Fantasiekaarten als gereedschap om begrippen te ordenen ARTIKEL 2003-XXIX-2 F.J. Ormeling theorie, visualisatie theory, visualisation theorie, visualisation TREFWOORDEN KEYWORDS MOTS-CLES Kaarten kunnen dienen ter voorspelling: als je weet waar je bent op de kaart dan vertelt de kaart je waar je zult aankomen of wat je moet verwachten wanneer je in een bepaalde richdng rijdt. De fantasiekaarten uit de i6e - I9e eeuw doen hetzelfde. Wanneer je in een bepaalde situatie in je leven verkeert dan zal de fantasiekaart je verteilen wat je te wachten Staat wanneer je in een bepaalde richting gaat, zoals verliefd worden, of over spannen raken. Ze verteilen je 00k dat als je aan het dobbelen raakt je wel in de hei zult belanden. Die fantasiekaarten zijn geen modellen van de ruimtelijke werkelijkheid, maar model- len van het leven, die de opties tonen die we hebben gedurende onze levensreis. Ook al beeiden fantasiekaarten niet-ruimtelijke verschijnselen af, dan kunnen ze ons toch de weg wijzen door 'normale' kaar ten van de ruimtelijke werkelijkheid na te bootsen, en wel door gebruik te maken van de kenmerken die we met kaarten asso- cieren. Door zulke kaarten van niet-ruimtelijke verschijnselen te bestuderen zijn we in Staat om de bijdragen van 'echte' kaar ten (hun fundamentele ruimtelijke connotaties) aan het analy- seren van de twee- of driedimensionale ruimte af te leiden, zon- der afgeleid te worden door de feitelijke geografische informatie over de werkelijkheid, of die nu geometrisch, topologisch of se mantisch van aard is. Dat is zinvol, omdat er een steeds toene- mend aantal analysetechnieken bestaat voor het analyseren van twee- of driedimensionale gegevens. Voorbeelden daarvan zijn 'brand mapping', 'proximity scaling', 'correspondence analysis', 'perceptual mapping' en 'spatialization'. Van het laatste geeft Charles de Jongh in dit nummer van het KT een voorbeeld. Naast al die analytische doeleinden kunnen kartograßsche technieken ook louter gebruikt worden voor het ordenen van informatie en het bieden van inzicht in de links die bestaan tussen verschijnselen, zoals bij het karteren van Cyberspace [Jiang Ormeling, 1997] duidelijk wordt. Op zulke kaarten is de regionalisatie (het feit dat er deelgebieden van elkaar onder- scheiden kunnen worden) van belang evenals het al of niet be staan van verbindingen tussen die deelgebieden. Daarom zijn die kaarten niet erg verschillend van de fantasiekaarten uit de i8e eeuw, zoals die van Schlaraffenland (zie figuur 1), die alle menselijke ondeugden toont. Uit die fantasiekaarten zullen in deze bijdrage ruimtelijke connotaties van kaarten worden afge leid. Prof.dr. F.J. Ormeling is hoofd van de discipline- groep Kartografie, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Universiteit Utrecht, Heidelberglaan 2, 3584 CS Utrecht, [e] f.ormeling@ Figuur 1 tot en met 7 staan op pagina 32 en 33- Figuur 8. Het stroom- gebied van de Styx, ontwikkeld ter gele- genheid van de Boe- kenweek 2003 voor CPNB en Meteor Press door Erik d'Ailly en Willum Morsch. Zie pagina 28 en 2p. Bestudeerde kaarten Dit voorlopige onderzoek is gebaseerd op een zevental tussen 1650 en 1800 ver- vaardigde kaarten, inclusief twee 2ie- eeuwse aanvullingen. Praktisch alle kaar ten zijn moraliserend, ze laten de weg zien naar de wäre liefde, naar het eeuwi- ge leven of ten minste naar een gelukki- ge oude dag. Het gaat om de: Carte du Tendre. Afkomstig uit het boek Clelie door Mlle de Scudery, Paris, 1654 (zie ook figuur 2). Schlaraffenland (Accurata UTOPIAE TABULA, Das ist der Neu=entdeck- ten SCHALCK-WELT oder des so offt benannten, und doch nie er kannten SCHLARAFFENLANDES Neu=erfundene Lächerliche Land= Tabell DURCH AUTHOREM ANONYMUM). Ontleend aan een boek door Johann Andreas Schmehe im, uitgegeven in 1706 met de titel "Erklärung der Wunder=seltzamen Land Charten Utopiae, so da ist/ das neu entdeckte Schlaraffenland/ waaraan de kaart werd ontleend en op- genomen in vele uitgaven van atlassen van Homann en Seutter; de illustraties in dit artikel zijn ontleend aan J.B. Homann: Atlas novus terrarum Nürnberg 1716) Schnebelin's boek was ge'inspireerd door Joseph Hall, die in 1605 in London een boek uitgaf met de titel: Mundus alter et idem ....(zie de figuren 1, 3 en 5). Les attaques de l'Amour (De aanval der liefde): Representation Symbolique et ingenieuse projettee en Siege et en Bombardement comme il faut em- pecher prudemment les attaques de L'AMOUR /Symbolische Streiche in 26

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2003 | | pagina 28