KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT
I997-XXIII-4
120
100
130
140
110
90
SessieNummer
Representatievorm
--- Labels
Iconen
Tot slot
Hoewel dit onderzoek uitgevoerd is
met een relatief kleine en homogene
steekproef kunnen toch enige conclu-
sies getrokken worden. De meest op-
vallende bevinding uit bovenstaand ex-
periment is dat taakuitvoerders blijk-
baar van Strategie wisselen bij het rou-
te-zoeken naarmate zij meer ervaring
krijgen. Dit betekent 00k dat de doe-
len of het handelingsplan die zij zieh
stellen gaande weg de leerfase verande
ren. Dit resultaat illustreert het princi
pe dat de doelgroep waarvoor een ap-
plicatie ontwikkeld wordt consequen-
ties heeft voor de vormgeving van de
interface. Wanneer gebruikers regel-
matig een plattegrond moeten raadple-
gen om hun weg te zoeken zijn zij ge-
baat bij een vormgeving die de confi-
guratie van verbindingen benadrukt.
Bij incidenteel gebruik kunnen her-
kenningspunten een hulpmiddel zijn
bij het vinden van een route of het
zieh eigen maken van een plattegrond.
Daarbij maakt het voor het vinden van
een route niet zo gek veel uit of de ver-
schillende herkenningspunten in ico-
nische (symbolische) of verbale (se
mantische) vorm gerepresenteerd zijn.
Indien van de taakuitvoerders ver
wacht moet worden dat zij zieh de
plattegrond 00k herinneren dan heb-
ben zij duidelijk voordeel van een plat
tegrond die gebruik maakt van iconi-
sche herkenningspunten.
Uit dit onderzoek mag duidelijk wor
den dat degenen die betrokken zijn bij
het ontwikkelen van applicaties en in-
terfaces zieh een aantal vragen dienen
te stellen over de aard van de gebrui-
kersgroep en het doel waarmee het in-
formatiesysteem gebruikt wordt. Het
beantwoorden van deze vragen vereist
wel dat in een vroeg Stadium de toe-
komstige gebruikers bij het ontwerp
betrokken dienen te worden en niet al-
leen na afloop bij het testen van de in
terface.
Figuur 7. Gemid-
delde euclidische af-
stand tussen de
werkelijke en gere-
construeerde coördi-
naten op de platte-
Literatuur
Card, S.K., T.F. Moran A. Newell (1983), Thepsycholo-
gy ofhuman-computer interaction. Hillsdale NJ: Erlbaum.
Hacker, W. (1978), Allgemeine Arbeits- und Ingenieurspsy
chologie, Psychische Struktur und Regulation van Arbeitsta-
tigkeiten. Berlin: Dvw/Bern: Huber Verlag.
Kirwan, B. L.K. Ainsworth (1992), A Guide to Task-
analysis. London: Taylor Francis.
Leenders, B. (1997), Route-ZoekTaak: Een computertaak
voor onderzoek naar route-zoekgedrag. Groningen: Afstu-
deerscriptie.
Ouwerkerk, R.J. van, T.F. Meijman G. Mulder (1994),
Arbeidspsychologische taakanalyse. Utrecht: Lemma.
Poucet, B. (1993), Spatial cognitive maps in animals: New
hypotheses on their strueture and neural mechanisms. Psy-
chological review, 2, pp. 163-182.
Summary
R.J. van Ouwerkerk, B. Leenders L.J.M. Mulder - User
tests for the design of information Systems; navigation in a Vir
tual plan as an example
Keywords: map use, cartographic communication, research
Users of information Systems may dijfer in the intentions or
goals which they try to accomplish when they work with the
Systems. These differences in goals should be taken into account
in the design of the Systems. An experiment is described in
which the navigation behaviour of sixteen students in Virtual
maps was investigated. The results indicate that the frequency
of use and the experience of users determine the way in which
the information in a Virtual map should be presented.
Resume
R.J. van Ouwerkerk, B. Leenders L.J.M. Mulder - Test
pour les utilisateurs pour le concept des systemes d'information;
navigation sur un plan virtuel, titre d'exemple
Mots-cles: utilisation de cartes, communication cartogra-
phique, recherche
Les intensions et les objectifs que proposent a suivre les utilisa
teurs des systemes d'information peuvent etre differents; lors de
l'etablissement de ces systemes, il faut en tenir compte. L'article
presente la description d'une experience de comportement de
seize etudiants avec des cartes virtuelles. II ressort des resultats
que la frequence d'utilisation et l'experience des utilisateurs
sont des elements qui determinent al methode de presentation
de l'information dans une carte virtuelle.
29