'Een kaart moet je ruim zien' Enkele 3D-presentatietechnieken toegepast Ter inleiding 3D-PRESENTATIETECHNIEKEN KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT 1995-XXI-2 visualisatie; 3D-kartografie; onderzoek visualisation; 3D-cartography; research visualisation; figuration tridimensionelle; recherche TREFWOORDEN KEYWORDS MOTS-CLES Wat is het verschil tussen een giobe en een kaart? Het medium! Een globe is namelijk niets anders dan een kar- tografische voorstelling die is weergegeven op een 3D- medium, meestal een plastic bol. Een kaart daarentegen is weergegeven op een 2D-medium, vaak een vlak papier. In zo'n platte kaart kan geen ruimte worden gerealiseerd, maar wel worden gesuggereerd. Een kaart die 2D (dus platis, maar 3D (dus ruim) lijkt, wordt in dit artikel een ruimtelijke kaart genoemd. Enkele ruimtelijke kaartjes worden hier nader besproken. 'Een kaart moet je ruim zien. Deze Stelling heeft een dubbele betekenis. Ten eerste moet een kaart als zodanig ruim worden gezien omdat het weerge- ven en waarnemen in 3D 'verheffender' is dan in 2D. Ten tweede moet het begrip kaart ruim worden gezien om de kloof tussen 2D-kaartjes en 30-voor- stellingen, die soms meer het karakter van een plaatje hebben, te overbrug- gen. Deze twee betekenissen hangen sterk samen. De meeste kaarten worden om pragma tische redenen gepresenteerd op een vlak medium. Om dergelijke kaarten toch ruim te kunnen zien, dient bij de pro- duktie ervan een 3D-presentatietech- niek te worden toegepast. Dit leidt tot een ruimtelijke kaart. De bewerkingen die daarvoor nodig zijn, kunnen in de regel beter met een Computer dan met de hand worden uitgevoerd. Stormach- tige ontwikkelingen op diverse gebie- den, met name op dat van de computer- technologie, hebben tot gevolg dat de kwaliteit en kwantiteit van toe te passen 3D-presentatietechnieken zodanig is toegenomen, dat de ruimtelijke kaart zieh in een groeiende belangstelling mag 0SS L.H.P.M. Terhorst De Beuk 31, 6941 ZA Didam, tel. 08362-23484 studeerde Geodesie aan de Hogeschool Utrecht Laurens Terhörst rondde in juni 1994 het theoretisch gedeel- te van de opleiding Geodesie, dirferentiatie Geo-Informatica, aan de Sector Bouwnijver- heid van de Hoge school Utrecht af. Hij deed dat met de afstudeeropdracht Een kaart moet je ruim zien, hetgeen geleid heeft tot net schrijven van dit artikel. Verheugen. KRAAK (1990) [1] heeft 3D-presentatietechnieken geclassificeerd (zie tabel 1). Als onderdeel van een afstudeeropdracht, waarin het op geheel eigen wijze kennis maken met diverse aspecten van de 3D-kartografie centraal stond, zijn drie bestaande technieken toegepast bij de produktie van kaartjes van vier willekeurige gebieden [2]. Er zijn thematische kaartjes gemaakt van cen traal geprojecteerde delen van de wereldbol, met staven die loodrecht op het aardoppervlak zijn gepositioneerd. Daarbij ging het om het toepassen van de technieken met gebruik van bestaande gegevens. Minder aandacht werd daarom besteed aan het actualiseren van de gegevens, de keuze van de topografische basiskaarten en het toekennen van de kleuren. De kaartjes zullen hierna worden besproken. Allereerst wordt ingegaan op drie kaartjes waarin grafische Stimuli zijn gebruikt voor 3D-beeldvorming van achtereenvolgens Nederland (opgedeeld in provincies), Europa (opgedeeld in landen) en de wereld (opgedeeld in werelddelen). Deze kaartjes verschillen dus niet in presentatietechniek, maar wel in weergegeven gebied (en thema). Bij de drie kaartjes die dan volgen is dat precies andersom; het gebied is steeds Zuid-Amerika, maar Tabel 1. jD-presentatietechnieken [1] realistische representatie enkel model globe reliefmodel braillekaart suggestieve representatie enkel beeld 'grafische Stimuli' mentale kaarten parallax beweging dubbel beeld optische stereo' 'anaglyfen' polarisatie meer beeiden holografieen lenzen varifocus spiegeis 41

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1995 | | pagina 43