de passende vorm en in het juiste formaat ge goten. De methode die daarvoor wordt gebruikt, kan verschillen van kaart tot kaart. Het grafisch werk, de tekst en de layout worden zo bewerkt en omgevormd tot ze geschikt zijn voor de samenstelling van een kaart. De vormgeving eindigt normaal gezien met het opslaan van de gegevens in een buffergeheugen. Dat ge- heugen is meestal een fotografische film. Voor het dupliceren is er nog een korrektiefase, om ze- ker te zijn dat de vereiste kwaliteit wordt bereikt. Na het dupliceren of drukken zorgt een distributie systeem voor de verdeling van de kaarten. Hoewel de drukvoorbereiding en het drukken van kaar ten tot de aktiviteiten van de grafische wereld behoren, houdt het produceren van die kaarten toch heel wat meer in dan gewoon een boek of een krant drukken. Een diepere analyse is vereist om te weten waarin pre- cies het maken van kaarten zieh van de andere grafi sche bedrijvigheden onderscheidt. Specifiek is zeker het grote aantal 'lagen' dat nodig is om een kaart samen te stellen: 30 lagen zijn geen uit- zondering. Bovendien worden dezelfde lagen vaak voor verschillende eindprodukten gebruikt. Zo kan eenzelfde Figuur 1. KT 1991.XVII.1 Figuur 2. 25 Produktie van een kaart Creatie verzamelen gegevens I Vormgeving Dupliceren I Geheugen 1 Geheugen Pre-Press Druk Creatie verzamelen van gegevens Vormgeving Dupliceren Produktie van een kaart Luchtbeeiden Data banken Grafisch Menseiijke creativitelt Lay-out Tekst" Drukker Verkoopskanalen Kaart- samenstelling Correctie

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1991 | | pagina 27