Dynamisch contentbeheer - toekomstvisie
Nationaal Archief I Den Haag
MILITAIRE KAARTEN
J/o/ke
(teile
Westfries Archief I Hoorn
BEELDCOLLECTIE IN MEMORIX
Gelders Documentatie Centrum I Arnhem
INNOVATIEPRIJS VOOR WEBSITE
53.000 FOTO'S EN ANSICHTKAARTEN in Memorix
Het
gemak
van
een
Rabobank Nederland I Utrecht
BEELDARCHIEF
Wat de grootste uitdaging is weten we allemaal. In de cultuurnota wordt het verbazingwekkend luchtig geformu-
leerd: het ontsluiten van ons cultureel erfgoed voor een breed publiek. Met dat erfgoed zelf zit het wel goed.
Vakkennis en techniek hebben de omvang van digitale databases enorm doen toenemen en daarmee in principe de
toegankelijkheid van ons cultureel erfgoed vergroot. De situatie waarin praktisch iedereen toegang heeft tot alle
afbeeldingen uit onze geschiedenis ligt onder handbereik.
Westfries Museum I Hoorn
Maar toch... lang niet iedereen komt naar al dat moois
kijken. Onderzoekers en enthousiaste hobbyisten vin-
den hun weg wel. Die hadden ze overigens al gevon-
den vöör de uitvinding van intranet en internet. De
grote publieksgroepen blijven nog weg. Kennelijk is de
drempel toch nog te hoog. Hoe komt dat?
De Coentunnel en de tiran van Batavia
Jan Pieterszoon Coen heeft een cruciale rol gespeeld in
onze vaderlandse geschiedenis, hij is te plaatsen tus-
sen 1587 en 1629. Coen was grondlegger van onze
macht in de Indische archipel. Voor de meesten echter
toont de afbeelding hiernaast een man met een malle
kraag die waarschijnlijk heel lang geleden heeft
geleefd. Dat hij net zo heet als de tunnel bij Amster
dam is best wel geinig. Punt.
En zo vergaat het vrijwel alle prachtige of nuttige
afbeeldingen die in onze groeiende digitale archieven
fraai toegankelijk liggen te wezen voor het grote
publiek. Als mensen al, vaak door een toevallige samen-
loop van omstandigheden, op onze sites en in onze
databases terecht komen, zien ze fraaie plaatjes, zon-
der decor, zodat ze alleen maar hun schouders kunnen
ophalen: leuke plaatjes, geen boeiend verhaal.
Ons erfgoed in een context
De drempel kan omlaag door een decor te schetsen,
een samenhang aan te bieden, een verhaal te verteilen
rondom afbeeldingen. Met deze aanpak zijn we er nog
niet. Er moet 00k een invalshoek worden bedacht. Het
meest voor de hand liggend is om die te laten afhan-
gen van de intrest- of doetgroep die we op een bepaald
moment met een deel van onze collectie willen laten
kennis maken. Wanneer bijvoorbeeld de aandacht van
de lastig bereikbare groep van brugklassers wordt
gezocht, ontwikkelt zieh een ander verhaal dan wan
neer de interesse van 55-plussers wordt verlangd.
De geschiedenis van Jan Pieterszoon Coen en die van
de VOC kan niet alleen in verschillende toonzettingen
maar 00k aan de hand van allerlei thema's worden
opgedist. Toonzetting en thematiek zoeken aansluiting
bij de doelgroep. Thema's wisselen, toonzettingen ver
anderen, maar onze afbeeldingen blijven onveranderlijk
fraai tot hun recht komen in een zieh steeds wijzigende
context. Ook al zijn de historische feiten statisch.
Toekomst
Een webgids kan u leiden door de steeds groter worden
de databases van ons historisch erfgoed. De gids neemt
u aan de hand mee door uw interessegebied. In deze ont-
wikkeling hebben wij een begin gemaakt met het inte
greren van thema's in de beheer- en raadpleegfuncties
van Memorix.
Het is een eerste voorzichtige stap naar een voor ieder
uitdagende historiebeleving.
14 BEDRIJF DIGITALISERING MEMORIX SERVICE WEBWINKEL HOSTING TOEKOMST PRIJS