n 44 i995_XXI_2 KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT sifoubcnqwuodbnßJ .QJ3H3W 30 .YYer ni I99bbl9i9w i9q 9ifouboiqwuodbnsl 9b nev Bnill9ten9mßa n9 gnßvrnO :n9Wuboiqai86d :n9nnol 9bi990ubcnq9Q IßJnßß 9wißt cm Jaih aißm n9l9qqßbißß 000.000.5S "aßllßaoa 9t01ö 90" tiu an9V9Q9Q IßßH jhV Figuur }b. Het kaartje van de wereld, met 'grafische Stimuli' (achterzijde). Opmerkelijk genoeg is dit niet geheel conform de regels van de eerder behandelde kartografische grammatica. Bij de drie kaartjes kan worden volstaan met het noemen van enkele aandachtspunten, die samenhangen met de betreffende presentatietechniek. De kaartjes vertonen wederom veel over- eenkomsten, öök met de voorgaande afbeeldingen. Bij de vorm- geving is onder meer uitgegaan van richtlijnen die WIELAND (1980) [4] heeft opgesteld (zie kader 2 voor een beschouwing van de kaartelementen). Het kaartje met'grafische Stimuli' Het kaartje met grafische Stimuli (figuur 4) vertoont de mees- te overeenkomsten met de voorgaande drie figuren. Dezelfde 3D-presentatietechniek is gebruikt. Drie aandachtspunten zijn het vermelden waard. Ten eerste lijkt het of de herkenbaarheid van het gebied enigszins te wensen over laat. Toch is bewust voor deze vorm gekozen, met de bedoeling er een prikkeling van uit te laten gaan en zo aandacht te vragen voor het ruimtelijk karakter van de kaart. Ook van de aangehouden klassegrenzen dient een prikkeling uit te gaan. Een kartograaf zal misschien staan te popelen om een andere classificatie toe te passen, en daar valt ook wel iets voor te zeggen. Het derde aandachtspunt betreft de staven van Chili en Suriname. Deze wijzen de aarde in omdat de groei van het Bruto Nationaal Produkt in die landen negatief is. Iets soort- gelijks vertoonde het kaartje van Europa. Het 'anaglyfen'-kaartje Het kaartje gemaakt volgens de anaglyfentechniek (figuur 5) De kaartelementen lay-out De lay-out van alle kaartjes is exact gelijk, en valt te typeren met termen als strak, sober en eenvoudig. Om de eilandkaart- jes is een kader gezet om het ruimtelijke karakter te accentueren. titel Bij elk voorbeeld bestaat de titel uit een aanduiding van het gebied met de omschrijving van de invariant. Het gebruikte lettertype is een telg uit de Helvetica-familie. ondertitel De ondertitel omschrijft in alle gevallen de twee componenten, maakt duidelijk dat het gaat om waarden per provincie, land of werelddeel £n dateert de kaartge- gevens. Hiervoor is hetzelfde lettertype gebruikt als in de titel. legenda De legenda van elk kaartje bestaat uit twee delen, een voor elke component. De zwarte cirkeltjes die de delen markeren, vormen enerzijds bakens voor de waarne- mer en anderzijds contragewichten voor het zwart van de titel. bronvermelding De bronvermelding maakt duidelijk waar de in kaart gebrachte gegevens aan zijn ontleend. Niet zozeer de gegevens als wel de weergaven zijn vrij bewerkt. graadnet Over het al dan niet weergeven van een graadnet is geruime tijd getwijfeld. Enerzijds pleit het accentueren van de oppervlaktevorm vöör, terwijl anderzijds het waarborgen van de eenvoud tegen pleit. Er is geen graadnet weergegeven. noordpijl Ook een noordpijl is op elk van de kaart jes achterwege gelaten. De reden daar- voor is meerledig: de richting naar het noorden verschilt per punt op het kaartje en de noordrichting is in geen van de gevallen echt van belang. De gekarteerde gebieden zijn zö bekend dat iedere kaart- lezer zieh ook zonder noordpijl zal kun- nen orienteren. schaalaanduiding In grote lijnen geldt voor de schaalaan duiding hetzelfde als voor de noordpijl; schaalaanduidingen zijn dan ook niet bij de kaartjes te vinden. kaartbeschrifiing De belangrijkste reden voor het ontbre- ken van kaartbeschrifting is het streven naar zo eenvoudig mogelijke kaartjes, dit ten behoeve van de beeldvorming. Daarnaast speien veronderstellingen aan- gaande de bekendheid van de kaartlezer met de gekarteerde gebieden een rol.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1995 | | pagina 46