Conclusies
KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT
I995-XXI-2
open kruispunten te creeren is destijds
zelf ontwikkeld). Later werden met
behulp van een fotokop fdms belicht.
De vlaktinten en het schrift werden
handmatig aangebracht. Halverwege de
eerste herziening van het digitale be
stand is overgegaan op de produktie met
behulp van het softwarepakket Map-
Publisher. Dit betekent dat de gehele
produktie thans digitaal wordt uitge-
voerd, dus met inbegrip van de vlakken,
Symbolen en tekst. Voor deze nieuwe
produktiemethode diende 00k de code
ring op een andere wijze plaats te vinden.
Daartoe werd een geheel nieuwe code-
ringslijst samengesteld waarnaar het
bestand omgezet diende te worden. Deels
kon dit automatisch geschieden, deels
diende interactief te worden bijgewerkt.
De derde digitale editie is momenteel in
produktie. Deze zal in 1995 gereed
komen. Deze heeft een aangepaste
datastructuur, waarin userdata (metada-
ta) zijn aangebracht, waardoor het
bestand beter is voorbereid op digitale
(GlS-)toepassingen. Een toekomstige
fase betreft het aanpassen van het
bestand voor meer expliciete digitale
toepassingen. Daartoe worden interna-
tionaal standaarden ontwikkeld, bij-
voorbeeld het VPF, het Vector Product
Format, waarbij een topologische
bestandsstructuur wordt voorgeschre-
ven. Een van de toekomstige produkten
waarvoor het bestand 1:250.000 ge-
bruikt gaat worden, is VMAP (Vector
smart map). Dit betreft een databank
waarin de geografische informatie in een
bepaalde structuur wordt opgeslagen op
CD-ROM. Hiervoor dienen de coderin
gen aangepast te worden naar de voor-
geschreven FACC-lijst (Feature Attribute
Coding Catalog)Voor het bestand van
Nederland op de schaal 1:250.000 zal dit
naar verwachting in 1995 plaatsvinden.
Deze wijziging brengt de derde update
van de bestandsstructuur sinds 1980 met
zieh mee.
De mate van actualiteit van de kaart
hangt af van de voorgeschreven her-
zieningscyclus en de produktiedoor-
looptijd.
De ontwikkeling van de laatste 20
jaar laat steeds kortere herzienings-
cycli zien.
De update-cyclus van kaarten en de
daaraan ten grondslag liggende be
standen zal uiteen gaan lopen. De
digitale bestanden vormen een apart
produkt. De gedrukte kaart behoeft
niet noodzakelijk daaraan gekoppeld
Figuur 8.
Herzienings-
method.es
topografische kaart
1:50.000.
te worden. Anderzijds zullen met veranderende reproduk-
tietechnieken voor professioneel gebruik kleinere oplagen
goedkoper gerealiseerd kunnen worden direct uit het digi
tale bestand.
Voor deelbestanden zal een kortere cyclus gerealiseerd
kunnen worden. Mogelijk ontstaat een hierarchie in de
inhoud van het bestand met een eigen herzieningscyclus:
wegen en bebouwing zullen mogelijk vaker worden her-
zien dan bodemgebruik.
De produktiedoorlooptijd neemt gestaag af. Na de con-
versie van analoog naar digitaal zal de doorlooptijd nog
korter worden.
Werkmethoden zullen aan verandering onderhevig blijven.
Bestandsstructuren zijn nog niet uit-ontwikkeld. Herziening
van de wijze van gegevensopslag en de wijze van coderen zal
de körnende jaren aandacht blijven vragen.
Software- en hardware-wijzigingen be'fnvloeden de actu
aliteit. Hoewel de wijzigingen meestal snellere en betere
produktiemethoden tot gevolg hebben, betekent de over
gang vaak een vertraging, omdat de implementatie de
nodige tijd vergt en dikwijls aanpassingen van de bestan
den nodig maakt.
verkl nw
generali
basisk
satie
als gids
model
vergelijk
schrap
model
vervallen
topografie
geiperalisatie
topografie
koderings
generali
satie
model
model
scannen
wegenbestand
digitaliseren
nieuw bestand
0.000
Methode 1
digitaal
basisbestand
verrasterd
verkl.nwe
basisk
generali
als gids
model
scannen
interactieve
generalisatie
wegenbestand
orige editie
nieuw bestand
50.000
Methode 2
oude
generalis,
model
1:25.000
verkl. nwe
basisk
als gids
vergelijk
schrapmodel|| wegenbestand
vervallen I ^^A/onoe editie
topografie
in blokken
verkl. nwe
basisk
als gids
digitaliseren
digitaal
basisbestand
verrasterd
rest
interactief
generaliseren
nieuw bestand
50.000
Methode 3
digitaal
basisbestand
verrasterd
oude bestand
:50.000
mutatiebestand
:10.000
interactieve
generalisatie
nieuw bestand
1:50.000
Methode 4