x Legenda v.v'i KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT loekomslig n-:itv< u doorgaande weg overige weg ipoorlgn I 2000-XXVI-4 id RWZI-Treurenburg w (lokatie in Studie) optie 1: Hlnder en Ketenmanagement optie 2: combinatie van wonen en werken Intensivering ruimte RWZI-terrein Begeleidende route Engelen-Station Maaspoort a^oojt, v c 0 100 200 300 400 500m vrijhouden arto Studio menten die bij de doelgroep meer herkenning oproepen met het thema en de locatie waarbinnen dit zieh afspeelt. Zo kan de kaart beter leesbaar gemaakt worden voor een voor- lichtingsbrochure om het publiek bij de plannen te betrekken. Multimedia speelt hier wel een grote rol wat betreft het ver- groten van de herkenbaarheid van het gebied en betrokken- heid van de doelgroep bij de plannen, gezien het feit dat er sprake is van integratie van verschillende media. Door middel van geluid, beeiden en animaties kan de gebruiker zieh beter in de plannen verplaatsen. Het derde knelpunt, voor wat betreft de aanpassing van de ge- bruikte topografische ondergrond aan het thema, kan opgelost worden door geen gebruik te maken van een gescand kaart- beeld of een digitaal rasterbeeld, maar door te werken met een bewerkbaar topografisch vectorbestand.- De kartografisch ont- werper kan daarmee als regisseur bepaalde topografische de menten in kleur en stijl bewerken, naar de achtergrond drin gen of juist accentueren om het thema beter te dragen. Randinformatie gaat minder snel verloren wanneer de kaart digitaal is opgeslagen, omdat er steeds met dezelfde bestanden wordt gewerkt waar de randinformatie al in Staat. Wanneer de kaart wordt veranderd moet men erop letten dat de randinfor matie 00k mee verändert. Doordat Internet de mogelijkheid biedt om kaarten tijdens een ontwerpfase ter controle en correctie voor te leggen aan di verse belanghebbenden bij dat ontwerpproces kan er sneller en efheienter gewerkt worden. Daar zitten in beeldschermresolu- tie en printmogelijkheden bij iedere gebruiker van Internet wel haken er ogen aan, maar het kan wel werken. Multimedia levert dus een bijdrage bij het oplossen van het eerste knelpunt, het visualiseren van de doelstelling van de Figuur 5 - Voorbeeld van een kaart waarin verschillende altema- tieven worden weer- gegeven, en waarin de informatie beter op de gebruiker zou over- komen wanneer deze met behulp van mul- timedia wordt weer- gegeven. kaart, wat wel het belangrijkste knelpunt is. En voor een deel helpt muhimedia bij het oplossen van het tweede knelpunt, namelijk wat betreft het vergroten van de herkenbaarheid en betrokkenheid van de doelgroep bij de plannen. De andere knelpunten zouden 00k met de traditio- nele kartografie opgelost kunnen wor den, als het presentatie-materiaal maar digitaal wordt opgeslagen, zodat correc- ties en aanpassingen aan een andere doelgroep of planningsfase snel kunnen plaatsvinden. Daarbij is het van belang dat het materiaal bij elkaar wordt gehou- den, zodat men het overzicht niet ver liest, en er een goede communicatie plaatsvindt tussen alle betrokkenen die zieh met het vervaardigen van het mate riaal bezig houden. Bij een praktische uitwerking van een multimedia-presentatie (Randstad-pro- ject, Carto Studio 1998) is geprobeerd de grenzen van de visualisatie binnen mul- timedia te verkennen. Hierin is duidelijk te zien dat men bij het weergeven van veranderingen in de tijd een effect be- reikt, dat op papier nooit gehaald zou worden. Ook de herkenning van het beeld voor de doelgroep is beter, door dat men ook werkelijk kan laten zien en 38

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2000 | | pagina 44