ii v T* vi Btreefrt Ig T Rotterdam dijkse Hoek' -^HSLk 46 KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT 2000-XXVI-I veel moeite is geproduceerd via een Windows nt Server is het wachten op de drukproef. Deze valt behoorlijk tegen: het beeld is flets! Daarnaast zijn de verlooptinten bij de plannen in proce- dure in kleine gebieden niet te zien. Ook de schaduwen onder de thema's staan soms dusdanig ver van de bijbehorende vlak- ken af dat ze lijken op een drukfout in plaats van een accentu- ering. Het buitenland tenslotte is ook nog verre van ideaal. De tijd dringt, de deadline is al verstreken. De vraag is of er nog wat aan de kleuren te doen is zonder alles opnieuw per laag, per categorie, te moeten selecteren. In Photoshop zijn de kleuren een beetje opgefrist, maar dat was alles wat er in de körte tijd nog gedaan kon worden. De ondergrond met z'n zachte kleu ren overheerst toch te veel, het kleine Ai-formaat dwingt tot een kleine legenda en een toelichting in een klein corps. Hier wreekt zieh de verkleining van het budget, waardoor het Ao- formaat, waar het ontwerp oorspronkelijk voor was bedoeld, werd verkleind naar Ai. Positief is dat de kaart tenminste ver sehenen is in druk, in tegenstelling tot het jaar ervoor. Nederland in Plannen 1999 Nadat het besluit genomen is dat er in 1999 weer een Neder land in Plannen verschijnt, wordt eerst gekeken naar wat er te verbeteren valt. AI snel is er een hele verlanglijst: toch weer het Ao-formaat, andere kleuren, thema's samenvoegen, lijndiktes veranderen, een duidelijker legenda enzovoort. Het is duidelijk dat er eigenlijk een compleet nieuwe vormgeving nodig is. De kaart bestaat inmiddels uit 32 thema's en 10 legenda-eenheden in de ondergrond. Dit is wel een kartografische uitdaging! Met een uitsnede van de 'oude' kaart wordt geexperimenteerd. De ondergrond wordt vereenvoudigd. Bollenteelt, weiland en akkerbouw worden samengevoegd tot cultuurgrond, bos en natuurlijk terrein tot natuur, en recreatie wordt toegevoegd aan stedelijke bebouwing. De kleuren worden radicaal anders. De redenering is dat er een spot wordt gezet op de nieuwe plannen. Waar niets verän dert blijft het donker, zoals de ondergrond, maar waar dat wel gebeurt (in de plannen) licht het betreffende gebied als het wäre op. Ook hier zorgt een schaduw onder de plannen voor dieptewerking. Voor de ondergrond worden volle, donkere kleuren gekozen; cultuurgrond bestaat bijvoorbeeld uit 100% eyaan, 65%magenta en 100% geel. De thema's krijgen, als ze vigerend zijn 100% (lijnen) of circa 75% (vlakken, met wel een lijn eromheen in de volle kleur). Plannen in procedure of ver- w V II -• '1 I r.'. «SÄr - Waalsptong Figuur 4 - Nederland in Plannen in NRC Handelsblad van 11-11-1999 (scan van de krantenkaart). kenning moeten het doen met circa 40%. Net als het jaar ervoor is het on- derscheid tussen procedure en verken- ning te zien aan een andere signatuur. Er is veel aandacht besteed aan het op el- kaar afstemmen van de kleuren van de thema's en de ondergrond. Dat is niet alleen noodzakelijk in verband met het grote aantal legenda-eenheden, die stuk voor stuk hun funetie hebben en te on- derscheiden moeten zijn, maar ook om- dat het de bedoeling is dat de kaart er als een geheel gaat uitzien, het moet een beeld opleveren. Daarnaast wil het 00g ook wat. De kaart van 1998 was een flet- se massa. Het pastel van de ondergrond overheerste de kleine vlakjes en lijntjes van de thema's. Bij de kaart van 1999 is gezocht naar harmonie tussen onder grond en thema's, zodat het geheel pret- tig oogt. Je zou hem aan de muur willen hangen. Tenslotte draagt het formaat ook nog z'n steentje bij aan de verbeter de vormgeving: van een kleine Ai naar een Ao. Het proefbestand (de uitsnede uit de oude kaart) met de nieuwe vormgeving wordt naar de drukker gebracht voor een drukproef. De kleuren van de plotter ge- ven bepaald geen drukkleuren weer en er is groen licht van de opdrachtgever over dit resultaat nodig voordat heel Neder land op deze manier wordt uitgevoerd. De reacties op de drukproef zijn ver- schillend. Men vindt de kaart of heel erg mooi of heel erg lelijk. Een tussenme- ning lijkt niet te bestaan. De opdracht gever gaat echter akkoord met de voor- stellen voor deze nieuwe vormgeving (met een paar kleine aanpassingen). Voor de verwerking van het omvangrijke bestand wordt een Macintosh G3 Com puter gehuurd. De data, het Gis-bestand in Arclnfo, wordt d.m.v. Mappublisher overgebracht naar Illustrator, gesplitst in lagen (dat zijn er een kleine 100) en be werkt. Beperkte kennis van Mappublish er zorgt halverwege nog voor de nodige vertraging als er Updates van bronbestan- den moeten worden ingelezen. De ge- vraagde uitsneden op landsdeelniveau waren ook al gemaakt en moesten wor den overgedaan met de nieuwe gegevens. Dat kostte tijd! Daarnaast gooien diverse vakanties ook nog roet in het eten in de zin van het steeds maar weer moeten overdragen van het werk aan iemand an ders. Uiteindelijk is het wachten op de drukproef. Deze laat erg lang op zieh wachten. Te lang, blijkt later. De kaart gaat namelijk tegelijk met het bijbeho rende rapport (Balans Ruimtelijke Kwali- teit) naar de drukker. De drukproef van de kaart en de illustraties uit het rapport

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2000 | | pagina 48