In een vroeg Stadium van het proces is een deel van de kaart ontworpen en getekend. Met name de lijnvoering en kleurstel- ling kregen grote aandacht. Beide waren belangrijk vanwege de verschillende formaten en media waarop de kaarten uitgevoerd moesten worden. De grote kaarten zouden zeer waarschijnlijk in zeefdruk worden vervaardigd. Daarbij moet bij voorkeur met volle kleuren gedrukt worden, en niet met percentages ge rasterde kleuren. De kaarten in de folders werden in vierkleu- ren-offsetdruk uitgevoerd. Door het kleine formaat diende je rekening te houden met de lijndiktes, want het toepassen van rasters is onvermijdelijk bij deze druktechniek. 4% Ehglish A «3 40 KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT 2000-XXVI-I kathedralen en hun omgeving: San Paulo (buiten de muur), San Pietro, San Giovanni in Laterano, Santa Maria Maggiore en Santa Croce in Gerusalemme. Het was van belang dat de plattegronden zowel in groot for- maat voor gebruik längs de weg als in klein formaat voor de fol- ders geschikt gemaakt werden. Verder moesten ze toegepast kunnen worden in presentaties op beeldscherm. Het door Un- ger vastgestelde kleurenschema was het uitgangspunt. Relevante toegevoegde informatie (namen en Symbolen) diende goed lees- baar te blijven. Van belang voor de kaart op beeldscherm was tenslotte vooral de kleurbalans. Deze kon verschuiven omdat de uit de vier standaarddrukkleuren cyaan, magenta, geel en zwart (cmyk) samengestelde mengkleuren werden omgezet naar de drie schermkleuren rood, groen en blauw (rgb). Vaak gaat dat goed en zijn er acceptabele kleurverschillen maar zorgvuldig- heid blijft geboden. Dit verschijnsel van mogelijke kleurver- schuivingen treedt trouwens bij alle drie de toepassingen op, want naast cmyk en rgb heb je bij zeefdruk te maken met zo- genaamde RAL-kleuren. Er voor zorgen dat de plattegronden er binnen de diverse media hetzelfde uitzien qua kleurbeeld, vooral later bij herdrukken, is soms lastig, maar boeiend. Een ander probleem geldt de typografie. Wanneer je met zo- veel verschillende formaten te maken hebt, kun je de letter- grootte die je op de overzichtskaart toepast niet zonder meer uitvergroten voor de detail- of beeldschermkaarten. Waar je in de folders nog een redelijk klein corps kunt gebruiken, moet je bij de grote plattegronden rekening houden met leesbaarheid op afstand. Bij de beeldschermen heb je te maken met een läge schermresolutie zodat je ook daarbij niet te klein kunt gaan. Verder kan de hierarchie die gekozen is voor de overzichts kaart niet zomaar toegepast worden op de detailkaarten, die moet steeds weer opnieuw worden bekeken. Het maken van deze kaarten betekent vooral kunnen wegla- ten. Besloten is om alleen de hoofdroutes en looproutes te plaatsen en de benamingen van de belangrijkste objecten, ge- bouwen of pleinen. Unger heeft een aan- tal Symbolen ontworpen voor de presen- tatie, maar de exacte behoefte daaraan is op dit moment nog niet bekend. Op de kaarten zijn ze daarom nog niet uitge- probeerd. Om het totale kaartbeeld binnen de door de 'Agenzia' gestelde termijn af te ronden was geen geringe opgave. Door bemiddeling van de 'Agenzia' zijn op een bepaald moment digitale bestanden be- schikbaar gesteld van de stadsplatte- grond van Rome, die wordt gemaakt in English Map ofchurches Stazione Centrale ^JL oma Termini BASILICA DI SANTA MARIA MAGGIORE Imme dl Trai.mn via Prenes tina W I SANT CROCE BA5ILIC 5AN GIOVA IN LATERANO WNI „tau«*1" Ontwerp folder met detailkaart Ontwerp infopaneel Ontwerp beeldscherm met kaart Santa Gycv iaUfruMlemme moc? in Ihn AaIi m i oiUhMtf English

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2000 | | pagina 42