1^ AJIÄI KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT I998-XXIV-I jr« Fort Ste. -Marg^^rite Dagtocht 10 er» 11 MIDDELLANDSE ZEE ILE SAINTE-MARGUERITE uerite Etang o- Bateguiei Grand Jardin Ceintun ILE DE LA L E S DE LER/Ms IRADELERE 5t.-Honorat ILE SAINT-HONORAT - Abbaye g&Lenns j Anden monastere fortifie Figuur 2. Een kaartje uit de ANWB-gids Cote d'Azur van de nieuwe serie 'actief anders'. Het kaartontwerp is van Gerrit van Omme. kleurendruk of kleurenfoto's waren in die tijd trouwens zeer ongebruikelijk. Voor het eerst kregen ze serieuze concurren- tie in de vorm van de aanvankelijk nog beknopte uitgaven van Kosmos, tot op heden de grootste rivaal van de anwb. Kort na 1970, toen 00k de Amsterdamse boekhandelaar Al- lert de Lange met een serie gidsen op de markt was versehe nen, viel het besluit tot algehele reorganisatie van het fonds. Meer reizen, meer informatie De groeiende behoefte aan informatie hield gelijke tred met de ontwikkeling van het individuele toerisme. Een belang- rijke rol werd daarbij gespeeld door dr. L. van Egeraat, een destijds uiterst populaire spreker voor radio en televisie. De innemende Brabander (die zelf 00k enkele reisgidsen schreef) is later fei bekritiseerd, maar zijn bijdrage aan de algemene ontwikkeling van de beginnende toerist is van grote invloed geweest. Een vergelijkbare rol speelde geschie- denisleraar Jo Dominicus, auteur van uitgever Gottmer (vanaf 1969). De veelschrijver kweekte door zijn aimabele, pretentieloze stijl een grote schare trouwe lezers. Na zijn dood bleef zijn naam verbonden aan de enorme reeks gid sen waarvoor hij de eerste delen schreef. Aanleiding voor de restyling van de ANWB-gidsen rond 1971 was 00k de populariteit van de serie gidsen van Michelin, ondanks het feit dat die toen nog uitsluitend in het Frans verkrijgbaar waren. Als enige verdeelde Michelin het be- schreven gebied in kleinere regio's, alvorens tot plaatsbe- schrijvingen over te gaan. Het concept droeg zeker bij tot de overzichtelijkheid en hanteerbaarheid. De ANWB-gidsen werden in een vergelijkbaar jasje gegoten; bovendien werd de achtergrondinformatie sterk uitgebreid, 00k met tot dan toe zelden belichte onderwerpen als stedenbouw, industriele archeologie, sociale woningbouw, moderne architectuur en literatuur. De reisgids-nieuwe-stijl (met een grijs omslag) werd een voor Nederlandse marktbegrippen ongekend suc- ces: eind jaren zeventig was de anwb onbetwiste marktlei der in reisgidsenland. Overigens bleef de serie beknopte gidsen (waaruit in 1973 de laatste reiswijzer-bij läge was ver- dwenen) een eigen bescheiden leven leiden, tot halverwege de jaren tachtig het laatste deel werd uitverkocht. tijd van Nederlandse origine. Vanaf omstreeks 1980 kwamen er steeds meer vertalingen op de markt met als kwali- tatief en kwantitatief belangrijkste concurrent de door Cantecleer vertaal- de DuMont Kunstreiseführer. De anwb moest een flinke stap terugdoen, ondanks het verdwijnen van het exclu- sieve karakter: de gidsen werden niet meer louter aan leden verkocht, maar kwamen 00k - tegen een hogere prijs - in de Nederlandse en Vlaamse boek- handels terecht. In 1990 kreeg de grote serie (de grijze gidsen) er een broertje bij: een serie beknopte gidsen (de klei ne serie, in füll colour) voor grote Ste den en andere populaire bestemmin- gen. Na een aanvankelijk succes nam de belangstelling, mede onder de druk van de moordende concurrentie, gelei- delijk af. Er verscheen een derde serie (de groene middenserie), waarin al snel de nadruk kwam te liggen op de verre (overzeese) bestemmingen, later aange- vuld met een zestal gidsen voor Euro- pese Steden, met een afwijkende kleur (geel) op het omslag. Qua informatie- dichtheid een goede middenmoter, verfraaid met enkele katernen kleuren foto's, maar verder in zwart-wit ge- drukt. Reisgidsen voor Nederland Ook Nederland heeft altijd aandacht gekregen in reisgidsen van de anwb. Zo is er van het begin van de 2oe eeuw tot in de jaren zestig een Reisboek voor Ne derland geweest. Eind jaren zestig werd een serie provinciegidsen gemaakt {Ei gen land met open ogen), enigszins te vergelijken met de reisgidsen over het buitenland. In de jaren zeventig en tachtig volgden meer praktisch gerichte boekjes per provincie. Pas in de jaren negentig werd weer een serie serieuze reisgidsen aan Nederland gewijd. De Reisgids Nederland telt momenteel twaalf delen. De modern opgezette serie (veel kleurenfoto's, zeer verzorgd kaart- werk) is ook gericht op het verkennen van de eigen omgeving. Naast traditio- nele onderdelen als monumenten en cultuur is er aandacht voor de geschie- denis van het alledaagse landschap en ook voor bijvoorbeeld de sociaal-econo- mische facetten van de samenleving. Groeiende concurrentie Het succes van de ANWB-reisgidsen lokte nieuwe concurren- ten. Tot dan toe waren de concurrerende gidsen vrijwel al- Beeldcultuur Vanuit de markt kwamen Signalen dat de illustraties en de kartografie een steeds belangrijkere rol zouden gaan 12

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1998 | | pagina 18