(d.w.z. C, het eind van het verhaal), dan een aantal deelsyntheses (B's, bijv. van landbouw, industrie en infrastructuur) die elk een aantal analytische kaarten (A's) combineren, en heeft dus dezelfde structuur als een detectiveverhaal (figuur 2). In de meeste atlassen ge- bruikt men nabijheid in de ruimte als een structurerende factor in plaats van de nabijheid in de tijd. De Grote Bosatlas begint bijvoorbeeld met een weergave van Nederland als geheel (B), alvorens op de samenstellende delen ervan (A) in te zoomen; vervolgens wordt er uitge- zoomd op Europa en de wereld (C). Daarmee is deze atlas het (ruimtelijk) equivalent van het klassieke epos. En de Poolse atlas voor de vierde klas van de lagere school {Atlas geograficzny dla klasy IV) die begint met een plattegrond van het klaslokaal (A) en eindigt met de wereld (C) is het ruimtelijk equivalent van de kroniek. akerman 1991) is de eerste geweest die op de vaste geografische volgorde van kaarten heeft gewezen die door de Ptolemeus-uitgaven in de 15e en 16e eeuw werd gei'ntroduceerd (zie ook ormeling, 1988 en figuur 3). Figuur 3. Geografische volgorde van kaarten in atlassen: a. centripetaal: beginnend met de wereld en vervolgens inzoomend op het betreffende land; c. centrifugaal: begin nend met een plaats in een land en uitzoomend op de wereld; b. een gecombineerde volgorde (vgl. Grote Bosatlas/ Het is moeilijk, bij het doortrekken van de overeen- komst tussen verhalen en atlassen, om aan te geven wat van atlassen de 'pointe' is. Men moet er in elk geval voor zorgdragen geen causaliteit te suggereren, wanneer er niet ook causale relaties bestaan. De traditionele volg orde van de weergave van thema's in atlassen, die begint met de geologie en het klimaat en eindigt met het toe- risme, suggereert oorzakelijke verbanden, of zelfs een determinisme, en dat is mogelijk iets dat men zou moeten vermijden. Wanneer men de mens beschouwt als iemand die vrije keuzes kan maken, en zijn woonomge- ving zö kan inrichten als hij zelf wil, dan zou men een atlas beter kunnen laten beginnen met een kaart van de verdeling van de bevolking dan met de geologie. In The Economic Atlas of Ontario (dean, 1975) is de totaalsyn- these het resultaat van een aantal deelsyntheses, waarbij al de betreffende deelsyntheses eenzelfde gewicht krijgen bij het vormgeven van de samenleving in deze Canadese provincie. Romans die alleen uit dialogen of alleen uit beschrij- vingen bestaan, zijn saai, of althans moeilijk voor te stellen als weergaves van de werkelijkheid. Daardoor worden in de meeste romans beschrijvingen door de auteur of een Verteiler en dialogen van de hoofdper- sonen afgewisseld. In een atlascontext kan een kaart of een satellietbeeld beschouwd worden als iets wat de hoofdpersoon (het afgebeelde gebied) zegt, en textuele verklaringen kunnen worden beschouwd als de door de auteur gepresenteerde beschrijvingen. De afwisseling van deze dementen, waarbij de beschrijving öf bedoeld is als algemeen kader voor het begrijpen van het afge beelde verschijnsel, dan wel de karteermethode, öf als een uitleg van het specifieke patroon van de kaarten, wordt nauwelijks in atlassen toegepast. De tweede editie van de Atlas van Nederland (1984-1991) is daar een uitzondering op. Het rigide gezichtspunt dat een atlas een kaartenboek is en daarom alleen maar kaarten hoort te bevatten, vermindert de nuttigheid van het atlascon- cept. Dat geldt des te meer waar de nieuwe Hypercard omgeving ons in Staat steh allerhande dementen zoals tabellen, matrices, foto's en tekeningen naast kaarten op te nemen in digitale atlassen, waardoor er een grotere variatie in de presentatiemiddelen kan ontstaan. Het verhaal wordt er verlevendigd door de confrontatie tussen deze verschillende verschijningsvormen van de informatie. Men kan zieh afvragen of de beschrijvingen alleen het algemene kader mögen schetsen of ook de kaartpatronen zdf moeten beschrijven en interpreteren. In filmdocumentaires beschouwt men de beschrijving van wat er op het scherm gebeurt ("Hier ziet u de Koningin het lint doorknippen bij de opening van de als een doodzonde, maar de meeste mensen zijn nu eenmaal meer gewend aan film dan aan kaart beeiden, en daarom zou het in een atlas wd acceptabel kunnen zijn. Romans brengen soms contrasterende visies van de ver schillende hoofdpersonen op eenzelfde gebeurtenis. Deze hoofdpersonen kunnen op afwijkende emotionele, morele, psychologische of visuele manier de gebeurtenis hebben ervaren (lodge, 1990, p. 147). Deze variatie wordt onvoldoende toegepast in atlassen, mogelijk van- wege ruimtegebrek. Een betrekkelijk zeldzaam voor- beeld is de Serie van verschillende visies (choropleet, isolijnenkaart, driedimensionaal model, gridkaart, stip- penkaart) van de bevolkingsdichtheid van Studenten in de stad Utrecht, opgenomen in de Grote Bosatlas (1976), die echter de verandering van hoofdredacteur niet over- leefde. Dit gebrek aan flexibiliteit wordt in Europese atlassen gedemonstreerd door wereldkaarten waarbij Europa altijd in het centrum Staat. In de Atlas Strategique van chaliand en rageau 1991verändert het projectiecentrum steeds, en daarmee verändert tevens ons gezichtspunt, met onverwachte, fascinerende resultaten. Richard Edes harrison deed in zijn Fortune Atlas of World Strategy (1944) hetzelfde, maar met nog dramatischer resultaten dankzij zijn meesterlijke, pano ramische relieftekening. Geoffrey barraclough's Times Atlas of World History steh de lezers in Staat om de zuidwaarts gerichte blikrichting te volgen van de bergvolkeren op hun weg naar de vruchtbare Halve Maan, of de eveneens zuidwaartse blik van de Vene- tianen 'stroomafwaarts' längs de Adriatische Zee. De nieuwe digitale omgeving van onze atlassen, met hun potentieel voor roteren en scrollen, ongehinderd door 36 KT 1992.XVIII.3 centripetaal gecombineerd centrifugaal

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1992 | | pagina 38