H KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT I997-XXIII-4 achtergrond dag nacht 'tien uur viif 'tik-tik tik tik-tik Figuur 5. Tempore le legenda ingebed in het kaartbeeld: de achtergrond en geluid. Een numerieke tijdsindicatie is exact, maar geeft de gebrui- ker geen overzicht van de totale tijdschaal of positie in een cyclus, en interactie is vrijwel onmogelijk. Bovendien is het waarschijnlijk zo dat deze tijdsaanduidingen, meer dan an dere legendatypen, de kijker afleiden van het kaartbeeld. Maar in combinatie met de schuifbalk of analoge klok kan de numerieke tijdsaanduiding wel eens zeer goed functione- ren. Een ronde klok als legenda is zeer geschikt om cycli- sche tijd te verklaren, zoals voor het verstrijken van de uren van een dag of van de seizoenen. Legenda's gebaseerd op de klok zullen, net als een echte klok, slechts een cyclus weer- geven die meerdere malen tijdens de animatie wordt door- lopen. De locatie in een cyclus is zeer goed aangegeven, maar de locatie in de totale tijdspanne van de animatie waar schijnlijk niet. De schuifbalk is uitermate geschikt om line- aire tijd mee aan te geven, zoals bijvoorbeeld voor de uitbrei- ding van olievervuiling. De volledige temporele schaal is zichtbaar en de schuif laat op eenvoudige manier interactie toe. Zieh herhalende cycli zijn echter moeilijker zichtbaar te maken. Voor de klok en de schuifbalk is het mogelijk om een indicatie van verleden, heden en toekomst mee te geven. Het verleden kan bijvoorbeeld met een kleur worden opge- vuld, het heden is de grens tussen verleden en toekomst, en de toekomst wordt gerepresenteerd door het niet-gekleurde deel op de tijdsschaal. Wanneer heden een geaggregeerde tijdseenheid weergeeft, kan de dikte van de overgang verle- den-toekomst de tijdsperiode van de aggregatie aangeven. Overigens is het waarschijnlijk dat alle drie de legendatypen Figuur 6. Beeld uit de gebruiker van het kaartbeeld zullen afleiden. de testanimatie met numerieke tijds- Het opnemen van de legenda in het kaartbeeld, visueel of aanduiding en test- sonisch, zal de gebruiker vermoedelijk minder afleiden. Vi- vraag. ightings 04/27 14h At the beginningof the animation, there is a cyclorte center (blue dot) just southwest of Texas. Relative to its movement on the 27th, does this cyclone tend to speed up, slow down, or proeeed at a steady pace during the day of the 28 th? it speeds up n it slows down it proeeeds at about the same pace Submit ans wer... sueel zou de notie van tijd kunnen worden overgebracht door veranderin- gen in het achtergrondscherm, door bijvoorbeeld een donkere achtergrond voor de nacht en een lichte achter grond voor de dag. Net als bij de nu merieke representatie zal geluid waar schijnlijk goed werken in combinatie met een klok of schuifbalk. Spraak kan gebruikt worden om de tijd aan te ge ven. Om het heden en verleden te re- presenteren kunnen tonen in verschil- lende frequenties worden gebruikt, waarbij bijvoorbeeld de toon hoger wordt naarmate het heden dichterbij komt. Geluid biedt de waarnemer nauwelijks een mogelijkheid om de tijd te controleren. Ondanks het feit dat spraakherkenning al redelijk ver in ontwikkeling is, is controle over de animatie via spraak nog te beperkt. Deze contextgestuurde conceptuele benadering van het legenda-ontwerp voor dynamisch temporele kaarten blijft tot nu toe ongetest. De volgende stap in het onderzoek is de haalbaar- heid van bovengenoemde ideeen uit- werken in een gebruikerstest, waarin de effecten van het gebruik van alter- natieve legenda-ontwerpen op de dy namische kaartinterpretatie worden vergeleken. De theoretische onderbou- wing van een dergelijke test behoeft de nodige aandacht. Tot besluit van dit artikel worden een aantal ideeen om- trent het empirisch testen nader uitge- werkt. Gebruikerstest In een overzicht van kartografische ontwerpexperimenten spreekt Petche- nik [1983] zieh uit voor een 'natuurlij- ke' benadering, waarin de proefperso- nen situaties worden voorgezet die een groot realiteitsgehalte hebben. Ze raadt het gebruik van testkaarten waar in het object van Studie gei'soleerd wordt beschouwd af. Dit is met name van belang voor het hier beschreven onderzoek, waarvan het doel immers is aan te geven welk legenda-ontwerp het beste in welke situ- atie gebruikt kan worden. De keuze van de onderwerpen en de verschillen- de legenda-ontwerpen die aan de proefpersonen worden aangeboden, zijn daarom van cruciaal belang. De dynamische kaarttoepassingen die in het experiment gebruikt worden, moe- ten zo worden gekozen dat ze een dui- delijk voorbeeld zijn van een toepas- sing met aandacht voor de struetuur, 16

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1997 | | pagina 18