KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT 200I-XXVII-I wereld, waar landen liggen met namen als 'Verveling', 'Haute Cuisine' en 'Doen en Laten'. Fantasiekaarten be- staan al bijna net zo längs als 'gewone' kaarten. Zo heeft de mens de onontdek- te delen van de wereld geprobeerd in kaart te brengen door de witte plekken in Afrika te vullen met verzonnen land- schappen en bedachte monsters of de witte plekken in zijn verbeelding te vul len met nog veel gruwelijker zaken, zoals in Johan Wierex's i6e-eeuwse Kaart van de Hei. Dit waren meer kunstwerken dan topografische karteringen, maar er zijn er ook versehenen waarin nauwgezet en doodserieus gebieden gekarteerd wer den die geheel aan de fantasie ontspro- ten waren, zoals onlangs nog het deeltje Spokanie uit de anders weinig fantasie volle Dominicus-reeks. In die traditie ontwierpen Jean Klare en Louise van Swaaij van grafisch ontwerp- bureau Hoofdzaken in 1997 een nieuw- jaarskaart met daarop een fantasiewe- reld. Sebastiaan Rompa, bekend gewor den met zijn Robas-uitgeverij, zag daar wel brood in en samen ontwikkelden ze de eerste kaarten van de Belevingswereld. Het bijzondere ervan is niet dat ze fictie- ve streken karteren; dat is zoals gezegd al eerder vertoond, maar vooral dat ze geen geografie, maar begrippen karteren: de plaats Bloei ligt in de Vruchtbare Gron- den, waar de Stroom van Inspiratie en de Welbespraaktheid samenvloeien in de Woordenstroom. Zo zitten de kaarten vol met speels in beeld gebrachte alle- daagse begrippen, woordspelletjes (de weg van Kastje naar De Muur), en ande re glimlach-verwekkende vindingen. De kaarten van De Belevingswereld waren en zijn een succes (bosjes leidinggeven- den, crisis-managers en drukke vaders hebben de afgelopen tijd schaapachtig lachend een ingelijste Bergen van Werk in ontvangst genomen) en dat is ook zeer terecht. Het is een leuke vondst, fraai uitgevoerd en goed in de markt ge- zet. Het concept bestaat inmiddels uit een reeks kaarten, een Website {http:// www.belevingswereld.nl) waar je je eigen kaarten kunt maken en zogenaamde e- cards kunt verzenden (zie figuur), een globe en ook een atlas. In de Atlas van de Belevingswereld zijn 21 kaarten bijeen gebracht, met als losse bijlage een totaaloverzicht van de hele Belevingswereld. Net als in een 'echte' atlas zijn het kaarten van verschillende delen van de wereld, in verschillende schalen, al zijn die niet van een eenheid voorzien en wordt er in de inleiding ge- sproken over een Onvoorstelbare Schaal (en een Subjectieve Projectie). In de bes te kartografische traditie zijn de schut- bladen voorzien van een indexkaart, die ook nog eens als inzet op elk kaartblad terugkomt (overigens klopt die van de kaarten 6 en 10 niet). Er is een index met alle toponiemen, waarbij helaas al- leen kaartblad en paginanummer ver meld worden, zodat het zoeken soms nog aardig moeilijk wordt. Er is een le- genda, met mooie eenheden als Span- ning en Kracht, maar ook verwarrende (wat is het verschil tussen Bergen en Ge- bergte?) en de volgens mij ultieme Hol- landse legenda-eenheid Neerslag. De eerder vermelde begrippen, woord- grapjes en ideeen worden vooral tekstu- eel uitgebeeld: de toponiemen zijn ei- genlijk het belangrijkste onderdeel van de kaartinhoud en de typografie is dan ook fraai verzorgd. Slechts een paar za ken zijn grafisch uitgedrukt, zoals de vulkaan die in Haute Cuisine de Sambal verbeeldt, of Chaos City, dat inderdaad een rommelige stad is. De kaarten zelf zijn heel conventioneel: blauwe wateren, het land in groentinten, rode Steden, fi- guratieve vlaksymbolen voor bossen en moerassen, het relief met schaduwering aangegeven. Wat opvalt is dat de karto- grafie van de grootschaligere kaarten niet meer dan een uitvergroting lijkt te zijn van de overzichtskaart. Vooral hier komt aan het licht dat de kennelijk in Photo shop of een soortgelijk grafisch program- ma gegenereerde vlakvullingen weinig met realistische landschapvormen van doen hebben. Dat rivieren doodlopen en regelmatig bergopwaarts gaan is niet zo erg, maar wat meer geografische logica zou de kaarten vooral wat afwisselender hebben gemaakt, met bijvoorbeeld ver schillende kustvormen en minder van dat 'bobbeltjeslandschap'. Het geheel is voorzien van filosofisch- psychologische bespiegelingen van we- tenschapsfilosoof Ilja Maso en sociologe Saskia Sombeek. Het is eerlijk verdeeld: op iedere pagina kaart mocht dit duo een pagina tekst volschrijven. En daar zit 'm meteen het grote verschil met een echte atlas en wat mij betreff ook het grootste probleem van de Atlas van de Belevingswereld. Waar in een normale at las de teksten ter verklaring en onder- steuning van de kaarten dienen, lijkt het hier of de schrijvers zieh van de kaarten geheel niet bewust geweest zijn. Je gaat je werkelijk afvragen of ze die eigenlijk ooit gezien hebben. Natuurlijk is het aardig om bij kaartblad 9 (de Vergeten Eilanden) te lezen wat zulke uiteenlo- pende coryfeeen als Plato, William Wordsworth, Nietschze en Heer Bom mel over 'vergeten' te melden hebben, maar elke relatie met het kaartbeeld ont- breekt. Er wordt over de Rivier van Ver- getelheid gesproken, maar dat voor de hand liggende toponiem ontbreekt nu juist op de kaart! Het oordeel over de Atlas van de Bele vingswereld is vooral afhankelijk van hoe je hem beschouwd en het probleem daarbij is dat de makers daar ook nog niet uit schijnen te zijn. De losse kaarten lijken vooral grappig bedoeld, een licht- voetige manier om de mens en zijn be- slommeringen te relativeren. Feit is wel dat de 'grap' na 21 kaartbladen een beet- je een baard krijgt. Door de teksten lijkt de atlas toch ook serieus te willen worden genomen en dan valt, vooral door de ontbrekende sa menhang, de vrijblijvendheid van de 'fi- losofische psychologie' op. Bekijk je de atlas als een puur (karto)gra- fisch produet, dan is het technisch en qua vormgeving misschien niet specta- culair, maar wel een prachtige toepassing van kartografie als entertainment. En dan zijn er nog die fotootjes. Mis schien heeft de uitgever er wel schoenen- dozen vol van op zolder liggen. Laat hij ze dan alsjeblieff verzamelen in een Plak- boek van de Belevingswereld, vooral niet voorzien van commentaar, zodat we kunnen wegdromen en onze eigen fanta sie het werk kunnen laten doen. Graag reserveer ik hierbij een exemplaar. B.J. Köbben 53

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2001 | | pagina 59