1 ROME 2000, de binnenstad wordt op z'n kop gezet! TS |pop\/t;\/5g\/ekom.ai r «JfoMAA()-,./01234567 BCDEFGHIJKLMNOPQ UVWXYZ7ECE0ÄÄÄÄÄÄI EmiNÖÖOÖÖÜÜÜÜY bcdefghijklmnopqrs xyzfiaeoeöäaää^eeeeli öö6öoüüüüy-> fi DJVOTJTQD]VT\^mM{ JT VESPAOTJ 37 KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT 2000-XXVI-I Th. Pasveer grafisch ontwerp, bewegwijzeringssysteem, ondersteunende kartografie TREFWOORDEN graphic design, road sign System, supporting cartography KEYWORDS projet graphique, Systeme d'indication routiere, cartographie complementaire MOTS-CLES Rome verwacht zo 'n 25 miljoen bezoekers en pelgrims in het Heilig Jaar 2000. Er is weinig voorstellingsvermogen voor no- dig ora te beseffen dat een aantal problemen moet worden opgelost voor de stad volloopt. Om al die strömen bezoekers in goede banen te leiden, werd beslöten om een aantal wegen en parkeerplaatsen te bestempelen als voetgangersgebied met de daarbij behorende voorzieningen. Dit heeft tot gevolg dat er 00k andere parkeergelegenheden voor auto's en bussen moeten komen; en dat het wegennet aan het toekomstige ver- keer moet worden aangepast. Datzelfde geldt voor de beweg- wijzering. De 'Agenzia Romana per la Preparazione del Giu- bileo' buigt zieh namens het Vaticaan en de stad Rome over de te verwachten problemen. Vervolgens is de beslissing ge- nomen om een compleet nieuw informatiesysteem te ontwer- pen, bestaande uit letterontwerp, bewegwijzering, publicaties in druk en via beeldscherm, inclusief kaarten en belettering. Letterontwerp als uitgangspunt Vanaf het begin stond vast dat voor de huisstijl van Rome 2000 een letteront werp als uitgangspunt zou dienen. Voor dat ontwerp werd een groot aantal bu- reau's in binnen- en buitenland benaderd. De keuze viel op de Nederlandse graficus en letterontwerper Gerard Unger. Rome is op het gebied van openbare be lettering een volstrekt unieke stad. Het is een lustoord voor typografen, want de Theo Pasveer BNO Carto- graphics is de bedrijfs- naam waaronder Theo werkt als zelfstandig grafisch ontwerper en kartograaf. Tesselschadestraat 24, 8023 BM Zwolle [t] (038) 454 92 23 [e] tpasveer@bart.nl. Lettertype 'Capito- lium Road :ljü 12Ü< Tekst op de Ark van Titus 81 na Chr.) A Qjy M hX AGRO-COLVMNAE VIA FRAENESTSINISTRORSVM MVITAR COLLECTIONE VENARVM II DVCTV SINVOS.O A RECEPTACV LO Mit XX A CAF1TE XXll ADDVX1T FÄlCEMQc DE NOMINE ANTE PO NT'Dl X IT Tekst op de Aqua Feiice fontein (1587) ruim 2000 jaar oude geschiedenis laat zieh overal zien. De be- doeling van Unger was om een hedendaagse letter te maken waarin de traditie toch goed te herkennen zou zijn. Een weg- wijzer moest niet alleen zeggen: zo kom je bij de Santa Maria Maggiore, maar 00k: u bent in Rome. Bij het zoeken naar uitgangspunten voor een nieuw lettertype kwam Unger twee belangrijke punten tegen. Ten eerste is de Romeinse beletteringstraditie er een van uitsluitend kapitalen; in Italie zijn zelfs de snelwegen met hoofdletters bewegwijzerd. Het tweede punt was dat de internationale moderne traditie voor wegwijzers schreefloos is. Unger stond voor de taak om een lettertype te ontwerpen dat goed past bij de klassieke kapi- taal. Hij wilde zo dicht mogelijk bij de bron van de klassieke inscripties blijven. Gian Francesco Cres- ci ontwierp in de zestiende eeuw al een Letters van Cresci lettertype dat gebaseerd is op het oude Romeinse schrift. Cresci's letters inspi- reerden Unger tot het ontwerp van de Capitolium. Hij ontwierp een complete letterfamilie, van licht tot vet, plus een versie voor de bewegwijzering. QRS

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2000 | | pagina 39