Santa Croce in
Gerusalemme
KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT
Kleurstelling en inspiratie
Tijdens het onderzoek werd een schat aan beeidend materiaal
verzameld. Die was dan ook een bron van inspiratie voor de
kleurstelling van het informatiesysteem. Gekozen werd voor
een aantal pasteltinten die met elkaar en met de omgeving in
harmonie waren. De kleurstelling werd, afhankelijk van de toe-
passing, krachtiger gemaakt voor de folders en de beeldscherm-
informatie, of afgezwakt voor de kartografische produeten.
2000-XXVI-I
De bewegwijzering
Zodra Unger was aangewezen als ontwerper en coördinator
betrok hij Peter Krouwel en Simon Wilkinson van het indus-
trieel ontwerpbureau n|p|k uit Leiden bij het Rome-project,
omdat de driedimensionale en industriele vormgeving een be-
langrijk onderdeel van de totale opdracht was. Met n|p|k had
Unger juist het project afgerond van de nieuwe wegwijzers
voor de anwb en de samenwerking was goed bevallen. Net als
bij Unger beperken de ontwerpen van n|p|k zieh vaak tot het
hoog nodige en zijn ze vernuftig, met mooie verhoudingen en
boeiende details.
Bewegwijzering, kaart- en informatiedragers en informatiezuilen
werden ontworpen. Hierbij werd rekening gehouden met het
visuele effect op zo'n oude stad. Enerzijds moeten de borden
opvallen, anderzijds mögen ze de sfeer niet teveel aantasten. In
de oude binnenstad bleek er nauwelijks gevelreclame voor te
komen. Verder zijn er een aantal marmeren trottoirs waar je
niets aan mag en wilt veranderen. Waar moet je zo'n bewegwij
zering of kaartdrager dan kwijt? Daar zijn mooie oplossingen
voor bedacht door n|p|k.
S.uH.iov.inni
In laierann A
LOIOSSCO
Pantheon
Detail bewegwijzering
De kartografie in het algemeen
Omdat ik zowel grafisch ontwerper als
kartograaf ben, heeft Unger mij voor de
kartografie benaderd. Het zien van een
Duits televisieprogramma met verborgen
camera zal me altijd bijblijven. In een
grote stad werd aan voorbijgangers ge-
vraagd op de meegebrachte plattegrond
de te volgen route aan de geven. Dit
bleek helemaal geen kaart maar een ra-
derpatroon te zijn. Met stijgende verba-
zing heb ik dit gevolgd en de stelligheid
waarmee behulpzame mensen de weg
uitduidden deed me realiseren dat wat
voor ons kartografen vanzelfsprekend is,
voor veel mensen helemaal niet zo hoeft
te zijn. Sindsdien probeer ik hier reke
ning mee te houden.
Als kartograaf ben ik geneigd zoveel mo-
gelijk te laten zien van een gebied, het
beeld moet kloppen, en ik pas de theo-
rieen van Bertin toe. Als ontwerper wil
ik echter alles weglaten wat niet relevant
is, het resultaat moet vooral goed te be-
grijpen zijn. De inhoud is belangrijk en
de kernvraag is dan ook: hoe breng ik
die zo helder mogelijk op papier. Met
name bij het ontwerpen van thematische
kaarten ben ik meer als grafisch ontwer
per bezig. Het verschil tussen een kaart
en andere grafische ontwerpen is vooral
dat bij de kaart de contouren vaststaan.
Modellen van de informatiedragers (n\p\k)
38