2 7>9P KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT Een bijzonderheid is dat naast alle stan- daard-grafiek in svg ook een aantal fil- ter-primitieven zijn opgenomen. Het idee is dat de totale webgrafiek eerst wordt samengesteld en daarna nog een aantal filteroperaties kan ondergaan om dan pas op het scherm van de browser te worden weergegeven. Met die filterpri- mitieven, en vooral hun combinaties, kunnen allerlei effecten worden bereikt van eenvoudige 'drop-shadows' tot in- teractief aan te passen terrein-schaduwe- ringen (figuur 2). SVG: schaalbaarheid Voor kartografen is de schaalbaarheid van svg ook een belangrijk voordeel. Die schaalbaarheid geldt op een aantal terreinen: Omdat het vectorgebaseerd is en dus in principe resolutieonafhanke- lijk, kan in een svG-kaart naar hartelust worden gezoomd en ge.pa.nd. Maar ook het traditionele kartografische begrip schaal is toepasbaar, want binnen svg kunnen meerdere coördinaatsystemen en eenheden door elkaar gebruikt wor den. Daardoor is het bijvoorbeeld moge- lijk binnen een svG-pagina geografische coördinaatsystemen op verschillende schalen te combineren, zodat bijvoor beeld in figuur 2 in het hoofdvenster de muis de coördinaten in meters in de Zwitserse stelsel weergeeft, terwijl het grijze rechthoekje in de overzichtskaart de grenzen geeft van het hoofdvenster op een andere schaal, afhankelijk van hoe u inzoomt. Verplaatst u de recht- hoek in de overzichtskaart, dan worden de nieuwe coördinaten voor het hoofd venster berekend en aangepast! Transfor- maties van coördinaatsystemen zijn ook mogelijk, waardoor zelfs eenvoudige projecties binnen de bestaande geome- trie in svg kunnen worden gerealiseerd. Schaalbaarheid op een heel andere ma- nier is ook mogelijk, namelijk het aan- passen van de weergave van de data aan de gebruiksomstandigheden. Ten eerste kunnen de grafische attributen van svg- objecten worden gekoppeld aan zoge- naamde 'Cascading Style Sheets', gestan- daardiseerde weergave-beschrijvingen die nu ook al voor veel webpagina's gebruikt 2003-xxix-i Tuerlersee 1 tf \d Interactive Topographie Map Map Navigator Chnübrenhi muinuc ZoontKb ffttfbf r.s{trry 7Yihlen Setect Map Layers Rvws El Landow» FMMf Setect data to «how on mouse-over B ilenStT Nied matt Data- vatue Set Hlllshade Parameters Herryn mntt Vollen roeid Landeww Opeclty flpucem. X: 652157 Figuur 2. De filter- funeties van SVG maken het mogelijk om in deze kaart een schaduwering te heb- ben die interactief kan worden veran- derd met de 'draai- knoppenrechtsonder in de Interface (bron: URLs). Figuur 5. Animatie van de locatieattribu- ten SVG-objecten: weergave van een deel van het Londense Underground-net als 'morphvan de geo grafische (links) naar de schema tische rechts) weergave en terug (zie URL 6). worden. Of die manier kan een en het hetzelfde sve-bestand op verschillende manieren aan de gebruiker getoond worden, door bijvoorbeeld aparte style-sheets voor kleurenweergave in de browser, voor grijswaardeweergave op een printer, of een speciale weergave voor bijzondere omstandigheden (denk aan een hydrografische kaart 's nachts op de brug van een schip). Daarnaast wordt de eerstvolgende versie van svg (i.i) 'gemo- duliseerd', dat wil zeggen dat een aantal verschillende 'profiles' opgenomen wordt voor verschillende omgevingen. Zo komt er bijvoorbeeld een 'sve-tiny', die geoptimaliseerd is voor ge bruik in eenvoudige apparaten met weinig geheugens en kleine schermen, zoals mobiele telefoons. SVG: interactiviteit De eerder aangegeven beschikbaarheid van alle SVG-elementen in een *DOM-tree' zorgt er voor dat de objecten en hun attribu ten beschikbaar zijn voor programmeertalen. De svG-stan- daard is ingericht op het gebruik van ECMAscript, de ofificiele standaardversie van JavaScript. Dit maakt dat svG-kaarten kunnen worden voorzien van allerhande interactiviteit, zoals te zien is in de voorbeelden in figuur 2 en de irl's 4, 5 en 6. De interactieve kaart van Wenen in URL 6, gemaakt door Andreas Neumaan van de eth in Zürich, was in 2000 een van de eerst gepubliceerde voorbeelden van de mogelijkheden van svg en heeft als eye-opener voor menig kartograaf gediend. SVG: dynamiek De SVG-standaard ondersteunt zogenaamde declaratieve ani matie. Dat wil zeggen dat bijna alle attributen van de objecten kunnen varieren in de tijd, en dat die variatie op zijn beurt ook weer wordt beschreven door attributen. Nemen we het voorbeeld van een cirkel die we graag willen veranderen van radius 50 naar 100 in de loop van 3 seconden, op het moment dat de gebruiker er op klikt. Dit kan geheel in standaard svg worden gedeclareerd, zonder dat daar Scripts of dergelijke voor nodig zijn: <circle id= "cl" cx= "900" cy= "50" r= "5o"> <animate id= "mylD" attributeName= "r" from= "50" to= "100" dur= "3s" fill= "freeze" begin= "cl.click'7> </circle> 23

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2003 | | pagina 29