voor het onderwijs worden ook veel blinde wandkaar- ten gemaakt. Op toeristisch gebied wordt er voorts veel werk gedaan ter illustratie van reisgidsen, zoals de bekende Dominicus-reeks, en uitgaven van het NBT. Intermap heeft de beschikking over traditionele repro- grafische produktiemiddelen alsook over een volledige Apple Macintosh-konfiguratie voor de geautomatiseer- de kartografie. Behalve voor kartografisch werk wordt deze apparatuur ook ingezet voor zetwerk en pagina- opmaak ten behoeve van derden. Bij iedere produktie wordt geprobeerd altijd een karto- grafische meerwaarde aan het materiaal toe te voegen, ook als dit niet expliciet door de opdrachtgever ge- vraagd wordt. Op deze wijze wordt geprobeerd de eigen bevrediging in het werk bij iedere kaartproduktie vast te houden. In de toekomst verwacht Karssen dat ook de kaarten op grotere formaten geautomatiseerd geproduceerd zul- len kunnen worden. Daarbij zal de Output meestal een hard copy blijven omdat kaarten op beeldscherm zieh nu eenmaal niet prettig laten lezen. Wat thematiek betreft liggen er plannen voor onder- wijskartografie voor de Arabische wereld. Diversiteit in de eigen initiatieven is dan ook kenmerkend voor In termap. Theo Pasveer bNO Cartographics Cartographics is het bedrijf dat in 1982 is opgericht door Theo Pasveer nadat hij eerst 18 jaar had gewerkt bij de toenmalige Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders (RIJP). Theo Pasveer is in eerste instantie een grafisch ontwerper, die zieh ook bezighoudt met kartografie, maar die zieh daarnaast ook gaarne begeeft op het päd van binnenhuisarchitektuur, bewegwijzering, belettering enz. De afwisseling in zijn werk is voor hem essentieel om konstruktief te kunnen werken. Bij de RIJP had Theo Pasveer de leiding over het gra fisch buro, waar onder andere de struktuurplannen van Almere en de diverse stadsdelen zijn vormgegeven en geproduceerd. Toen bij reorganisatie bleek dat de afdeling moest wor den ingekrompen, hield dit in dat wat hij had opge- bouwd zou verdwijnen. Hij koos er toen voor zieh zelf- standig te vestigen. In de tien jaar dat hij nu zelfstandig bezig is, hetzij als grafisch ontwerper, hetzij als kartograaf, heeft hij sa- men met Jacomien van Delden, zijn partner, een aardig aantal produkties voltooid voor diverse opdrachtgevers. Naast het werk voor voornamelijk overheidsdiensten en gemeentelijke organisaties, maakt hij kaarten en andere illustraties ten behoeve van onderwijs. Bekend bij iedere Nederlander zijn de kaarten voor het NOS-journaal waaraan hij heeft meegewerkt. Zijn wäre kunnen wordt echter pas duidelijk aan de hand van kaarten die ge maakt zijn in opdracht van enkele gemeenten in Noord- Holland en Flevoland. Kaarten in brochures en rappor- ten vormen een geintegreerd onderdeel met de overige beeldelementen zoals foto's en tekst. In de totale beeldvorming speelt bij hem ook de papierkeuze een belangrijke rol. Zijn bewerkingen van topografische kaarten op een speeifieke papiersoort, Conqueror Bond, leveren, mede door een goede kleurstelling, een bijzonder resultaat. Een ander voorbeeld dat laat zien dat er een synthese gezocht wordt tussen kartografie en vormgeving is een affiche met de plattegrond van het Stationsplein van Almere-stad waarin ook de bovenbouw is verwerkt in scheve projektie. Keuze in lijnvoering en kleurstelling voor de verschillende dementen maken deze afbeelding op meer niveau's leesbaar. Deze meervoudige leesbaar- heid ziet men trouwens ook terug in kaarten van andere kaartenmakers. Het weerspiegelt de analyse die wordt toegepast op het objekt waaraan wordt gewerkt. Dirk Fortuin Global view Dirk Fortuin is van huis uit een grafisch ontwerper. Bij het ontwerpen kunnen twee hoofdaktiviteiten onder- scheiden worden, namelijk de analyse, zeg het program- ma van eisen waaraan de vormgeving moet voldoen, en het feitelijke vormgeven door kleur, materiaal, vorm, struktuur en ordening te definieren. Het is juist die analysekant waar bij Dirk Fortuin de nadruk op ligt. Alhoewel dit in zijn terminologie mis- schien verwarring zaait, is de term systeemontwerper, zoals hij zieh zelf ook presenteert, wel op zijn plaats. Vormgeving is voor hem geen vluchtige momentopna- me, maar het resultaat van een diepgravende ontleding van het onderwerp. Door deze grondige analyse legt hij de elementen bloot waarmee het programma van eisen zal worden opgebouwd. Door dit programma van ejsen worden zowel de mogelijkheden als de beperkingen voor de vormgeving zichtbaar. De vormgeving kan dan volgen. De 'global views' van Dirk Fortuin zijn bij menig kar tograaf al bekend. Door een bestaand programma ge- schikt te maken voor grafische vormgeving, kan hij een willekeurig land op aarde in het midden van een globe afbeelden. Door deze mogelijkheden is er in de loop van de tijd een hele mooie serie kaarten en kaartjes ontstaan waarin verschillende thema's verwerkt zijn. Van begin af aan heeft Dirk Fortuin voor kaartproduk tie automatisering toegepast. Na zijn eerste 'Global Views' uit 1977-1978, heeft hij verder gewerkt aan bestandsopbouw voor verschillende kaarten. Daarmee KT 1991.XVII.3 15

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1991 | | pagina 17