Vervoerskaarten zijn een specialisatie, maar daarnaast worden ook andere kaarten gemaakt. Zo werden wandel- en fietskaarten gemaakt, alsook kaarten van Parijs (voor Frantour) en andere Europese Steden. Bij het ontwerpen van de kaarten Staat de kommunika- tie met het publiek, waarvan geen kartografische voor- kennis mag worden verondersteld, voorop. In die zin dienen alle kaarten zo inzichtelijk mogelijk te worden gemaakt. Bovendien moeten alle kaarten aantrekkelijk zijn als objekt en door hun vormgeving uitnodigen tot gebruik. Bij het gebruik van de grafische variabelen wordt daarom niet alleen in detail maar ook in totali- teit gezocht naar een evenwicht in het kaartbeeld. In eerste instantie werd gebruik gemaakt van Scitex- apparatuur. Door de komst van de Apple werden twee jaar geleden nieuwe mogelijkheden voor ontwerp en een flexibile produktie verkregen. Bij Carto Studio op de Overtoom in Amsterdam wer ken momenteel twee kartografen. Konklusie Op de vrije markt worden kaarten gemaakt door karto grafen en grafisch ontwerpers. De benadering van gra fisch ontwerpers en kartografen is verschillend. Kartografen zijn gewend te denken in informatielagen. Zij houden zieh voornamelijk bezig met de overdracht van een gegeven hoeveelheid ruimtelijke informatie. De informatiestruktuur bepaalt de kaart en het gebruik van de grafische variabelen. De grafische variabelen worden meestal op voorhand vastgesteld en getoetst op hun leesbaarheid. Het eerste beknopte kaartontwerp heeft men in de vorm van de legenda. Het eigenlijke kaartontwerp wordt dan bepaald door de ruimtelijke ligging van de dementen. Het design wordt daarmee ondergeschikt aan de kaart- informatie. Bij grafisch ontwerpers speelt de kompositie van de grafische variabelen een doorslaggevende rol bij de vaststelling van een kaartbeeld. Het kaartbeeld is dan ook geen weergave van een gelaagde struktuur maar de invulling van het vlak. Waar kartografen bovendien veelal werken volgens tra- dities en konventies die uit een eeuwenlange ontwikke- ling ontstaan zijn, draagt de onbevangenheid van de grafisch ontwerper soms bij aan de toepassing van nieuwe Symbolen of vormen in de kartografie. De ver- nieuwende werking van grafisch ontwerpers moet niet overschat worden. Kaarten worden gemaakt voor een publiek, en vormen als zodanig slechts een schakel in de ruimtelijke kommunikatie. In eerste instantie moet deze kommunikatie slagen. Dat zal vaak slechts gaan door middel van de consensus over de te gebruiken Symbolen en kleurstelling. Soms kan kommunikatie echter ook bereikt worden via een 'schokeffekt'. Door juist een tegengestelde kleurstelling toe te passen of bij- voorbeeld veel meer figuratieve Symbolen te gebruiken kan soms juist die aandacht op de informatie gevestigd worden die anders door een soort gewenning aan de standaardsymbolen door de kaartlezer niet meer opge- bracht wordt. Van een werkelijke vernieuwing in de kartografie kan echter pas sprake zijn als de kaartenmaker zieh ook volledig meester maakt van de mogelijkheden die de grafische variabelen bieden bij de ruimtelijke informatie-overdracht. Daarmee bedoel ik dus niet een incidenteel effektbejag, maar een konsistente verbete- ring van de beeldopbouw. Tenslotte speelt bij de bepaling van het kaartbeeld ook de esthetiek een rol. Esthetiek is meer een gevoelsmati- ge invulling van de kreatieve ruimte nadat aan alle an dere kriteria voldaan is. Wat dat betreft kunnen gra fisch ontwerpers en kartografen elkaar niet leren hoe een kaart er uit moet zien. Het gevoel voor een estheti- sche meerwaarde heeft men of men heeft het niet. In het bovenstaande overzicht is geprobeerd een profiel- schets te geven van de kleinschalige kartografie in Ne- derland. Daarmee is niet geprobeerd volledig te zijn. Er zijn zeker meer kaartenmakers in Nederland, maar niet ieder wil zieh profileren als kartografisch bedrijf. In een volgend nummer van het Kartografisch Tijd- schrift wil de redaktie een lijst opnemen van alle karto grafische bureaus en freelancers die op de markt aktief zijn. Aan alle bureaus en freelancers wordt daarom ver- zocht uw naam of bedrijfsnaam, adres, telefoon- en faxnummer, ervaring en/of specialisatie, en de graad van automatisering aan de redaktie door te geven. An ders dan dit artikel kan die lijst slechts een körte en bondige weergave zijn van gegevens. De bedoeling is dat potentiele opdrachtgevers hierdoor beter inzicht kunnen krijgen tot welk bedrijf of persoon men zieh voor een speeifieke opdracht kan wenden. 18 KT 1991.XVII.3

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1991 | | pagina 20