'^w*m
fe-
J/mtt&ß[ver
Klassieke Client/Server
Architectuur
Three-Tier Client Server
Architectuur
34
INTERACTIEF
I998-XXIV-4
Mjjosprr hh
QlAfnir Minigw-i I
Hooqraven, Netherlands
Im»;» acquired on 20 May 1992
This page require« 9 Java »nablsä or w/s»r
Vier, the Status ba- fcr erro' messagss if irnagery fails to appear
SPINZ
KartoNET
KartoNET 8
Het bouwen van kaartservers
Gestimuleerd door een zevental voor-
gaande columns in de reeks KartoNET
bent u inmiddels opgeklommen tot
volwaardig websurfer en bent u in de
loop der tijd längs een groot aantal
Websites gekomen waar kaartmateriaal
wordt aangeboden. Uiteraard heeft u
hiervoor de Oddens's Bookmarks ge-
bruikt om de kartografische pareltjes
op het Internet te vinden. Veel van
deze sites bieden de gebruiker de mo-
gelijkheid om zelf kaarten te laten ge-
nereren op een applicatieserver. De ge
bruiker krijgt hierdoor het gevoel dat
hij of zij zelf kaarten kan maken op het
browserscherm. In deze aflevering van
KartoNET gaan we kijken naar de tech-
niek achter deze sites. We zullen ingaan
op de gereedschappen en de benodigde
infrastructuur om een dergelijke site te
realiseren. In KartoNET 9 zullen we een
aantal bekende en minder bekende
kaartservers de revue laten passeren.
De infrastructuur: het 'three-tier'
dient/server-concept
De meeste van ons zijn reeds kortere
of längere tijd in de weer met Compu
ters. De afgelopen 15 jaar is de Compu
ter naar de werkpiek gebracht, weg van
de monolithische mainframes die al-
leen maar door informatiespecialisten
te bedienen waren. Een belangrijk
voordeel van de mainframe-computers
was echter wel dat het gemakkelijk was
om programmas en gegevens te delen.
Decentralisatie had tot gevolg dat ge-
Figuur 1. Het verschil tussen klassieke en
three-tierclient/server-architecturen.
gevens min of meer gedupliceerd dien-
den te worden van PC naar PC. U kunt
zelf wel bedenken dat dit kwalijke ge-
volgen kon hebben voor de gezond-
heid van de gegevensbestanden. AI
heel gauw werden pc's dan 00k aan el-
kaar geknoopt via netwerken en wer
den centrale Servers gei'nstalleerd om
de data centraal te bewaren. Hiermee
was het client/server-concept geboren.
De softwarefunctionaliteit bleef even-
wel op de dient Computer c.q. de PC
achter. Alvorens men van de data ge-
bruik kon maken moest men eerst de
Software van de harde schijf of via het
netwerk laden. Dit betekende dat men
een behoorlijke administratie moest
bijhouden aangaande pakketten, ver-
sies, licenties enz. De komst van het
Internet en met name het World Wide
Web zal in deze complexe client/ser-
ver-situaties verandering gaan brengen.
Ingegeven door de wens om applicatie-
onafhankelijk complexe softwarefunc-
ties aan gebruikers te gaan aanbieden
Figuur 2. De Microsoft Terraserver
(beeld Utrecht - Rivierenwijk).
onstond het idee om te verwerking van
de data door een aparte Server te laten
doen. Zo ontstond het zogenoemde
'three-tier' client/server-concept.
In een 'three-tier' client/server-omge-
ving (figuur 1) heeft de gebruiker nog
slechts te maken met een browser, zo-
als Internet Explorer van Microsoft of
de Navigator van Netscape. Via de
browser wordt contact gezocht met
een applicatieserver, waar de verzoeken
om informatie richting de dataserver
(het derde niveau ('tier')) worden afge-
handeld. Via de browser 'besteh' de
gebruiker als het wäre de informatie
met behulp van een dialoog die via
HTM-formulieren en aanklikbare af-
beeldingen ('clickable maps') wordt
aangeboden. Ook is het mogelijk dat
de gebruikersinterface nog geavanceer-
der wordt gemaakt, doordat de appli
catieserver, feitelijk zonder dat de ge
bruiker daar erg in heeft, kleine Soft
ware dementen naar de browser toe-
stuurt die extra functies beschikbaar
stellen. De meest voorkomende en ook
meest algemeen bruikbare vorm van
dergelijke softwarehulpmiddeltjes zijn
de Java-applets. Microsoft heeft voor
de Windows-omgeving hier een eigen
oplossing bedacht wat zij ActiveX-
componenten noemen. Beide concep-
ten zullen uiteindelijk garant staan
voor het succes van 'three-tier' clients.
Omdat we immers alleen nog maar
een browser nodig hebben wordt het
mogelijk om hele eenvoudige en kale
Computers te gaan gebruiken, die al
leen nog maar met een netwerk com-
municeren en alle programmas, data
en functies via het net binnen krijgen.
Data Server/RDBMS
I
Data Server/RDBMS Applicatie
Server
li
Client Applicatie
Thin Client gebaseerd op een Browser