tlsualisatiel Methodologie 4 <S> nieuwe computertechnieken Figuur 1. Een konceptuele basis voor de kartografie in het in- formatietijdperk. groot belang, en kartografen moeten ze alle aandacht geven, maar dat mag niet ten koste gaan van de kogni- tie en de kommunikatie. Visualisatie is een interessant voorbeeld van een manier waarop alle drie de basis- aspekten van de kartografie kunnen worden gekombi- neerd: visualisatie vereist het gebruik van de meest re- cente digitale technieken, terwijl het tegelijkertijd een visuele methode voor het begrijpen van komplexe be- trekkingen biedt en op nieuwe manieren aan de kijker de realiteit van de op het scherm beschouwde onder- werpen overdraagt. Hierboven is verwezen naar het feit dat de Computer de kunst uit de kartografie zou verdrijven. Het is wellicht ironisch dat technieken op het gebied van de Computer graphics zoals visualisatie juist opnieuw een artistiek en verbeeldingselement terugbrengen in het vak, ook al is dat op een sterk wetenschappelijk en technologisch fundament gebaseerd. Verwant aan visualisatie is een leger van nieuwe kon- cepten en technieken, zoals Cyberspace, virtualiteit, vir- tuele realiteit en driedimensionale kunstmatige realiteit. Gebruikmakend van driedimensionale beeldvormende technieken en door te scannen met helium-cadmium la- sers kan men opmerkelijke beeiden vervaardigen. Het is bijvoorbeeld thans voor het eerst mogelijk om elk de tail van een schilderij, met inbegrip van de exakte kleu- ren, digitaal vast te leggen. De Japanners ontwikkelen driedimensionale TV's door gebruik te maken van ex- perimentele schermen die het driedimensionale effekt zelf genereren zonder het gebruik van brillen. Honder- den kleine dubbel-konvexe lenzen, hiervoor ingebouwd in vertikale richels op het schermoppervlak, zenden af- zonderlijke beeiden naar elk oog, en de hersenen kom- bineren ze en kreeren zo een driedimensionaal beeld. Op het ogenblik gebruikt men daar twee camera's voor, maar men experimenteert al met vier camera's, om een nog sterkere diepte-illusie te genereren. Dat zal de vol- gende generatie van beeldschermtechnologie worden, na de high-definition TV die op het ogenblik de markt bereikt. Ook de fotografie gaat de digitale kant op. Kodak heeft bijvoorbeeld een digitale 35mm camera die digitale kleurenopnames maakt zonder film of chemische Pro cessen. Het brengt ook al zijn eigen foto-CD speler op de markt, die diaprojektors zal gaan vervangen. Een foto-CD kan op het ogenblik al ten minste 100 film beeiden opslaan en kan afgespeeld worden op een TV scherm of op een Computerterminal. Het wordt ook steeds goedkoper om de kleurenbeelden die door Com puters worden geproduceerd te vermenigvuldigen. "Een tweede golf van electronic Publishing technologie be reikt op het ogenblik de markt, en deze vermindert de drukkosten en de benodigde tijd voor professionele ge- bruikers nog dramatischer dan de eerste desktop Pu blishing Systemen" (zeidenberg, 1991). De hele pre- press processing (kleurenscheiding, maken van maskers en deeloriginelen) kan nu digitaal op het scherm plaats- vinden en films kunnen worden vervaardigd om de drukplaten te maken; dit leidt tot een significante ver- mindering van de kosten en de tijd nodig voor de kleu- renreproduktie. Digitale laser-kopieerapparaten die zowel kunnen scan nen als printen zijn thans gemeengoed en vervaardigen kopieen die in kwaliteit niet voor offset-druk onder- doen. Scannen is behoorlijk verbeterd en sedert 1990 bestaat er ook een nieuwe beeldvormende techniek, na- melijk digitale slow-motion video. Deze nadruk op visuele aspekten heeft de mogelijkheid de kartografie nieuw leven in te blazen; we gaan nu ver- der dan GISsen en geautomatiseerde kartografie in de richting van interaktieve elektronische atlassen en multi-media Systemen die GIS slechts als een van de vele nuttige technologieen voor het kreeren van nieuwe elektronische kaarten of daarvan afgeleide Produkten bevatten. Hoewel er in dit experimentele Stadium nog veel gedaan moet worden, is er al interessant werk tot stand ge bracht op het gebied van multi-media Systemen voor de kartografie. Louise guay (1990) heeft dit gede- monstreerd in de kontext van de Electronic Atlas of Canada. De multi-media atlas zou wel eens het topje kunnen zijn van een golf van nieuwe opwindende toe- komstperspektieven voor de kartografie. De konceptua- lisatie van zo'n atlas "vereist visualisatie van informa- tie, schematisering, vergelijkende analyse, ordenen, animatie, vervaardigen van dynamische modellen, pro- jektie, het willekeurig er door heen navigeren, Hyper text, databases en de mogelijkheid voor interaktieve verwerking" (guay, 1990, p. 2). Zoals dat ook geldt voor visualisatie zijn ook voor multi-media elektronische karteringssystemen alle drie de konceptuele dementen, die in figuur 1 worden ge- toond, nodig. Hun toepassing hangt af van geavanceer- de Computertechnologie, maar ze staan op het kruispunt tussen deze nieuwe technologieen en zowel de kartografische kognitie als de kartografische kommuni katie. Aan het gebruik van het gezichtszintuig is dat KT 1991.XV11.4 22

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1991 | | pagina 24