SIT
Holle Bolle Gijs
Hansje
Mariken
Neeltje
Jan Klaassen
de Bloemenmeisjes
ker M
jantje Greetje
Zoete Lieve Gerritje
Ketelbinkie
Maurits
KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT
200I-XXVII-I
't Peerd van Ome Loeks
Us Mem Berend Botje
Foekje en Fedde
Ellert en Brammert
de Dokwerker
de Ballenjongens
Bartje
Lange Jan
op over kaarten en alledaagse gegevens wordt gedacht. Graag
filosofeer ik daar wat over. De bedoeling van mijn kaarten is
eigenlijk het bij het publiek oproepen van vragen: "Welke
kaart geeft nu de werkelijkheid weer? Wat is de werkelijkheid?
Je kunt met elk onderwerp dat je aanspreekt een eigen kaart
maken; met de piek waar jij Staat als uitgangspunt. Wat voor
jou belangrijk is, kan voor een ander totaal niet aan de orde
zijn".
Tijdens de exposities waarop de kaarten te zien waren, verras-
ten de kaarten de bezoekers. Dat kwam, denk ik, vooral door
het feit dat de kaarten er helemaal niet uitzien als kaarten.
Maar ook doordat de kaarten zoveel herkenning oproepen. Bij
het zien van de kaarten begon men vaak al aanvullingen te ma
ken en eigen kaarten te bedenken.
En dat geeft misschien het beste weer wat ik met de kaarten
wilde bereiken: laten zien dat je op een heel bijzondere, jezelf
verwonderende wijze de meest alledaagse zaken in beeld kunt
brengen.
Zeeuws Meisje
Prins Jan d'n Urste
Hendrik
Emma
Wilhelmina
kers worden vervangen door tekstregels;
de vormgeving (lettertype, kleurgebruik
enz.) daarvan afgestemd op de aard van
het te vervangen beeldelement. Met deze
stap kwam ik dichter bij het doel, maar
nog steeds voelde ik me te zeer gebon-
den aan wat de topografische onder-
grond te bieden had. Bovendien zou het
kiezen van een klein deel van de Neder-
landse kaart een te groot deel van het
publiek buiten spei zetten en dat was
niet de bedoeling. Ik wilde me daarom
alleen richten op onderwerpen die zieh
goed lenen voor een typografische ver-
taling en die bij een breed publiek her
kenning oproepen.
Typografische mental maps
De opdracht zou voor mij pas geslaagd
zijn als de kaarten iets zouden toevoegen
aan alle bestaande kaarten. Niet in stof-
felijke zin, maar juist in de manier waar-
Figuur 4 - Kaart 'Le
gendarische figuren
Namen als Sil, Bar
tje, Flipje, Hansje en
Marieke verwijzen
naar verbalen die
zieh ergens hebben af-
gespeeld. Niemand
kent de personen zelf,
maar ze staan voor
een verhaal en daar-
mee voor een piek in
Nederland.
De kaarten van Ne
derland zijn daarmee
meer geworden dan
een kaart zoals we die
allemaal kennen.
Summary
F. Rurup - Typographie mental maps
Keywords: visualisation, map design, applications
For my Graphic Design exams I made a series of ten typographic
mental maps. Düring the preliminary stages I abandoned
traditional mapping methods. Eventually I sueeeeded in making
maps that consist solely of typography. On the maps characteristics
of specific places in the Netherlands are typographically displayed.
By, for instance, mentioning the names of legendary people at the
spot where the stories took place, a map of the Netherlands
appears. With these typographic mental maps I tried to add
something to existing maps. I wanted to try to show people how
they could get another view oftheir usual surroundings. I think I
sueeeeded, by choosing subjects that are accessible to a large
audience.
Resume
F. Rurup - Cartes mentales typographiques
Mots-cles: visualisation, conception cartographique, applica
tions
Pour mes examens de visualisation graphique, j'ai realise une serie
de dix cartes mentales typographiques, la suite des exercices qui
m 'ont fait abandonner La representation cartographique tradition-
nelle. Ces cartes se composent uniquement de la Typographie
indiquant la localisation des lieux aux Pays-Bas, y compris, par
exemple, le nom des figures legendaires l'endroit de leurs exploits.
Ainsi, de cette fagon, je voulais creer une valeur ajoutee aux cartes
existantes, en essayant de faire apparaitre une autre vision sur les
choses de tous les jours. Par la suite du choix des sujets,
identifiables par un large public, je crois quej'y suis parvenu.
41