1 47 KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT I996-XXII-2 expert kennis Ingenieur kennis verwervings module gebruiker gebruikersinterface grafisch subsysteem feitenbank kennisbank geografische database geografische kennisbank mechanisme kartografische database kartografische kennisbank meta gegevens meta kennis van de kennisbank. Er is een stuk kar tografische theorie (Bertin), maar daar- naast bestaan er nog zeer veel aanvul- lende regels, conventies, voorschriften en dergelijke. Gebleken is dat dit ge- heel niet goed te formaliseren is. De regels binnen een fase van het kaart- ontwerp-proces zijn redelijk vast te leggen en daarvoor is dan 00k een kennissysteem te maken. Maar juist de door de kartograaf gehanteerde over- wegingen die te maken hebben met het doel van de kaart, de gebruiker, de vraag of een kaart überhaupt nuttig is, of wellicht een verdere bewerking van de gegevens niet tot een veel betere kaart kan leiden, dat soort redenerin- gen zijn (nog) niet te formaliseren. Zonder uitzondering merkt iedereen op die rapporteert over kartografische kennissystemen, dat eerst de kartogra fische theorie verder ontwikkeld dient te worden, voor we resultaten kunnen boeken met een kennissysteem voor kaartontwerp. Dit is geen geruststel- lende constatering in het licht van alle nieuwe mogelijkheden (dynamische kaarten, multi-media enz.) waarmee de kartografie momenteel wordt ge- confronteerd. Een sluitende en cohe- rente theorie wordt hiermee alleen maar moeilijker bereikbaar. Verder wordt door iedereen, die aan de reali- sering van een kartografisch kennissys teem heeft gewerkt, gemeld dat een te- kort aan geschikte meta-gegevens snel een beperking van de mogelijkheden betekent. Elet grootste winstpunt van het praktisch werken aan een kartogra- Figuur 3. De struc- tuur van een ken nissysteem voor kaartontwerp. fisch kennissysteem, 00k al is dat beperkt van opzet, is dat ervaring wordt opgedaan met beschikbare kennissysteem- gereedschappen. Ook ontstaat hiermee een beter inzicht in de werkelijke potenties van 'intelligente' Software. Totaalbenadering Aan het andere einde van het spectrum, waar het de aanpak van een kartografisch kennissysteem betreft, bevinden zieh de voorstanders van de 'totaalbenadering'. Deze bepleiten de 'top-down' aanpak omdat: voor het maken van een kaart het gehele kaartontwerp- proces doorlopen moet worden (het maken van een kaart is immers meer dan alleen symbolisatie); en gebleken is dat de 'bottom-up' benadering, zoals hiervoor beschreven, niet tot het gewenste resultaat leidt. In theorie kan dit waar zijn, in de praktijk is deze aanpak niet zo vruchtbaar gebleken. Dikwijls mondt het uit in nogal theoretische en weinig diepgaande beschrijvingen van wat het kennissysteem zou behoren te doen, zonder dat wordt aangegeven op welke wijze dit kan worden gereali- seerd [8]. Dergelijke 'theorievorming' heeft een zeker nut omdat een overzicht ontstaat van alles wat nog zou moeten gebeuren, maar zo lang een praktische uitwerking ver weg is vanwege alle 'formaliseringsproblemen', is de directe winst gering. Een andere 'top-down' aanpak bestaat uit het syste matisch onderverdelen van het kaartontwerp-proces in stappen, waarbij voor iedere stap een taxonomie wordt op- gezet van alle mogelijke keuzes [9]Het kartografische ken nissysteem moet de gebruiker vervolgens op een intelligente wijze längs de juiste keuzes leiden. Ook bij deze werkwijze komen echter al snel de eerder genoemde problemen aan de oppervlakte: een tekort aan geformaliseerde kartografische kennis, de moeilijk te realiseren intelligentie juist bij de overgangen tussen de kaartontwerp-stappen enz. Gezien de problemen wordt dan gekozen voor het uitwerken van een of enkele losstaande onderdelen en daarmee is men in feite terug bij de 'bottom-up' benadering. Implementatie Vanaf de allereerste experimenten met kunstmatige intelli gentie bestond de overtuiging dat de toen beschikbare 'pro- cedurele' talen als Fortran en C niet geschikt waren om in Software 'intelligente' funeties te realiseren. Het gevolg was het ontstaan van 'declaratieve' talen als lisp en Prolog waar- in veel makkelijker met symbolische informatie kan worden gemanipuleerd. Ook behoeft een programmeur zieh veel minder te bekommeren met de details van allerlei 'reken- procedures'. Tot op zekere hoogte volstaat het declareren van de uitgangspunten en hetgeen er dient te gebeuren, het systeem zoekt dan zelf uit op welke manier dit het beste kan. Tegenwoordig is vooral Prolog populair en er worden dan ook kartografische kennissystemen gei'mplementeerd in Prolog. Zoals aangegeven gaat het vaak om kleine deelsyste- men en dan is het volledig zelf programmeren nog moge- lijk, hoewel toch veel werk. Er dient dan zelf een redeneer- mechanisme te worden ontwikkeld dat, vanwege de speci- fieke toepassing, niet zo omvangrijk behoeft te zijn. Maar dat is pas het begin want er is ook een kennisbank nodig met minstens een methode voor kennisrepresentatie. Voor het inbrengen van gegevens is een kennisverwervingsmodu- le nodig en om het geheel te kunnen gebruiken een gebrui-

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1996 | | pagina 57