6 II 6b 0 0 tu v-1 O H Grados de la Longitud. .3 s 3 59 n t -2 n O -• aih" 3 i ,--3 5 3 s .5 2 3 'S 2? «<5 O 3 a J S So b ROMA666 1 s 1 1 1 1 i40jl 1 1 1 1 '2*1 4 1 '3oi 2? KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT I998-XXIV-I ontstaan zijn; de eerste zou een dia- gram zijn van Michael Florent van Langren uir 1644 (zie figuur 1). Het besef is hierbij voor het eerst gebruikt dat de dimensies van het platte vlak een bepaalde waarde kunnen hebben, net zoals, bij een kaart, de waarde van het geografische coördinatenstelsel. In het tweede deel werd het begrip 'flat- land' ge'introduceerd, en grafische mo- gelijkheden om aan het platte vlak te ontkomen en een idee van de derde di- mensie te geven. In dit derde deel volgt het begrip 'still-land', dat onze statische grafische voorstellingen aan- geeft, en mogelijkheden om daarbo- venuit te komen, en een idee te geven van beweging. Dat wordt afgewisseld met goede raad- gevingen en beschrijvingen van het proces om tot de juiste afbeeldingen te komen. De maatstaf voor een goede afbeelding is dat hij vragen kan beant- woorden (hier lijkt de invloed van Ber tin aanwezig) als: hoeveel, hoe vaak, waar, in welk tempo/verhouding. Veel nieuwe computer-animatieprogram- ma's of 3D-visualisaties kunnen dat niet. Aan de hand van het voorbeeld van cholerabestrijder John Snow (wiens stippenkaart helaas geen tijdselement toont) volgt de beschrijving van de te volgen procedure: 1. plaats de gegevens in de juiste context om oorzaak en ge- volg te kunnen nagaan; 2. maak kwan- titatieve vergelijkingen; 3. probeer 00k alternatieve verklaringen te vinden en afwijkende gevallen; 4. controleer op mogelijke fouten in de waarnemingen die in de grafische voorstelling worden weergegeven. Naast Snow wordt de grafische verkla- ring van goocheltrucs uitgebreid be- schreven, het grafische bewijs van de oorzaak van het ongeluk van de space Shuttle Challenger, een door Tufte zelf ontworpen video-bewegwijzeringssys- teem van de National Gallery of Art in Washington, en de grafische verbeel- ding van 'event histories', hier van ziektegevallen: hoe geef je het verloop van een ziekte zo grafisch weer dat een deskundig arts er in een oogopslag de juiste conclusies uit kan trekken? Het zijn allemaal leuke en knap uit- eengerafelde voorbeelden; ze worden met enthousiasme gebracht, en knap verklaard. Meer is het niet, maar het blijft belangrijk dat er iemand opstaat en zegt: dat zijn zulke bijzondere grafi sche voorstellingen, die hören in een museum thuis! En het is leuk dat daar 00k kaarten bijhoren. F.J. Ormeling Readers Digest Atlas of Australia Sydney: Reader s Digest, 1994. Tweede editie, 304 pp. Formaat 28 x 40 cm. isbn o 86438 695 8. Prijs: 250,- Deze tweede editie van de Reader's Di gest Atlas of Australia bestaat uit vier delen: Deel 1 (pp. 8-57): Profiles of Australia. Allerlei thema's (fysische gesteldheid, geschiedenis, economie, bevolking, ver- keer en vervoer, communicatie) wor den behandeld, rijkelijk gei'llustreerd met fotos, maar met in totaal slechts 9 kaartjes. Deel 2 (pp. 58-73): The Capital Cities. De acht grootste Steden van Australie worden ieder apart behandeld, verge- zeld van een satellietbeeld van de stad met daaroverheen een lijnenbeeld van de wegen, waterlopen en enkele namen. Deel 3 (pp. 74-223): Australia in Maps. Naast een inleiding over de geschiede nis van de kartografie, de wijze waarop een kaart tot stand komt en een leer- zaam stukje over kaartgebruik, bestaat dit deel uitsluitend uit topografische kaarten (1:1.000.000) die het volledige Australische grondgebied beschrijven. Index (pp. 224-304): Een 'gazetteer' waarin 40.000 namen zijn opgenomen. In totaal zijn 146 kaarten opgenomen, gemaakt door de Australian Surveying and Land Information Group (aus- lig), de overkoepelende topografische dienst van Australie. De voorkant van de atlas doet vermoe- den dat het hier om een boekwerk met veel en verschillende soorten kaarten gaat. Uit het opschrift aan de achter- kant blijkt echter dat er naast de kaar ten 00k veel aanvullende informatie in de atlas te vinden is "...gei'llustreerd met prachtige foto's en kunstzinnige tekeningen". Deze atlas is bedoeld voor een algemeen publiek (met mid- delbareschoolopleiding), als gezinsatlas en naslagwerk. Het grote formaat en behoorlijke gewicht beperken het ge- bruik tot een leestafel in een biblio- theek of thuis. De vrij hoge prijs zal tot gevolg hebben dat alleen de grotere bibliotheken en de meer welgestelde particulieren zieh deze atlas kunnen veroorloven. Er is gebruik gemaakt van een goede kwaliteit papier, waarop de kleuren van de foto's en kaarten en de tekst goed uitkomen. De topografische kaarten in het derde deel van de atlas lopen niet door tot aan de rüg van de atlas, wat de leesbaarheid sterk ten goede komt. De voorkant van de atlas met drie soorten kaarten van een stuk van Australie, is niet representatief voor de inhoud, aangezien er 00k erg veel foto's, tekeningen en diagrammen in de atlas te vinden zijn. De schutbla- den, met daarop luchtfoto's van Au stralische landschappen, zeggen niet zoveel en dienen slechts als achter- grond. Naast kaarten speien dus 00k foto's, tekst en illustraties een grote rol in deze atlas. Deel 1 bevat voornamelijk tekst met foto's en tekeningen en slechts een paar diagrammen en kaart jes. Bovendien dienen de kaartjes in dit deel slechts als illustratie, als mooi kleurig plaatje. In deel 2 is het even- c *»4 c n R S vK n 0 0 O 41 1 i" 1 1 Figuur 1. Opvattingen van verschillende kartografen over de lengteligging van Rome ten opzichte van die van Toledo, weergegeven door Michael Florent van Langren, in La Verdadera Longitudpor Mary Tierra, Antwerpen 1644 weergegeven. 51

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1998 | | pagina 57