1
ROME 2000,
de binnenstad wordt op z'n kop gezet!
TS
|pop\/t;\/5g\/ekom.ai r
«JfoMAA()-,./01234567
BCDEFGHIJKLMNOPQ
UVWXYZ7ECE0ÄÄÄÄÄÄI
EmiNÖÖOÖÖÜÜÜÜY
bcdefghijklmnopqrs
xyzfiaeoeöäaää^eeeeli
öö6öoüüüüy-> fi
DJVOTJTQD]VT\^mM{ JT
VESPAOTJ
37
KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT
2000-XXVI-I
Th. Pasveer
grafisch ontwerp, bewegwijzeringssysteem, ondersteunende kartografie TREFWOORDEN
graphic design, road sign System, supporting cartography KEYWORDS
projet graphique, Systeme d'indication routiere, cartographie complementaire MOTS-CLES
Rome verwacht zo 'n 25 miljoen bezoekers en pelgrims in het
Heilig Jaar 2000. Er is weinig voorstellingsvermogen voor no-
dig ora te beseffen dat een aantal problemen moet worden
opgelost voor de stad volloopt. Om al die strömen bezoekers
in goede banen te leiden, werd beslöten om een aantal wegen
en parkeerplaatsen te bestempelen als voetgangersgebied met
de daarbij behorende voorzieningen. Dit heeft tot gevolg dat
er 00k andere parkeergelegenheden voor auto's en bussen
moeten komen; en dat het wegennet aan het toekomstige ver-
keer moet worden aangepast. Datzelfde geldt voor de beweg-
wijzering. De 'Agenzia Romana per la Preparazione del Giu-
bileo' buigt zieh namens het Vaticaan en de stad Rome over
de te verwachten problemen. Vervolgens is de beslissing ge-
nomen om een compleet nieuw informatiesysteem te ontwer-
pen, bestaande uit letterontwerp, bewegwijzering, publicaties
in druk en via beeldscherm, inclusief kaarten en belettering.
Letterontwerp als uitgangspunt
Vanaf het begin stond vast dat voor de
huisstijl van Rome 2000 een letteront
werp als uitgangspunt zou dienen. Voor
dat ontwerp werd een groot aantal bu-
reau's in binnen- en buitenland benaderd.
De keuze viel op de Nederlandse graficus
en letterontwerper Gerard Unger.
Rome is op het gebied van openbare be
lettering een volstrekt unieke stad. Het
is een lustoord voor typografen, want de
Theo Pasveer BNO Carto-
graphics is de bedrijfs-
naam waaronder Theo
werkt als zelfstandig
grafisch ontwerper en
kartograaf.
Tesselschadestraat 24,
8023 BM Zwolle
[t] (038) 454 92 23
[e] tpasveer@bart.nl.
Lettertype 'Capito-
lium Road
:ljü 12Ü<
Tekst op de Ark van
Titus 81 na Chr.)
A Qjy M hX AGRO-COLVMNAE
VIA FRAENESTSINISTRORSVM
MVITAR COLLECTIONE VENARVM
II DVCTV SINVOS.O A RECEPTACV LO
Mit XX A CAF1TE XXll ADDVX1T
FÄlCEMQc DE NOMINE ANTE PO NT'Dl X IT
Tekst op de Aqua
Feiice fontein (1587)
ruim 2000 jaar oude geschiedenis laat zieh overal zien. De be-
doeling van Unger was om een hedendaagse letter te maken
waarin de traditie toch goed te herkennen zou zijn. Een weg-
wijzer moest niet alleen zeggen: zo kom je bij de Santa Maria
Maggiore, maar 00k: u bent in Rome.
Bij het zoeken naar uitgangspunten voor een nieuw lettertype
kwam Unger twee belangrijke punten tegen. Ten eerste is de
Romeinse beletteringstraditie er een van uitsluitend kapitalen;
in Italie zijn zelfs de snelwegen met hoofdletters bewegwijzerd.
Het tweede punt was dat de internationale moderne traditie
voor wegwijzers schreefloos is. Unger stond voor de taak om
een lettertype te ontwerpen dat goed past bij de klassieke kapi-
taal. Hij wilde zo dicht mogelijk bij de bron van de klassieke
inscripties blijven. Gian Francesco Cres-
ci ontwierp in de zestiende eeuw al een Letters van Cresci
lettertype dat gebaseerd is op het oude
Romeinse schrift. Cresci's letters inspi-
reerden Unger tot het ontwerp van de
Capitolium. Hij ontwierp een complete
letterfamilie, van licht tot vet, plus een
versie voor de bewegwijzering.
QRS