44 KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT 2OOO-XXVI-4 Op basis van de stappen een tot en met zes wordt de ideale weergavemethode voor ieder kaartelement gedefinieerd. Ten- slotte wordt onderzocht welke technieken het beste voor de weergave kunnen worden gebruikt; bijvoorbeeld het toepassen van Virtual Reality, driedimensionale modellering, video, ge- luidsopnamen, morphing^, filters, of een combinatie van ge- noemde technieken tot een multimedia-applicatie. Een prak tisch voorbeeld dat gebruik maakt van een nieuwe techniek is de Website van het DLO-Staring Centrum (Alterra). Op deze site wordt een belevingsonderzoek uitgevoerd aan de hand van een virtuele boswandeling6). Figuur 7 - 'Nozzle' voor gemengde bomen. Figuur 6 - De 'gemengde bomen - 'nozzle'in herfstkleu- Binnen het 'Randstad-project' zijn technieken zoals 30-visu- alisatie en multimedia nader onderzocht door middel van de Studie Intermetro. In deze Studie is onderzocht hoe technieken uit de Software PainterClassic kunnen bijdragen tot een realis tische weergave van landschapselementen. Hoe kan de Software PainterClassic bijdragen? De keuze viel op PainterClassic vanwege de vermaarde functie 'fractal design' waarmee allerlei texturen gegenereerd kunnen worden. Het programma PainterClassic is een rasterpakket in eigendom van MetaCreations (fusie van Fractal Design en MetaTools). Het programma is voornamelijk bedoeld voor grafische vormgevers, ontwerpers, illustrators en traditionele kunstenaars. Het standaard bureaublad van Painter bestaat naast het view- venster, tools-venster en hoofdmenubalk uit een kleurenpalet, een objectpalet, een 'art materials'-palet (figuur 4), en een 'brushes'-palet. Voor het ontwerpen van realistische texturen zijn met name de paletten 'objects', 'art materials' en 'brushes' onderzocht. Met het objectpalet kunnen onder andere de verschillende lagen worden beheerd en kan er voor verschillende plugins worden Figuur 7 - Scan als basis voor het genere- ren van texturen. Kaartbron: Topogra- fische Dienst Emmen) gekozen (vergelijkbaar met de plugins van Photoshop). Het 'art materials'-palet bevat opties voor het grafisch manipule- ren van oppervlakken door middel van patronen, gradaties en dessins. In het 'brushes'-palet kan er gekozen worden voor verschillende tekengereedschappen. Een interessante optie hier is de 'nozzle'. Een 'nozzle' is een gereedschap waarmee met eigen vervaardigde objecten gete- kend kan worden; zo plaats je met een klik van de muis een object. De 'nozzle' is vergelijkbaar met de 'graphic hose tool' in FreeHand, maar dan geavanceer- der. Figuur 5 laat een binnen Painter reeds bestaande 'nozzle' voor gemengd bos zien. Tijdens het onderzoek is bovengenoem- de 'nozzle' gemanipuleerd met behulp van filters totdat er een herfstkleurige bomen-'nozzle' tot stand kwam. Dit draagt bij tot de belevingskwaliteit 'sei- zoen' (figuur 6). Naast het 'brushes'-palet is 00k het 'art materials'-palet zeer bruikbaar gebleken. Met de optie 'pattern' kan de gebruiker zelf texturen genereren of op basis van rasterbeeiden (bijvoorbeeld foto's) be staande texturen overnemen. Figuur 7 is een voorbeeld waarbij een scan als basis voor een filter is gebruikt, om een nieu we textuur te genereren. Tevens is het via de optie 'pattern' mo- gelijk allerlei patronen te ontwikkelen. Deze optie wordt 00k wel 'Fractal Pat tern' genoemd en is vergelijkbaar met het ontwerpen van texturen op basis van tegels ('tiling'). Echter, het gericht ont werpen van een voorgedefinieerde tex tuur is moeilijk en willekeurig: het komt neer op het uittesten van verschillende instellingen. Op deze wijze is toevalliger- wijs een textuur voor zee ontworpen die achteraf niet meer reproduceerbaar bleek te zijn (zie figuur 8 voor weergave van zee-textuur). Bij het ontwerpen bleken voortdurend tegelranden te ontstaan, terwijl in de handleiding van Painter wordt beloofd dat het met deze functie mogelijk is texturen te ontwerpen die naadloos in elkaar overgaan. Het aantal mogelijke filtertechnieken binnen Painter is dermate groot dat het overzicht wordt beperkt. Zo is op basis van een combinatie van een aantal pa- piersoorten in het 'art materials'-palet een textuur voor duinen en akkerland ontwikkeld. Figuur 8 laat naast de dui nen- en zee-structuur 00k het verschil zien tussen bostextuur ontwikkeld met een 'nozzle' en op basis van filterst.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2000 | | pagina 50