KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT I999-XXV-4 Analoge kaart Database Database Centraal geheugen Analoge kaart Virtuele kaart Publieke Diensten Traditionele Kaartverzameling Toekomstige Kaartverzameling make their own selection and presentation of this data to in form or to mould their own or other people's image of the world" [Tatham, 1995]. De transformatie en overgang doet mij soms verzuchten dat alle kennis uiteindelijk gebaseerd is op filosofie, die probeert door te dringen tot de kern van mysteries zonder deze te kunnen oplossen en deze probeert te verklaren of hun eigenschappen te accentueren en in overeenstemming te brengen en te integreren met alle ande re mysteries om zo een geheel te vormen, zodat erin geloven gemakkelijker wordt. Waarnemen en voelen De standaard definitie van kartografie is: "Het geheel van wetenschappelijke, technische en artistieke activiteiten gericht op de vervaardiging en het gebruik van kartografische produc- ten" [Bos et ab, 1991]. Deze definitie is gemaakt door profes- sionele kartografen. Hoewel het woord gebruik gei'ncorpo- reerd is doet zij niet geheel recht aan wat gebruikers en kaartbeheerders vaak voelen en waarnemen wanneer zij kar tografische producten beschouwen. Wanneer we foto's van de suikerbroodbergen van Guilin in Guangsi of heiige zonsondergangen over tafelbergen in Texas zien, of de Blauwe verten tussen de wölken van Claude Monet, het Korenveld van Van Gogh of een schilderij van Kadinsky bekijken gebeurt er heel wat meer dan alleen maar zien. AI onze zintuigen en verbeeldingskracht ontwa- ken en speien in op ons gemoed. Hetzelfde gebeurt vaak wanneer men naar kartografische afbeeldingen kijkt. Profes sionals zullen de meer of minder uitgebeelde boodschap proberen te ontcijferen en interpreteren, maar op de achter- grond speelt een onbestemde sensuele waarneming mee. Minder professionele of toevallige beschouwers worden Figuur 1. Ontwik- sneller bevangen door de zintuiglijke/ keling van de tradi- sensuele gewaarwording. Deze gewaar- tionele analoge wording is des te sterker wanneer de kaartverzameling boodschap min of meer verborgen is naar de toekomstige in het kartografische product, zoals analoge en digitale bijvoorbeeld bij remote-sensingbeel- ruimtelijke biblio- den of geologische kaarten en profie- theek. len. Bij dit soort afbeeldingen worden veel beschouwers eerder gevangen door de impressie die de afbeelding maakt op hun zintuigen. Rationele overwe- gingen speien nauwelijks een rol in hun waardering3). Het perfecte com- promis voor kaarten zou zijn wanneer we deze kunnen zien als "...statistische projecties, die tot de verbeelding spreken zonder de geest te vermoeien, [boven- dien] het voordeel genieten om de aan- dacht op een groot aantal belangrijke feiten te concentreren, zoals verwoord is door Alexander von Humbolt" [Von Humbolt, 1811] Wanneer we beredeneren gebruiken we dezelfde zenuwbanen en Synapsen in onze hersenen als we gebruiken voor zintuigelijke gewaarwording en emoties, want dit zijn de enige structu- ren die in ons hoofd aanwezig zijn. Op het niveau van het zenuwstelsel is er geen verschil tussen denken en voelen [Cowan, 1996]. Vanwege het voorgaande stel ik een meer idealistische definitie van karto grafie voor: Het geheel van wetenschap- 6

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 1999 | | pagina 12