Uitvoer van digitale kaartbestanden naar beeldscherm en papier Deel Iwat er aan vooraf gaat... KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT KERNKATERN 17 W. Feringa Murphy's law: "Anything that can go wrong will go wrong" Niet dat ik de leeftijd heb bereikt waar- bij alles om me heen gespiegeld moet worden aan vergelijkbare elementen uit het verleden en het verleden er eigenlijk altijd beter van af komt, maar toch De analoge kaartproductie had een aan- tal zekerheden, waarvan voorspelbaar- heid van het eindresultaat er eentje was. Lijndiktes, tinten, rasters, kleuren, tekst, het kwam uiteindelijk allemaal zo van de pers als bedoeld. En nu? De kaart wordt volledig gemaakt op de pc, waarbij veel van de taken 'on- derhuids' worden afgewerkt. Dat wat zichtbaar is voor de gebruiker via het beeldscherm is visueel vaak niet hetzelf- de als het geprinte of gedrukte eindre sultaat op papier. Bij uitvoer van digitale kaartbestanden naar beeldscherm en papier denk je aan de laatste stap in het huidige kaartpro- ductieproces. AI het werk van digitalise- ren en visualiseren is achter de rüg, er moet uiteindelijk nog een afdruk ge maakt worden. De teleurstelling en het onbegrip is vaak groot als blijkt dat het eindproduct nogal afwijkt van het beeld zoals dat te zien was op het beeldscherm. Uitvoer als softcopy naar het beeld scherm geeft vaak het gewenste resultaat, maar ook hier zijn vaak verschillen/af- wijkingen waarneembaar tussen de di verse Systemen. 'Is er iets fout gegaan?'. Het simpele antwoord is vaak: 'Nee, er is niets fout'; er is een verschil in weerga- ve van de brondata op de verschillende uitvoersystemen. Onverwachte kwaliteit van eindresulta- ten kunnen eenvoudig worden voorko- men door hier in het productieproces re- kening mee te houden. Wim Feringa is medewer- ker bij de divisie Geoinformatica, Kartografie en Visualisatie van het ITC, Postbus 6, 7500 AA Enschede, [e] feringa@itc.nl. Werkwijze Vaak is bij aanvang van een klus al duidelijk wat het eindpro duct moet zijn; er wordt niet zomaar iets gemaakt. De kwali- tietsnormen liggen vast. Wordt daar niet aan voldaan dan krijgt men te maken met een ontevreden klant. Deze kwali- teitsnormen worden in een ideale omstandigheid met de klant opgesteld. Om te zorgen dat uiteindelijk de kwaliteitsnormen gehaald worden moet er gestructureerd gewerkt worden. Werk niet ad- hoc, los problemen niet op op het moment dat ze opduiken, maar zorg dat er zoveel mogelijk voor alle problemen van te voren oplossingen gevonden zijn. Stel specificaties op, maak stijlkaarten en kleurkaarten en werk volgens een van te voren vastgestelde productielijn. Dit is niet echt moeilijk, maar kost alleen wat tijd en een financiele investering (eenmalig). Hier- onder is in een 'Plan van aanpak' beschreven op welke wijze dit te bewerkstelligen is. Plan van aanpak Stap i, papier of beeldscherm ia In geval van een hard-copy vaststellen wat oplage, formaat, papiersoort en afwerking is. In het onderdeel Opzetten van kwaliteitsspecificaties wordt verder ingegaan op dit onder deel. tb Hieruit volgt logischer wijze een keuze voor een type uit voer, welke grotendeels verantwoordelijk is voor de uitein- delijke kwaliteit (zie figuur i). In het Schema wordt een ver band gelegd tussen enerzijds formaat en technologie (niet elke printer/pers kan alle formaten verwerken) en ander- zijds tussen oplage en technologie (waar bij offset de kost- prijs per afdruk sterk vermindert naarmate de oplage toe- neemt blijft bij andere technologieen, zoals bijvoorbeeld kopieren, de stuksprijs nagenoeg constant). Op de laatste pagina van dit kernkatern ga ik verder in op de manier om tot een goede keuze van soort uitvoer te komen. Figuur i moet op de volgende wijze gelezen worden: Bij de pa- pierformaten (in het Schema links) wordt uitgegaan van vier verschillende categorieen (klein, midden, groot en extreem). 65

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2001 | | pagina 3