Enschede Grafische Tekst Variabelen Voorbeelden Toepassingen Grafische Waarneming Enschede Enschede Enschede Enschede ENSCHEDE Enschede Enschede Enschede Enschede GROOTTE (Corps-grootte) Enschede uitbeelden van hoeveelheden, benadrukken en afzwakken kwatitatief, geordend en selektief HELDERHEIDS- WAARDE (mager/vet, grijs/zwart) uitbeelden van rangorde, benadrukken en afzwakken geordend en selektief GREIN (STRUKTUUR) (spatiering) Enschede Enschede E n s c h e d uitbeelden van verwante verschillen kwalitatief, selektief en geordend KLEUR Enschede blauw Enschede groen Enschede rood uitbeelden van verwante en absolute verschillen kwalitatief en selektief ORIENTERING (recht, cursief) Enschede Enschede uitbeelden van verwante verschillen kwalitatief VORM (letterfamilies, onderk./kap.) Enschede uitbeelden van verschillen kwalitatief GEKOMBI- NEERDE VARIABELEN Enschede grootte+helderheidswaarde versterking van de toepassingen afhankelijk van de gebruikte variabelen Figuur 3. Semiotische indeling van tekst-varianten met hun toepassingen en waarne- mingseigenschappen; vrij naar J. Bertin. den tinten van blauw en dat bovendien de keuze van een bepaald blauw zal moeten harmonieren met de overige kleuren in de kaart. Dit soort keuzes uit schier eindeloze mogelijkheden doen zieh voor bij de dementen waaruit de kaart is opgebouwd: het lijnwerk, de kleurvlakken, de gene- ralisatie, de typografie, de symboolkeuze en de kaartlay-out. In dit kernkatern zal wat dieper worden ingegaan op de kaart-typografie. Typografie Een goede definitie van de term typografie is nog altijd die van de beroemde Engelse typograaf en letterontwerper Stanley Morison (1889-1967), opgetekend in zijn boek Grondbeginselen der typografie: "Typografie is de kunst van het op de juiste wijze ordenen van drukmateriaal in overeenstemming met een bepaald doel: van zodaning de letters rangschikken, de ruimte verdelen en het schrift be- heersen, als nodig is om de lezer de tekst zo goed mogelijk Figuur 4. De stip te doen begrijpen veroorzaakt een disbalans. Typografie is dus een middel om een boodschap in tekst over te brengen en geen doel op zichzelf. Er is sprake van dienstverlening, een bemiddeling tus- sen auteur en lezer. Teneinde deze be- middelingsfunctie zo goed mogelijk tot stand te brengen dienen door de kartograaf een aantal beslissingen van typografische aard te worden geno- men. Deze beslissingen gaan uit van het principe de te verschaffen informa- tie zo correct en snel mogelijk naar de kaartlezer over te brengen. De belang- rijkste zijn: Keuze van de toe te passen letter Tegenwoordig komen we als nooit te voren in aanraking met een groot aan tal uitbundig vormgegeven lettersoor- ten. Als kartograaf moeten we ons hierdoor niet het hoofd op hol laten brengen. AI deze nieuwe letters zijn voor kaarten geheel waardeloos, overi- gens 00k voor vrijwel alle andere typo grafische toepassingen (figuur 1). Wij kiezen bij voorkeur voor letterfamilies die reeds bewezen hebben over een goede leesbaarheid te beschikken en voldoende variatie-mogelijkheden in zieh te hebben. Goede voorbeelden zijn Univers, Helvetica, Times, Gara mond, Optima, Rockwell. De 'x' hoogte (figuur 2) mag niet minder dan ongeveer 70% van de kapitaalhoogte zijn, de stokken en staarten in principe kort, schreven niet te dun en gesloten lettergedeeltes zoals bij een e of a niet te klein. Beoordeel vooral de leesbaar heid van de kleinste corpsen die im mers veel in kaarten worden toegepast. Bedenk dat bij verschil in letterfamilie uitsluitend kwalitatief onderscheid wordt waargenomen (zie 00k figuur 3). Hoe en wanneer te varieren binnen een letterfamilie Het aantal mogelijke variaties binnen een familie is zeer groot. Dat is dan 00k een van de redenen waarom zel- den meer dan twee, hooguit drie ver- schillende letterfamilies binnen een kaart worden toegepast. Men denke hierbij aan: romein en kapitaal (het basisontwerp, medium, waarvan alle Varianten zijn afgeleid), recht en cur- sief, versmald en verbreed, vet en mager, maar 00k extra versmald, extra vet enz. Verder zijn er nog variaties in kleur, open letters, letters met scha- duwkanten enz. Ook het vaststellen van de lettergrootte, letterspatiering, woordspatiering en regelafstand bie- den variatiemogelijkheden en zijn steeds punten van overweging. Voor 2

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1996 | | pagina 4