KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT I996-XXII-2 schap hebben (behalve vorm). Dir is bij de dynamische va riablen niet het geval, behalve in zwakke mate bij de varia blen frequentie en volgorde. Binnen een kartografische animatie lijkt ons daarom de combinatie van de dynami sche variabelen met de grafische variabelen aan te bevelen. Mits goed toegepast zullen op deze manier zeker aantrekke- lijke, interessante en informatieve kartografische animaties kunnen worden gerealiseerd. De overige multimedia de menten (zoals geluid en interactiviteit/hypermedia) kunnen worden gebruikt om de beeldvorming bij kartografische animaties te versterken. De communicatieve eigenschappen van het gepresenteerde materiaal stijgt hierbij echter uit boven de eenvoud van de kartografische compositie. De vraag hoe dit het beste kan worden gerealiseerd biedt inte ressante onderzoeksmogelijkheden, niet alleen voor karto- grafen maar 00k voor hen die van de interactieve multime diale communicatie een effectief voertuig voor informatie willen maken. Conclusies De kartograaf is verantwoordelijk voor ontwerp en produk- tie van kaarten en heeft een coördinerende taak bij de ver- zameling en bewerking van de brongegevens. Dit moet zo blijven, onafhankelijk van de gebruikte middelen en het soort produkt. Als we onze leidende positie in deze markt willen behouden moeten we de uitdagingen van de multi- media-technologie aanvaarden, en richtlijnen ontwikkelen voor kartografische toepassingen. Het papier is niet langer het enige medium wat ons ter beschikking Staat. Ook ande re media, waaronder de digitale animatie komen binnen ie- ders bereik. Kartografische computeranimatie is een van die uitdagin gen die wacht op de kennis en creativiteit van de kartogra- fen. Daarmee is naar onze mening het doel van de kartogra- fie, namelijk het zodanig karteren van de geografische data dat informatie op een zo accuraat en efficient mogelijke manier aan de eindgebruikers wordt gepresenteerd, beter gediend. Voor een effectief gebruik van de mogelijkheden van kartografische animaties dienen we de variabelen die animaties controleren goed te beheersen. We hebben in dit onderzoek een aanzet gegeven tot het nader bepalen van de waarnemingseigenschappen van de dynamische variabelen. Deze bevindingen kunnen een leidraad zijn bij het karto- grafisch verantwoord opzetten van animaties. In de praktijk zullen de dynamische variabelen met elkaar en met de grafi sche variabelen worden gecombineerd ter bevordering van beeldvorming, aangezien de dynamische variabelen op zieh daarin te kort Schieten. Behalve een paar (ruwe) voorbeel- den is daar wat deze combinatie betreft in dit artikel verder niet op ingegaan. Dit is een onderwerp voor nader onder zoek. Ook de combinatie van kartografische animaties met andere multimedia elementen biedt naar onze mening goede perspectieven en is verder onderzoek waard. Een ander onderwerp voor verder onderzoek is het bepalen van het maximum aantal klassen dat per dynamische variabele kan worden weergegeven. Een goede kartografische animatie dient interactief te zijn. Deze interactiviteit moet zodanig zijn dat de gebruikte menu's en iconen voor zichzelf spreken. Om een dergelijke animatie op te zetten moet men de eisen en capaciteiten van de eindgebruikers kennen. Dit kan worden gei'nventari- seerd aan de hand van gerichte vragen die de ontwerper aan zichzelf en aan de gebruikers steh. De ergonomie van inter actieve multimedia in het algemeen en animaties in het bijzonder dient aan standaarden te worden onderworpen om de boodschap niet te laten verdrin- ken in de techniek. Gezien de attractiviteit van multime dia, lijken kartografische animaties ge- schikt voor toepassingen op het gebied van het aardrijkskunde- en geschiede- nisonderwijs, met name in het lager en middelbaar onderwijs. Er is op het moment in de kartografische wereld een grote belangstelling voor (onder zoek naar) kartografische animaties en andere multimedia toepassingen. Het succes van kartografische animaties is echter mede afhankelijk van de distri- butie. Door diskettes met animaties als bijlage bij kartografische tijdschriften te leveren of het aanbieden van geani- meerde kaarten op het Internet, zoals www (World Wide Web) zou de ac- ceptatie van animaties als een volwaar- dig kartografisch produkt kunnen worden vergemakkelijkt. Het is echter niet zo dat we moeten trachten van alle statische kaarten animaties te maken. Animaties kunnen voor het weergeven van bepaalde ontwikkelin- gen, processen en patronen heel bruik- baar zijn. Statische kaarten, met name op papier, bieden daarentegen een groot gemak in het gebruik en anima ties kunnen daar soms niet tegenop. Bij het maken van kartografische ani maties dient men zieh daarom altijd af te vragen, of het onderwerp niet wel- licht beter op een ander manier en/of medium kan worden uitgebeeld. Literatuur [1] Kraak, M.J. (1992), Kartografie en multi-media: de ruimte-tijd kaart. NVKpublikatiereeks nr. 5, Multi media en kartografie, pp. 23-31. [2] Foley, J.D., A. van Dam, S.K. Fei ner J.F Hughes (1990), Compu ter Graphics: Principles and Prac- tice. Reading, Massachusetts, Ad- dison-Wesley. [3] Campbell, C.S. S.L. Egbert (1990), Animated Cartography: Thirty Years of Scratching the Sur- face. Cartographica, vol. 27, no. 2, pp. 24-46. [4] Bertin, J. (1967), Semiology Grap- hique. Paris, Den Haag: Mouton. [5] Koussoulakou A. M.J. Kraak (1992), Spatio-temporal maps and cartographic communication. The Cartographic Journal vol. 29, no. 2, pp. 101-108. [6] DiBiase, D. A.M. MacEachren, 20

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1996 | | pagina 30