KT Bijlage Technische Kartografieprijs 1998 Peter de Vries heeft de technische kartografieprijs gewonnen voor 1998. Wie Peter is, wat hij maakt en hoe, komt naar voren in het interview dat Wiliemijn Simon van Leeuwen met hem gehouden heeft. Daarnaast komen we via het juryrapport te weten waarom hij de prijs heeft gekregen van de NVK. Deze KT bijlage, die mogelijk werd gemaakt door medewerking van Uitgeverij Viaplan te Houten, toont een aantal recentere werken van Peter de Vries. Wat vind je een van de mooiste kaarten die je tot nu toe gefabriceerd hebt? Ik heb een kaart van Nederland gemaakt die ik zelf erg mooi vind. De kaart lijkt een met de hand getekende aquarel. Er is echter gebruik gemaakt van een combinatie van computertechnieken die handmatig niet na te bootsen zijn. Aquarel is namelijk een natte techniek en het is niet mogelijk om daar overheen strakke lijnen te tekenen of tekst te schrijven. Met de Computer kan dit natuurlijk wel. Verder vind ik het relief op deze kaart bijzonder. Je ziet bijna geen kaarten van Nederland waarop de hoogteverschillen zijn afgebeeld op een stilistische wijze. Het enige voorbeeld dat ik heb, Staat in een Bosatlas van Wolters Noordhoff uit de jaren zestig. Voor mij was het maken van zo'n ondergrondkaart lange tijd een soort einddoel, Het bereiken van dit doel was een mijlpaal, en daardoor is deze kaart voor mij zo bijzonder. Een andere kaart waar ik trots op ben is de kaart van de Stelling van Amsterdam (deze bijlage). De kaart is een combinatie van drie verschillende kaarten. Ik heb een oude topografische kaart gebruikt, een kaart van Amsterdam met alle vestigingen en innundatie- velden, en een kaart met de verdeling van Amsterdam in sectoren. Het was een aardig karwei om de grote hoeveelheid informatie op een heldere wijze in beeld te brengen, maar het is me gelukt om het kaartbeeld rüstig te houden. Het resultaat is een kaart die de Stelling van Amsterdam inzichtelijk maakt, die je leert om de verbanden te leggen tussen de diverse vestingen en polders. Hoe heb je deze kaarten gemaakt? De kaart van Nederland heb ik met verschillende stijlen vervaardigd. De achtergrond maak ik met een aquarel- en een airbrushtech- niek. De Symbolen verfraai ik door middel van 'dropshadows'. Om het geheel te realiseren gebruik ik maar meerdere Software pak ketten. Heiaas kan ik alle gereedschappen die ik gebruik niet in een programma vinden. Dit betekent dat ik bij het vervaardigen van een kaart soms wel vijf keer naar een ander programma moet overschakelen. Wat is de Peter de Vries stijl. Met andere woorden, hoe onder- scheiden jouw kaarten zieh van die van anderen? Bij mijn kaarten lijkt het net alsof ze met de hand zijn gemaakt. Voor veel kartografen houdt het werk op als het voor mij pas leuk begint te worden. Het maken van een basis kaartondergrond vind ik het minst interresant werk. Daarna begint voor mij het creatieve werk. Ik denk dat veel mensen die een kaart maken teveel bezig zijn binnen de mogelijkheden van een Software pakket en verder niet op een andere manier creatief proberen te zijn. Mijn werkwij- ze is altijd precies andersom geweest. Eerst maakte ik de kaarten met de hand, bijvoorbeeld met een airbrushtechniek. Toen ik gebruik begon te maken van een Computer, wilde ik niet dat dat ten koste zou gaan van de kwaliteit van het eindresultaat. Ik heb daarom net zo lang gezocht tot ik digitale instrumenten vond waarmee ik produeten kon realiseren die mijn handmatige pro- dueten op zijn minst evenaren. Inmiddels overtreffen mijn digitale kaarten de handmatige versies. Nieuwe Hollandsche Waterlinie atievelden 0,50-1,50m. Hoofdverdedigingslijn

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1999 | | pagina 53