i
I
~(jp<
het productieproces
KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT
I995-XXI-2
ontwerp
centr
1 >111
MS DOS
Turbo Pascal
(run)
geklassifi-
ceerde data
KLS
R (run)
staaf-
definities
.DAT
IT
(run)
contour-
defmities
DAT
1I
onbewerkt
3D-model
DWG J
bewerkt
3D-model
DWG
P) (plot)
(run)
2D-weergave
bewerking
DXB
C(conversie)
2D-weergave]
bewerking
DWG
C (conversie)
Apple Mac
DXF to Illustrator
c) (conversie)
ongekleurd
lijnenbeeld
.ILL
ZTT.
Aldus FreeHand
C(conversie)
ongekleurd
lijnenbeeld
ingekleurd
lijnenbeeld
FH3
kaart
sificaties en omschrijvingen zo direct mogelijk overgenomen
zouden worden van reeds bestaande - niet-ruimtelijke - atlas-
kaartjes. De bronvermelding maakt duidelijk om welke atlas
het gaat.
De beoordeling kan worden vervolgd met de vraag of er echt
sprake is van 'willekeurige' gebieden, zoals in de inleiding ver
meld is. Die vraag kän met 'nee' worden beantwoord. Zo is het
geen willekeur dat gekozen is voor een serie kaartjes van
Nederland, Europa en de wereld. Het feit dat deze gebieden
enorm verschallen in omvang, maar sterk overeenkomen wat
betreff de herkenbaarheid maakte de keuze ervan aantrekkelijk.
Dezelfde vraag kan echter 00k met 'ja' beantwoord worden. Het
produktieproces kan namelijk met coördinatenbestanden van
elk willekeurig gebied worden gestart. Zo bezien had de genoem-
de serie kaartjes net zo goed de gebieden Glasgow, Schotland en
Groot-Brittannie kunnen beslaan.
Bij de beoordeling van de toegepaste 3D-presentatietechnieken
verdienen vier punten de aandacht. Daarvan zijn er twee als
eventuele minpunten aan te voeren en twee als zekere plus-
punten. De minpunten betreffen de eis dat de kaartjes relatief
eenvoudig gehouden moeten worden en het gevaar dat kaart-
elementen kunnen overlappen. Er wordt hier gesteld dat het
'eventuele' minpunten zijn omdat ze de kaartjes feitelijk extra
charme geven, en daarmee tevens als pluspunten zijn aan te
voeren. De twee pluspunten betreffen de extra aantrekkings-
kracht die deze kaartjes uitoefenen en de mogelijkheid om de
beeldvorming ermee te versnellen.
Hiermee is het verhaal zo goed als rond. De beoordeling
biedt namelijk genoeg aanleiding om als uiteindelijke con-
clusie de aanvankelijke Stelling met dezelfde dubbele bete-
kenis, te herhalen: "Een kaart moet je ruim zien".
Literatuur
[1] Kraak, M.J. (1990), Driedimensionale kartografie: pro-
duktie- en presentatietechnieken. NGT Geodesia 32, nr. 2,
pp. 69-74.
[2] Terhorst, L.H.P.M. (1994), "Een kaart moet je ruim
zien"; 3D presentatietechnieken toegepast in de produc-
tie van kaarten. Utrecht (niet gepubliceerd eindverslag
van een afstudeeropdracht, Hogeschool Utrecht, Sector
Bouwnijverheid, Opleiding Geodesie, Differentiatie
Geo-Informatica)
[3] Bertin, J.L. (1974), Graphische Semiologie. Berlin:
Walter de Gruyter (oorspronkelijke uitgave: Semiologie
graphique, Paris, 1967).
[4] Wieland, C.I. (1980), Diagram en kaart als geografische
hulpmiddelen. Bussum: Unieboek B.V.
47