i I ~(jp< het productieproces KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT I995-XXI-2 ontwerp centr 1 >111 MS DOS Turbo Pascal (run) geklassifi- ceerde data KLS R (run) staaf- definities .DAT IT (run) contour- defmities DAT 1I onbewerkt 3D-model DWG J bewerkt 3D-model DWG P) (plot) (run) 2D-weergave bewerking DXB C(conversie) 2D-weergave] bewerking DWG C (conversie) Apple Mac DXF to Illustrator c) (conversie) ongekleurd lijnenbeeld .ILL ZTT. Aldus FreeHand C(conversie) ongekleurd lijnenbeeld ingekleurd lijnenbeeld FH3 kaart sificaties en omschrijvingen zo direct mogelijk overgenomen zouden worden van reeds bestaande - niet-ruimtelijke - atlas- kaartjes. De bronvermelding maakt duidelijk om welke atlas het gaat. De beoordeling kan worden vervolgd met de vraag of er echt sprake is van 'willekeurige' gebieden, zoals in de inleiding ver meld is. Die vraag kän met 'nee' worden beantwoord. Zo is het geen willekeur dat gekozen is voor een serie kaartjes van Nederland, Europa en de wereld. Het feit dat deze gebieden enorm verschallen in omvang, maar sterk overeenkomen wat betreff de herkenbaarheid maakte de keuze ervan aantrekkelijk. Dezelfde vraag kan echter 00k met 'ja' beantwoord worden. Het produktieproces kan namelijk met coördinatenbestanden van elk willekeurig gebied worden gestart. Zo bezien had de genoem- de serie kaartjes net zo goed de gebieden Glasgow, Schotland en Groot-Brittannie kunnen beslaan. Bij de beoordeling van de toegepaste 3D-presentatietechnieken verdienen vier punten de aandacht. Daarvan zijn er twee als eventuele minpunten aan te voeren en twee als zekere plus- punten. De minpunten betreffen de eis dat de kaartjes relatief eenvoudig gehouden moeten worden en het gevaar dat kaart- elementen kunnen overlappen. Er wordt hier gesteld dat het 'eventuele' minpunten zijn omdat ze de kaartjes feitelijk extra charme geven, en daarmee tevens als pluspunten zijn aan te voeren. De twee pluspunten betreffen de extra aantrekkings- kracht die deze kaartjes uitoefenen en de mogelijkheid om de beeldvorming ermee te versnellen. Hiermee is het verhaal zo goed als rond. De beoordeling biedt namelijk genoeg aanleiding om als uiteindelijke con- clusie de aanvankelijke Stelling met dezelfde dubbele bete- kenis, te herhalen: "Een kaart moet je ruim zien". Literatuur [1] Kraak, M.J. (1990), Driedimensionale kartografie: pro- duktie- en presentatietechnieken. NGT Geodesia 32, nr. 2, pp. 69-74. [2] Terhorst, L.H.P.M. (1994), "Een kaart moet je ruim zien"; 3D presentatietechnieken toegepast in de produc- tie van kaarten. Utrecht (niet gepubliceerd eindverslag van een afstudeeropdracht, Hogeschool Utrecht, Sector Bouwnijverheid, Opleiding Geodesie, Differentiatie Geo-Informatica) [3] Bertin, J.L. (1974), Graphische Semiologie. Berlin: Walter de Gruyter (oorspronkelijke uitgave: Semiologie graphique, Paris, 1967). [4] Wieland, C.I. (1980), Diagram en kaart als geografische hulpmiddelen. Bussum: Unieboek B.V. 47

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1995 | | pagina 49