kaartkaders, plaatst de ontdekking van veel nieuwe, onverwachte ruimtelijke verbanden in het vooruitzicht. In vertellingen maakt men (uspensky, 1973) wel onder- scheid tussen ruimtelijk-temporele, psychologische, fra- seologische (gedifferentieerd naar verschillende wijzen van uitdrukking) en ideologische gezichtspunten. Deze verschillende gezichtspunten kan men ook in atlassen onderscheiden. Het ruimtelijk-temporele vindt men natuurlijk terug in het ruimtelijke en temporele kader van de atlas. Een voorbeeld van een ideologisch gezichtspunt vindt men in Haack's Atlas zur Geschichte, welke in zijn inleiding stelt dat de kaarten de onafwend- bare ontwikkeling van de primitieve mens, via feoda- lisme, kapitalisme en socialisme, naar het communisme zullen tonen. De New State of War and Peace (kidron smith, 1991) begint met een dubbele atlaspagina over het einde van de Koude Oorlog, maar laat in de daarop volgende kaarten alleen op oorlog betrekking hebbende gebeurtenissen zien, en geen met vrede te maken heb bende initiatieven, om zijn beweringen te staven. Schoolatlassen voor verschillende leeftijdsgroepen (de zogenaamde Stufenatlanten) zijn een voorbeeld van atlassen met verschillende fraseologische gezichts punten, omdat er verschillende, aan de leeftijd der kin- deren aangepaste uitdrukkingsmethoden worden ge- bruikt. Er bestaan geen voorbeelden van een atlas die verschillende psychologische gezichtspunten voor een en hetzelfde verschijnsel toont (zoals bijvoorbeeld het tweemaal, maar in verschillende kleurstellingen weer- geven van hetzelfde verschijnsel). Dat zou de heilzame werking hebben aan te tonen dat de klassegrenzen en de symbolisatie het gevolg zijn van vrij willekeurige keuzes, en dat geen enkele kaart daarom de 'enige wäre' is. Wanneer in een film (om eens een andere soort gevisuali- seerde vertelling te noemen) de kijker niet in Staat is tot het begrip dat nodig is om de individuele opnames aan elkaar te verbinden, dan valt de film in feite uit elkaar op de 'joints' of verbindingsstukken (miller, 1990). Films maken gebruik van zogenaamde 'establishing shots' of totaalopnames, om de relaties tussen verschillende close-ups duidelijk te maken. In atlassen wordt (tenzij de afgebeelde gebieden naast elkaar liggen) het verbin dende cement gevormd door het opnemen van klein- schalige inzetkaartjes, zogenaamde 'locator maps', waarop de locaties van de grootschalig afgebeelde gebieden zijn aangegeven. Maar voor het welslagen van een dergelijke presentatie moeten de schalen van deze grootschaliger afgebeelde gebieden dezelfde zijn, en bovendien zouden deze gebieden op dezelfde geografi- sche lengte dan wel breedte moeten liggen wanneer ze naast dan wel onder elkaar worden afgebeeld. Sommige schoolatlassen tonen Groot-Brittannie en Zuid-Scandi- navie op tegenover elkaar liggende atlaspagina's, en dat leidt tot incorrecte conclusies die worden opgenomen in de 'mental map' van schoolkinderen, waardoor zowel de relatieve omvang als de locatie van deze delen van de wereld geweld wordt aangedaan. Tot nu toe is het 'verhaal' of de 'vertelling' gelijkgesteld aan zijn uiterlijke vorm, dat wil zeggen aan de structuur van de intrige, terwijl binnen het concept van de vertel ling vorm en inhoud van elkaar hadden moeten worden gescheiden. Wanneer we die scheiding nu aanbrengen, zal blijken dat het minder nuttig is om in atlassen de inhoud, dat wil zeggen het eigenlijke verhaal, te bestu- deren, omdat de mogelijkheid nog nauwelijks bestaat om met kaarten verschillende nuances van betekenissen aan te geven. Wel kunnen, net als in een roman, de in een atlas beschreven gebeurtenissen bijdragen tot de uit- eindelijke oplossing van sommige overkoepelende vragen. Hieronder volgen wat voorbeelden van derge lijke vragen uit het roman-'format': Zal de held of heldin in Staat zijn om de wäre liefde te vinden? Of het kwaad te overwinnen, of het mysterie op te lossen? (lodge, 1990, p. 143). Een kartografische pendant daarvan zou kunnen zijn: Is het milieu van dat gebied onder controle? Hoever Staat dat land af van de ideale toestand? Hebben al de inwoners gelijke toegang tot de hulpbronnen van dat gebied? Doen de inwoners van dat gebied het beter of slechter dan mensen eiders, of dan hun ouders en als dat al het geval is, tegen welke prijs dan? De 'subtext' oftewel de dramatische implicaties die verborgen zijn onder de (zichtbare Symbolen van de) kaarten in Kidron's oorlogsatlas (kidron smith, 1991) verschillen volledig van die van harrison's Fortune's Atlas of World Strategy. Er bestaan nog andere middelen om individuele kaarten aan elkaar te verbinden, bijvoorbeeld door verklärende teksten op te nemen, of door de onderlinge betrekkingen tussen opeenvolgende kaartthema's te benadrukken. De atlas Tropical Africa, Atlas for Rural Development van davies (1973) is een perfect voorbeeld van een atlas waarin het ene kaartthema logisch uit het vorige volgt, doordat dit het als het wäre oproept en uitlegt. Relevantie van verhalende structuren in het electronische tijdperk Met behulp van de nieuwe technologie kan eenieder voor zichzelf bepalen wat hij of zij in de electronische kranten lezen, in plaats van dat door een krantenredacteur te laten doen. Dat heet de 'souvereiniteit van de lezer over de tekst' (smith, 1980). Het digitale tijdperk heeft het zelfde effect op atlassen. Men kan nu zelf bepalen tot welke ruimtelijke informatie men toegang wil hebben, in welke gevisualiseerde vorm. muehrcke beschrijft het Ideale Karteringssysteem, en zijn beschrijving (1990) hiervan past ook op de ideale atlas: die zou het mogelijk maken om welk kaarttype dan ook te creeren aan de hand van elke willekeurige karteringstechniek, elk gebied en elke periode, met benadrukking van de gewenste combinatie van geografi- sche kenmerken. De enige zwakke piek van dit ideale karteringssysteem zou kunnen zijn dat het onvoldoende in Staat stelt om met de toekomst rekening te houden. Het plan voor dit Ideale Karteringssysteem is nog niet zo ambitieus als de Global Geography Machine, geintrodu- ceerd door Nigel calder (1991). Deze machine zou in Staat moeten zijn om "elk voor metingen toegankelijk aspect van de fysische wereld en van het menselijk, KT 1992 .XV 111.3 37

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1992 | | pagina 39