K
w S
7(
JWLl
--
W Mi
58
KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT
2OOO-XXVI-3
T 1 x|
an« tovristic Information sqstem
ckoose topic-, select bg list Ulp refretk
- Fr.
Tourielic lopics
Hiking trails
a Churches Sk Holels Entertammenl All buiWings
Information Signboard« EB3S1
Version Tenlure veision, if possible
0IKA - Text Pholograuhv Tobias Schon
Figuur 3 - Voorbeeld
van VR-visualisatie:
een toeristisch
informatiessyteem,
gebruikmakend van
de VRML Cosmo
player in samenwer-
king met HTML,
Java en JavaScript,
(http:!/www. karto. eth
z. ch!- hm/methana!)
[Mundle, 1999].
ceert een raamwerk voor het gebruik van Java2D voor het pro-
duceren van hoge kwaliteit choropleten. In verdere ontwikke-
lingen die hierop gebaseerd worden, kunnen dan de genoemde
diagram-funcionaliteit en interactie opgenomen worden om zo
in de toekomst meer complexe thematische kaarten te kunnen
realiseren. Zoals eerder vermeld is het 00k de bedoeling te ex-
perimenteren met VRML om statistische data en kaarten te vi-
sualiseren.
Heel interessant zou de implementatie van een topografische
module zijn die de gebruiker in Staat stelt verschillende typen
terreinvisualisaties te produceren. Een van de schrijvers werkt
aan dat onderwerp als een onderdeel van zijn Master's thesis.
De gekozen benadering bestaat uit het gebruik van vrml voor
het beoordelen van lage-resolutie terreinmodellen, waarbij de
gebruiker roteert, verschaalt en translaties uitprobeert van het
model, bijkomende parameters definieert (zoals beeldoverlays)
en het oppervlak definieert, en deze parameters vervolgens
naar een weergave-machine met een hogere kwaliteit (zoals
povray, rayshade of Renderman) stuurt, op naar door hemzelf
geschreven modules (zoals die welke gebruikt zijn voor de cd-
rom versie van de Atlas van Zwitserland [Baer Sieber, 1997]
om beeiden met een hoge kwaliteit te genereren. Deze weerga-
ve kan ofwel op de Server plaatsvinden (en dat zou krachtige
Figuur 4 - Voorbeeld
van een van de reeds
geimplementeerde
kaarten: bodemtypen.
Let op de lensfunctie:
een kleine rechthoek
met een hogere reso-
lutie volgt de muh
(Relief, ©ADS +LT
1999)-
Netscape: Internet-Atlas der Schweiz - (Prototype V0.992)
- Lebensraum Gesellschan
Wirtschaft Umwelt Kultur
Home Index
Hilfe
V Feedback
Topographie Geologie
Boden Politische Gliederung Vegetation Karst und Hohle
Karte der Kantone
.niliili ,r .ill.lllill. ri
Hauptstadt
(1990)
7105 3
Einwohner pro Km1 (1990) 24 5
Beitritt zur
Heister Punkt (m Uber
FJt. Q
Servers vereisen), of op de dient (pc van
de gebruiker), maar dat laatste zou Pro
blemen met het Copyright op de terrein-
gegevens veroorzaken, in elk geval in
Europa waar de meeste geografische ge-
gevens bijzonder duur zijn. Als alterna-
tief zien we eenvoudige schaduweringen,
panoramakaarten, blokdiagrammen en
weergaven van Silhouetten. Het genere
ren van hoogteprofielen zou een interes
sante aanvulling op bovengenoemde
weergavemethoden kunnen zijn.
Bijkomende multimedia dementen (fo-
to's, tekst, filmfragmenten, animaties en
geluid) maken de informatie-inhoud van
bet geselecteerde thema compleet. Voor
het opnemen van deze multi-media de
menten zullen we Smil gebruiken, de
hierboven beschreven standaard, omdat
het door de meest gebruikte browsers
wordt ondersteund. De productie van
specifieke kaarten en bijbehorende ver
klärende teksten vereist natuurlijk sa-
menwerking tussen de kartograaf en de
experts op de betreffende wetenschappe-
lijke vakgebieden, maar die benadering
is uit de traditionele kartografie genoeg-
zaam bekend.
Het gebruik van Java Applets en van
Java Media api's (zoals Java 2D, Java 3D,
java Speeds, Java Animation enzovoort)
zou 00k in belangrijke mate moeten bij-
dragen in het realiseren van meer inter-
actieve en daarom meer interessante
kanten [Lehto-Kaehkoenen-Kilpelaei-
nen, 1997]. Sommige van die doelstellin-
gen zouden gerealiseerd kunnen worden
door vergelijkbare, deels concurrerende
benaderingen te gebruiken, bijv. svg en
Java 2D, X3d en Java 3d of smil en Java
Media Framework. Het is soms niet erg
makkelijk om vast te stellen welke van
de concurrerende technologieen het bes
te aan onze eisen voldoet.
'Cookies' leveren een manier om op de
Computer van de gebruiker (dient) een
bepaalde situatie te bewaren. Op die ma
nier kan men door de gebruiker speci-
fiek ingestelde instellingen bewaren (zo
als specifieke kleurenschema's of schrift
typen) of een körte verbinding naar een
specifieke bladzij (zoals bij 'bookmarks')
die hem in Staat stellen om naar dezelfde
situatie terug te keren waarin hij de atlas
de laatste keer verliet. Heiaas zijn
'cookies' beperkt tot een enkele gebrui
ker of gebruikersprofiel. Een manier om
onder die beperking uit te komen zou
zijn het door de gebruiker laten opslaan
van zijn instellingen in een database van
onze Server, hetgeen hem een grotere
mobiliteit zou verschaffen.