deze Straten aanwezig was. De grotere Straten zijn recht getrokken en hebben per straat een konstante breedte. Het water van de Oude Gracht is smaller getekend om plaats te maken voor de straat aan beide zijden en voor de werf längs het water. Vooraf was bekend dat hier veel puntsymbolen geplaatst moesten worden. Deze werf is met een extra dikke pen getekend, waardoor het mogelijk was de puntsymbolen min of meer in de werf te karteren. De grachten en een aantal belangrijke toegangswegen zijn tot in het buitengebied doorgetrokken om de ver- bindingen met andere delen van de stad aan te geven. Gezien het thema van de kaart zijn voor de kleuren donkere tinten gekozen. Het eerste idee om de bebou- wing echt zwart te maken is verworpen, omdat enkel zwart nogal doods overkomt. De kleuren moeten wat levendiger zijn, maar wel donker. Daarom is er voor donkerpaars gekozen. De Straten hebben een lichtere tint paars. Zij worden verlicht door straatlantaarns, wat ook door de lichtere tint gesuggereerd wordt. Voor het voetgangersgebied is de roze-achtige tint gekozen die in veel kaarten gebruikelijk is. Water in blauw spreekt voor zieh. De groenstroken zijn afgebeeld in een donke re groene tint om daarmee ook weer het nachtelijke tijdstip te suggereren. De vignettering van het buitenge bied is in dezelfde kleursfeer gehouden als het kaart- beeld. Dit is gedaan door een percentage zwart (70%) in kombinatie met een percentage magenta (30%) af te drukken. Het thema is in fei gele puntsymbolen weerge- geven. Er is nog overwogen een fluorescerende inkt te gebruiken, maar vol geel valt in de donkere bebouwing voldoende op. De kleur van de wegen is licht genoeg voor zwarte tekst. Welke Straten met naam aangegeven worden, is bepaald op grond van een gevoelsmatige bekendheid van de Straten. Het ging er hierbij vooral om de her- kenbaarheid van de situatie te vergroten. Voor de tekst in de legenda is bewust een niet te kleine letter gekozen, met het oog op het gebruik van de kaart in de avond. De titel Staat diapositief in de kaart. Dit is längs foto grafische weg gerealiseerd. Bij het ontwerpen van de puntsymbolen voor cafe, bio- scoop, theater en discotheek is het maximale formaat waarop ze konden worden afgebeeld de belangrijkste faktor geweest. Het symbool moet groot genoeg zijn om het 's avonds te kunnen onderscheiden en klein ge noeg om vrijwel exakt te kunnen worden geplaatst. Vooral op plaatsen zoals het Wed en längs de gracht en werf is dit laatste erg lastig. Er is gekozen voor een for maat van circa 5 millimeter. De herkenning van puntsymbolen is het beste als er ge bruik wordt gemaakt van figuratieve Symbolen die asso- ciatief werken, maar uiteindelijk is er bij deze kaart toch voor geometrische Symbolen gekozen. Het formaat is namelijk zo klein dat een meer figuratief symbool ei- genlijk niet goed mogelijk is. Daarbij komt nog dat het onderscheiden van de Symbolen ook 's avonds mogelijk moet zijn. En dat gaat bij een figuratief symbool moei- lijker dan bij een geometrisch symbool. Produktie In deze paragraaf worden alleen die produktiehandelin- gen besproken die speciale aandacht nodig hebben, of een speciale verklaring, omdat ze anders dan gebruike lijk uitgevoerd zijn, of omdat er speciale materialen zijn gebruikt. Allereerst het tekenen van de topografie. De bestaande kaart is eerst gegeneraliseerd en daarna op een kopieer- apparaat vergroot. Dit resulteerde in een gegeneraliseer- de schets van de topografie, schaal ca 1:3850. Deze schets diende als basis voor de uiteindelijke topografie. Deze is niet gegraveerd maar met pen 0,35 getekend, omdat het lijnwerk een redelijke dikte moest hebben. Dit is met een tekenpen gemakkelijker dan graveren met een dikke naald of beitel. Bovendien zijn inktlijnen ge makkelijker te korrigeren dan gegraveerde Iijnen. Het lijnbeeld is vergroot getekend om bij het terug verklei- nen naar de oorspronkelijke schaal onregelmatigheden in het lijnwerk kwijt te raken. Dit terug verkleinen ge- beurde op de vertikale Klimsch-kamera van de School voor de Grafische Vakken. De vignettering is negatief uitgevoerd. Aan de rand van het kaartbeeld is de vignettering juist lichter dan aan de kant van het buitengebied. De vignettering is met een spuitbus met zwarte verf vervaardigd. Hiervoor is geko zen, omdat er met dekkende verf op tekenfilm moest worden gespoten. Doordat op tekenfilm werd gewerkt, was het mogelijk op stand te werken, zodat de gespoten film direkt in de kontaktkast te verwerken was. Door het gebruik van de spuitbus werd ook een aardig 'spatpatroon' verkregen. Er is een oplage van ca 1000 stuks gedrukt, op gesati- neerd houtvrij machinecoated papier, 120 grams in 4 kleuren offset. Er is voor gesatineerd papier gekozen, omdat daarop de donkere kleuren sprankelender naar voren komen. Nabeschouwing De kaart zoals deze is geworden, voldoet aan de ver- wachtingen die wij er van hadden. Het is erg moeilijk om je een voorstelling te maken van een produkt dat nog helemaal moet worden gemaakt. De kleurkeuze is hiervan een goed voorbeeld. De kleuren worden geko zen uit een kleurschema waarop iedere kleur een blokje van een Vierkante centimeter beslaat. In de kaart zijn deze vlakken echter veel groter, waardoor de kleuren heel anders naar voren kunnen komen. Naast de keuze tussen tekenen en graveren is overwogen de topografie te digitaliseren. Dit is echter verworpen, omdat we niet over goede uitvoerapparatuur be- schikken. De kleurproef is een erg belangrijk produkt gebleken. Niet alleen voor de kleuren, maar ook voor het beoor- delen van de lijnkwaliteit en de plaatsing van de tekst. Onregelmatigheden die eerst niet zo erg leken, komen Lees verder op blz64. 48 KT 1991.XVII.I

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1991 | | pagina 50