naturalism
topogra]
r il m &=!i a 1
KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT
de tussenliggende resultaten waar de
zoekmachine mee voor de dag komt.
Door de complexiteit en de 'fuzziness'
van de ruimtelijke concepten kan elke
zoekstap resulteren in een aantal vertak-
kingen, als mogelijke richtingen waarin
men verder gaat. Wanneer hij meerdere
keuzes heeft zou de gebruiker best een
orientatie-hulp kunnen gebruiken, zoals
een eigen navigatie-gids of een autono
me zoek 'agent', dat wil zeggen een com-
puterprogramma dat hem helpt impasses
te vermijden en de meest veelbelovende
richting in de informatie-ruimte te kie-
zen (figuur 1).
On-demand kaartproductie
Kaarten ontstonden vroeger meestal uit
directe waarneming van gebeurtenissen
in werkelijkheid, ofwel als transcripties
van mentale beeiden die het resultaat
waren van directe interactie tussen de
mens en zijn omgeving. Door het voor
iedereen beschikbaar komen van gege-
vensverzamelingtechnieken is het nu
mogelijk de werkelijkheid tot in het
kleinste detail te digitaliseren, anderen
ter beschikking te stellen en de digitale
afschriften in op distributie gerichte data
warehouses op te slaan. Door zijn objec-
tiviteit en het feit dat ze niet op specifie-
ke taken gericht zijn kan men elke digi
tale aarde, onafhankelijk van zijn resolu-
tie, beschouwen als een onpartijdig
objectmodel van de werkelijkheid (een
2001-XXVH-4
'primair model'). Digitale objectmodellen vormen het centrale
onderzoeksobject van de geografische informatiewetenschap,
en tegelijkertijd vormen ze de nieuwe oorsprong van de kaart
productie. Het lijkt erop alsof het vakgebied van de kaartpro
ductie krimpt, en kartografen in de hoek van de plaatjesma-
kers worden geduwd. Waar vroeger het karteringsproces begon
met terreinobservatie en eindigde met kaartproductie, is de
meerderheid van de huidige moderne kaarten nu 'eenvoudig-
weg' afgeleid van de beschikbare objectmodellen. Het ogen-
schijnlijk samengeperste vakgebied van de kaartproductie heeft
echter een aantal nieuwe uitdagingen die berusten op het 'on-
demand' genereren van kaarten.
On-demand kaartproductie is een benadering van de individu-
alisering van de kaartproductie. De term 'on-demand' herin-
nert ons aan de volgende feiten:
De eisen van gebruikers bepalen welke inhoud aan het ob
jectmodel zal worden ontleend (zoals het hierboven vermel
de, op locatie gebaseerde terugvinden van data op het inter
net); ze bepalen 00k de mate van detail, de stijl van de pre-
sentatie (als luchtfoto, of grafisch), de doelstelling (ten
behoeve van communicatie of van exploratie), de productie-
methoden (net zoals het uitkomt, of van te voren vastge-
legd), de toegangsmanieren (view-only of interactief) en de
vormen van de Output weergave op het beeldscherm of als
hard copy).
On-demand producten zijn producten van cognitief ver
werkte visies op de werkelijkheid ('secondaire modellen').
Daarnaast zijn ze grafisch gegeneraliseerd ten behoeve van
het uitgekozen outputmedium. De essentiele cognitieve en
creatieve activiteiten van het kaartontwerp zijn vastgelegd in
het begrijpen en visualiseren van het objectmodel, gebaseerd
op de eisen van het individu.
Hoewel bepaalde procedures, zoals de selectie van de per-
soonlijke kaartinhoud, het berekenen van de projectie, de
conversie van het afdrukformaat en de digitale bewerking
van de kleuren goed kunnen worden geautomatiseerd, is het
Figuur 2 - Overgang
van standaardkaarten
naar naturalistische
of extreem geabstra-
heerde kaarten.
GLASGOW mi
41