KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT
I997-XXIII-2
Productieproblemen
Het productieproces ging niet over rozen. Ruimtelijke Ver
kenningen verschijnt ieder jaar in September, dus dat bete-
kent altijd capaciteitsproblemen in verband met vakanties.
Prioriteitsstellingen, die door politieke beslommeringen
nogal eens willen veranderen, belemmerden 00k de voort-
gang van de productie. Daarnaast waren er technische Pro
blemen om de gegevens van het onderwerp intensiteit uit
Arc/Info naar de Macintosh te krijgen. Van deze gridkaarten
kwam wel een kader over, maar er stond niets in. Door de
kaarten aan te leveren in PostScriptformaat en om te zetten
in PDF-formaat (Acrobat), ging het wel goed. Er was echter
nog een probleem. De kaartjes moesten aan de oost- en zuid-
kant worden 'uitgesneden', zodat ze dezelfde vorm kregen als
die van de blikvanger en die van het onderwerp continui'teit,
dat wil zeggen: wel zeebegrenzing maar geen achterland. De
gegevens uit Arc/Info waren niet los te koppelen van het
'buitenland'. Ook het commando 'ungroup' werkte niet. Na
eindeloos zoeken en proberen en navragen kwam de oplos-
sing: het kader en de gegevens werden door het programma
gezien als een eenheid. Door deze 'samenstelling' te verbre-
ken konden ze apart van elkaar bewerkt worden. Nu kon het
kader worden verwijderd zonder dat de gegevens verloren
gingen, zodat de ondergrond aan de oost- en zuidgrens zicht-
baar werd. Deze grens bestond helaas nog wel uit losse vecto-
ren die 'even' aan elkaar geknoopt moesten worden...
Figuur 6. Het duurzame landschap voor de gekleurde versies van
de kaarten zie de bijgevoegde poster).
schillende terreinen vertegenwoordigd waren1). Daarnaast
werden alle concepten besproken in de redactieraad, onder
wier verantwoordelijkheid Ruimtelijke Verkenningen, en dus
ook de daarbij gevoegde poster, verschijnen. Veelal is het in
de ambtelijke wereld zo dat naar mate meer mensen zieh
mengen in de discussie, het eindresultaat minder fraai is. In
dit geval heb ik de neiging het omgekeerde te zeggen: dank-
zij de inbreng van velen ontstaat een veelzeggend beeld van
een overigens voor velerlei uitleg vatbare term als 'duurzaam
ruimtegebruik'2).
Noten
1. Het beeld-team wordt gevormd door: Douwe Schenk (algehele
coördinatie en teksten), Desiree Bokma (kartografie, productie
thema continui'teit, vormgeving 12-kaarten-zijde), Reina Spit/
Johan van der Schuit (analyse en productie thema's diversiteit, in
tensiteit), Jan Wychers (analyse thema continui'teit), Paul van He-
mert (vormgeving blikvanger), Peter Dauvellier (adviseur) en Jos
Jonkhof (adviseur).
2. Met dank aan Douwe Schenk en Bas Looise voor hun waardevolle
commentaar bij de voorbereiding van dit artikel. Daarnaast is dank
verschuldigd aan de rpd, die het mogelijk maakte de poster te her-
drukken voor de lezers van het Kartografisch Tijdschrift. Zij zullen
er hopelijk met evenveel plezier naar kijken als waarmee wij hem
gemaakt hebben.
Summary
D.E. C. Bokma - Sustainable landuse illustrated. Development
ofthe themes diversity, intensity and continuity
Keywords: cartographic visualization, map editing, applica-
tions
The article describes the making of a poster map for the year-
book ofthe National Spatial Flanning Agency. The subject of
the yearbook 1996 is sustainable landuse and for presentation
on the poster it has been divided into j categories: diversity, in
tensity and continuity of landuse. The article addresses edito-
rial principles, graphical aspects and map design ofthe poster,
the produetion process and some technicalproblems which were
encountered.
Resume
D.E.C. Bokma - L'utilisation durahle du sol. Analyse des the
mes: diversite, intensite et continuite
Mots-cles: Visualisation cartographique, redaction carto-
graphique, applications
L'article analyse la produetion d'une carte-poster publiee dans
le rapport annuel (1996) de l'Ofßce National (Neerlandais)
d'Amenagement du Territoire (rpd). Le sujet en est l'utilisa
tion durable du sol et lors de la representation cartographique
il a ete subdivise en trois categories savoir: diversite, intensite
et continuite. L'auteur passe en revue, successivement les prin-
eipes editoriaux, les aspects graphiques et cartographiques et les
etapes de produetion du poster ainsi que certains problemes
techniques qu'ils ont souleves.
Tenslotte
Zo'n poster maak je niet in je eentje. Niemand heeft alle ex-
pertise, zowel inhoudelijk als wat betreft vormgeving en
productie, in huis. Voor de ontwikkeling was een heel
'beeldteam' samengesteld, waarin de diseiplines op de ver-
25