34 KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT 2OOI-XXVII-4 De kleurdefinities van de pixels van een rasterbeeld zijn opge- nomen in het bestand zelf, elke pixel heeft een eigen kleurco- de. Kleuren die bijvoorbeeld voor tekst of achtergrond worden gebruikt, moeten in het HTML-bestand zelf beschreven wor den. Een webbrowser 'leest' en begrijpt een HTML-code. Op welke wijze de browser van de ontvangende Computer de in- structies vertaalt in een beeld hangt sterk af van allerlei instel- lingen van het systeem, vooral resolutie en kleurinstelling van het beeldscherm speien hierbij een grote rol. html herkent naast codes een groot aantal kleurnamen die op het scherm in de betreffende kleur worden vertaald. De namen moeten na- tuurlijk wel voldoen aan een standaard en in ieder geval ge- steld zijn in de Engelse taal. Namen als 'plum', 'navy' en 'red' worden prima vertaald in een kleur, maar van 'rosy brown' of 'deep olive' kan de browser niets fatsoenlijks maken en die worden dan 00k genegeerd. In het algemeen worden kleuren in html echter beschreven door middel van een code. Deze code maakt gebruik van het hexadecimale systeem. Het telsysteem waarmee wij gewend zijn te werken is het deci- male systeem (00k wel base-10 genoemd), een tientallig stelsel. De positie van een cijfer heeft in dit systeem een betekenis: bij het getal 247 bijvoorbeeld Staat de 2 op de positie van de hon- derdtallen (102), de vier op de plaats van de tientallen (101) en de zeven op de plaats van de eentallen. We zouden 247 dus 00k op de volgende wijze kunnen beschrijven: 247=(2xio2)+ (4xio)+7. Er bestaan veel andere telsystemen, waarvan het binaire sys teem (base 2), het handsysteem (base 5) en het tijdsysteem (base 60) het meest bekend zijn. Het hexadecimale systeem, een base 16 of zestientallig stelsel, maakt gebruik van de deci- male cijfers o t/m 9, aangevuld met letters. Tabel 1 geeft de re- latie tussen het decimale en het hexadecimale systeem weer. Net als in het decimale systeem is cijferpositie belangrijk: E2B bijvoorbeeld betekent (exi62)+(2xi6)+b. In het decimale sys teem wordt dat (i4xi62) (2xi6)+ii 3627. Het decimale num- mer 247 wordt F7, dat is gelijk aan (fxi6)+7, of, decimaal, (15x16)+7=247. Een gele kleur die bestaat uit de intensiteiten 247 rood, 229 groen en 005 blauw wordt in het hexadecimale systeem F7E505, dit kan in de HTML-code als #F7E505 worden genoteerd. Het grote voordeel van het gebruik van het hexade cimale systeem voor kleur op het internet is dan 00k dat de 256 intensiteitniveaus allemaal weergegeven kunnen worden door een tweecijferig nummer, hetgeen een behoorlijke ver- kleining van de bestanden betekent. uur 4. Dither-patronen. Tabel 1 - Het hexade cimale systeem. Decimaal 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 .26 28 31 32... Hexadecimaal 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 A B C D E F 10 11 12 .1A 1C...1F 20. Een browser die de kleurcode #F7E505 binnen een HTML-pagi- na vindt, vertaalt deze als kleur 247R, 229G, 005B. Dit is echter alleen mogelijk als het scherm op 'True Color' is afgesteld, want dan kunnen alle intensiteitniveaus worden weergegeven. De situatie is anders als het systeem op '256 Colors' is afge steld. Het 32-bit True Color-systeem vraagt veel rekenkracht van een PC. Zelfs een plaatje met de relatief läge resolutie van 800 x 600 pixels geeft 800 x 600 x 4 bytes per beeld, dus bijna 2Mb data. De huidige generatie pc's heeft voldoende reken kracht om enorme datastromen snel te verwerken, maar de iets oudere pc's hebben er moeite mee. Stel dat we slechts een byte voor de kleur van een pixel zouden reserveren. Dan heb ben we voor bovenstaand plaatje maar 800 x 600 x 1 byte nodig, dus minder dan 0,5Mb, hetgeen veel minder reken werk van de computerprocessor vraagt. Maar het gebruik van een byte per pixel betekent dat er in totaal slechts 256 (28) kleuren beschikbaar zijn. Elk computer- systeem heeft een ingebouwde reeks van 256 standaardkleuren in een tabel. Deze standaardkleuren zijn echter voor bij voorbeeld Computers die met het Apple- besturingssysteem werken niet volledig gelijk aan Computers die met Windows werken. Er is echter wel een overlap van 216 kleuren. De standaardkleuren kun nen vervangen worden door een kleu- renreeks van maximaal 256 kleuren in een zogenaamd 'lookup table', of lut. Als een beeldscherm is afgesteld op 256 kleuren en er wordt een kleur gedefi- nieerd die niet overeenkomt met een van de standaardkleuren, dan kan dit binnen het computerprogramma leiden tot twee mogelijke verwerkingen van die kleur: de kleur wordt vervangen door de dichtstbijzijnde kleur in de beschikbare lut, of de kleur wordt benaderd door een 'dither'-patroon van pixels in twee of meer van de bestaande kleuren (zie fi- guur 4). Dit heeft als gevolg dat de ont- werper van een webpagina niet precies weet hoe de kleur uiteindelijk op het scherm van de ontvanger zal verschijnen. Het afstellen op 'True Color' voorkomt alle problemen, maar veel internet-ge- bruikers hebben oude, trage Computers waarop dit niet mogelijk is. In de eerste jaren van het internet werd een overeen- komst bereikt over kleur, in het bijzon- der over het creeren van een reeks die al- tijd egaal en 'non-dithered' zou verschij nen, op alle Systemen. Deze reeks wordt de 'Web Safe' of'Browser Safe' reeks ge noemd. Per primaire kleur zijn er zes stappen in intensiteit: 0%, 20%, 40%, 60%, 80% en 100%. Op de schaal 000 - 255 wordt dit: 000, 051, 102, 153, 204 en 255. In het hexadecimale systeem is dat 00, 33, 66, 99, cc, ff. Met deze zes stappen kunnen 216 kleuren gemaakt worden. Het restant van 40 kleuren (256 - 216) wordt gebruikt door het bestu- ringssysteem zelf. De Web Safe kleuren kunnen worden gevonden op vele Websi tes, b.v. op URL 1. Een praktisch probleem is het rangschik- ken van de kleuren. Als dit gebeurt op basis van de numerieke volgorde van rgb, dan ontstaat er een onsamenhan- gend geheel, hetgeen vooral bij kleurse-

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2001 | | pagina 40