67 KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT Dit eerste deel ontbeert een duidelijk thema, of het moet al zijn dat men tot uitdrukking wil brengen wat de belang- rijkste oorzaken zijn van de huidige ruimtelijke differentiatie in de Duitse maatschappij: Wiedervereinigung, immi- gratie van gastarbeiders (asielzoekers kö rnen nog nauwelijks aan de orde) en de overgang naar een postindustriele maat schappij. In de sectie Geschiedenis wordt het eenwordingsproces van de Duitse Staat vanaf 1800 beschreven, de onafhan- kelijke ontwikkeling van de twee Duitse staten na 1945, en de gezamenlijke poli- tieke ontwikkeling, zoals die uit de ver- kiezingsresultaten sedert 1990 naar voren komt. De sectie over de Duitse Staat nu is een beetje een ratjetoe: hij bevat bijdra- gen over de verspreiding van rijksinstel- lingen, de Staat als werkgever, de (ruim telijke) structuur van het juridische sys- teem en van leger en onderwijs. De sec tie Ruimtelijke ordening geeft indelingen in planningsregio's, samenwerkingsre- gio's en behandelt infrastructurele pro- jecten die de voormalige ddr nauwer met de rest van de Bondsrepubliek moet verbinden. Waarom het toeristenverkeer hier 00k bij is opgenomen blijft een raadsel. In de sectie Gedijferentieerde maatschappij worden de recente ingrij- pende demografische veranderingen ge- toond zoals het Sterke geboortetekort in het Oosten, de migratie van jongeren naar het westen, de sterkere participatie van vrouwen in het arbeidsproces in het oosten, ongelijke verdeling van gastarbei ders over het land en van het athei'sme. De sectie Economie en werkgelegenheid laat de ruimtelijke differentiatie zien in de werkgelegenheid en in de werkeloos- heid. Men behandelt de energieverzor- ging en de onroerend-goed-markt en de regionale differentiatie van 'Wirt schaftskraft' en koopkracht. De sectie In ternationale vervlechtingen laat de Duitse vertegenwoordigingen in het buitenland zien, de grensoverschrijdende samenwer- king in Europa, de Duitse investeringen in het buitenland (vreemd genoeg niet de buitenlandse investeringen in Duits- land) en nogmaals het toerisme. 2000-XXV1-4 Bevölkerung Paul Qans und Franz-Josef Kemper Die Einwohnerzahl gehört zu den wichtig sten Kenngrößen eines Landes. Mir der Vereinigung der beiden deucschen Staaten im Jahr 1990 wurde Deutschland zum be- völkcrungsreichsten Land Europas. Ende der 80er. Anfang der 90er Jahre gab es eine Trendumkehrung der Einwohnerentwick- lung Deutschlands, die sich bis heute in großräumigen Gegensätzen auswirkt 0 wozu sowohl Migrationen als auch natürli che ßcvölkerungsveranderungen in unter schiedlichem Ausmaß beitrugen Die Ursachen lagen in der schritrweisen Auf lösung des Sozialistischen Weltsystems so wie in der Transformation des Wirtschnfts- und Gesellschaftssystems der DDR. Die er höhte Durchlässigkeit von Grenzen führte zu zwei Wundemngsschübcn von einer Größenordnung, wie sie zuvor nur in Kri senjahren zu beobachten gewesen waren. Zum einen handelte es sich zur Jahreswen de 1989/90 um die „Ühersicdlerwelle" von Ost nach West, die nach der Vereinigung und beider deutscher Teilstaaten in Binnen wanderungen mündete und dann zuneh mend von einem Gegenstrom ergänzt wu de. Zum andern sind die Zuzüge siedlem. Flüchtlingen, Asylbewe Arbeitsmigranten zu nennen, mit einem Höchststand des Migrarionsgewinns von rund 782.000 Personen im Jnhre 1992. Der politische Wandel drückt sich in den neuen Ländern auch in einschneidenden Änderungen demographischer Verhaltens weisen aus. So kehrte sich der geringe Ge- hurtenüberschuss von 0,2 %o in der DDR 1988 in ein außerordentliches Defizit von 6,7%. (1993) um Bevölkerungsentwicklung und natürlicher Saldo in den 90ern nach Raumordnungsregionen O Deutschland Index der Bevölkerungsentwicklung 1960-1997 Natürliche Bevölkerungsentwicklung ui Wanderungsbilanzen 1980- 1997 Ende 1997 wohnten in Deutschland 82,1 Mio. Menschen. Damit setzte sich eine seit 1985 zu beobachtende Bevölke rungszunahme fort, die ah 1989 nur für das frühere Bundesgebiet zutrifft Seit dem Jahr der Maueröffnung klafft die In den alten Ländern rragen zur positi ven Tendenz (+8,4% bis Ende 1997) vor allem die Außenwanderungsgcwinne hei, in den neuen Ländern gelu der ne gative Trend (-8,2%) nach der Übersied lerwelle 1990 im Wesentlichen auf das Geburtendefizit zurück. Diese großräumigen Unterschiede bringt Karte ©deutlich zum Ausdruck. Die positive Entwicklung in den alten Ländern, in einigen Fallen bis zu 10%, ist in den weniger verdichteten Räumen stärker ausgeprägt als in den Agglomera tionen. Diese räumliche Verteilung stimmt nur bedingt mit dem natürlichen Saldo überein. Die Geburtenratc über trifft die Srerbenite in Regionen ßaden- Wurttemhergs, Bayerns, im westlichen Niedersachsen sowie in benachbarter Lage zur Rhein-Ruhr-Agglomerntinn und zum Rhein-Muin-Raum. Diese Ge biete zeichnen sich durch eher größere Haushalte und durch einen höheren An teil jüngerer Einwohner hei einer unrer- durchschnirtlichen Bedeutung älterer Menschen aus, so dass die Bevölke rungsstruktur den Geburtenüberschuss weitgehend determiniert. Bevölkerungs- verluste. z.T. mehr ab 5%, verzeichnen seit 1990 nur Regionen in den neuen Ländern, ländliche Gebiete genauso wie Verdichtungsräume. Davon hebt sich nur Berlin mit seinem Umland ah. Geburten und Sterbefälie In den neuen Ländern lenkt das extrem hohe Geburtendefizit in allen Teilräu men die Aufmerksamkeil auf sich. Die Gründe liegen - ähnlich wie in West deutschland - reilweise in der Aitcrs- srrukrur. In Sachsen, Sachsen-Anhalt und Thüringen liegt der Anreil der mindestens 65-Jährigen in den meisten Kreisen über Bevölkerung der Raum- ordnungsreg Bevölkerungsentwicklung Bovöiherungsvorön- Natürlich«! Saldo 199S derung 1996 bis 1996 /e fooo Bnwotlnjr 0 t»ü,6 0 -7,5 bis-5,0 dem deutschen Durchschnitt von 15,6% höhere Fruchtbarkeit beruhte in der Darüber hinaus spielen auch Ände- DDR auf dem Beibehalten von Traditi ingen im generativen Verhalten eil maßgebliche Rolle. Die zusammengefasste Geburtenziffer zeigte bis Mitte der 70er Jahre einen weitgehend übereinstimmenden Ver lauffür beide deutschen Teilstaatcn Die anschließende pronatalisrischc Be- völkerungspolirik der DDR erhöhte zwar kurzfristig die Geburten je Frau, ihne jedoch das Ziel, die Sicherung des erhalten wie frühe Heirat und Geburt von Kindern in jun gem Airer. Höhn ei al. (1990) verweisen u.a. auf den sozialen Konrexr, die relati ve Abgeschlossenheit der Gesellschaft in der DDR, die Orientierung der Lebens wege von Frauen auf Berufstätigkeit wie auch die Mutrerschaft sowie die geringe Pluralität der Lebensläufe. Bevölkcr n. Die Nnaonalallas Bundesrepublik Deutschland - Gesellschaft und Sinai Figuur 1 - Voorbeeld van een pagina uit de Nationalatlas Bundesrepublik Deutschland. Deze thema's worden gebracht volgens de regel 50% kaarten, 25% afbeeldingen en 25% tekst, en dat leidt tot een geva- rieerd beeld. Ook in de kaarten zelf zit de nodige variatie. Eerdere pogingen tot een Duitse nationale atlas waren dood- saai omdat ze een eindeloze reeks cho- roplethen brachten. Hier is men daarvan afgestapt en is er sprake van een goede afwisseling in de weergavemethoden, met als meest gebruikte kaarttype de choropleeth in combinatie met diagram- men of proportionele Symbolen. Dat Duitsland geen eiland is wordt getoond aan de hand van 4 wereldkaarten en een tiental kaarten van Europa. Naast kaar ten brengt de atlas veel diagrammen, schema's en foto's. De Duitsland- kaarten in de atlas zijn op 4 verschillen- de schalen afgebeeld: 1:2.750.000, 1:3.750.000, 1:5 en 1:6 miljoen. Op die schalen worden ook transparante over- lays meegeleverd met de indeling in Kreise resp. met de belangrijkste Steden. Zoals dat ook bij onze nationale atlas het geval was, hebben de verschillende au- teurs, op enkele uitzonderingen na, hun bijdragen teveel vanuit de teksten opge- zet, en daar vervolgens illustraties bij ge- zocht, in plaats van het verhaal met beei den te verteilen, waarbij de ongeoefende lezers in de tekst op de getoonde afwij- kingen worden gewezen. Als ik op een kaart van het Brutoproduct per 'Er werbstätige' per Kreis zie dat deze waar- den in het westen hoger zijn dan in de voormalige ddr en dat ze in de stedelij- ke agglomeraties hoger zijn dan op het platteland, dan beantwoordt dat aan de voorstelling die ik daarover had; maar als dezelfde kaart ook relatief hoge waarden voor marginale agrarische gebieden als het Emsland of de Uckermark (aan de Oder) laat zien, dan vraagt dat om een verklaring - en die geeft dit atlasdeel niet. Wanneer ik in het deel geschiede nis over de bouw van de Muur lees, dan zou ik een verwijzing moeten vinden naar het diagram dat, twee bladzijden verder, duidelijk het effect ervan op het aantal vluchtelingen uit de ddr toont - maar dat gebeurt niet. In de commenta- ren worden veelal de trends per bonds- land beschreven, terwijl de kaart de trends op Kreis-niveau toont. Daar wordt echter niet op ingegaan, hoewel er ook goede uitzonderingen zijn (bijvoor- beeld bij de thema's kinderen en verou- dering) Bij elk atlasdeel zal ook een cd-rom ver- krijgbaar zijn, en het exemplaar dat bij dit eerste deel zit laat meteen de meer- waarde zien: deels wordt op de cd-rom

Kartografisch Tijdschrift | 2000 | | pagina 73