KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT 2003-XXIX-2 die dan gelden voor hetzelfde gebied. En dat is weer in tegen- spraak met de eis dat landkaarten over hun hele oppervlak de- zelfde geometrische eigenschappen moeten hebben. Dat is ten- minste een van de uitgangspunten die door Bertin wordt ge- formuleerd in zijn Semiologie Graphique [1967]. Men kan schaal 00k opvatten in de zin van resolutie of hierar- chie. De Atlas van de Belevingswereld geeft een goed voorbeeld van een hierarchische taxonomie (onderverdeling van begrip- pen) wanneer hij een bepaald gebied op verschillende schalen afbeeldt. Hoe groter de schaal is, hoe groter het aantal afge- beelde begrippen; alleen de belangrijkste ervan staan 00k op de kleinste schaal aangegeven. Afstanden Wanneer er geen schaal zou gelden, zouden er 00k geen abso lute afstanden zijn en zouden we alleen met relatieve afstanden te maken hebben. Maar zoals we hierboven al hebben gezien botst dat met het gebruik van geografische Symbolen die con- notaties met absolute afstanden in zieh dragen. Letten we ech ter niet op dat laatste, dan zijn de afstanden tussen objecten hetzij korter hetzij langer dan de afstanden tot andere objec ten, en dat heeft: een betekenis van verwantschap. Afstand is een metafoor voor overeenkomst [Fabrikant, 2001a]. Hoe verder objecten van elkaar af gelegen zijn, hoe on- gelijker ze zijn; hoe dichterbij ze bij elkaar voorkomen, hoe groter de overeenkomst ertussen is. Dat effect kan nog worden versterkt door kartografische aanwijzingen zoals overeenkomst in de vorm van de Symbolen of in de namen. In de Atlas van de Belevingswereld liggen de plaatsen Geloof, Ongeloof en Bij- geloof vlakbij elkaar. De streken Thuis en Regelmaat liggen dicht bij de streken Saai en Landerig, de Moerassen van verve- ling en de plaats Sleur. Voorbij de Bergen van Werk ligt de Vlakte van Eenzamheid en de Desolaat woestijn. De streken Vergankelijkheid en de Staat van Ontbinding liggen naast het Geniete schiereiland, en 00k Wetenschap en Geloof zijn aan- palend. In het stroomgebied van de Styx liggen de oases Sex, Drugs en Rock-'n'-Roll vlak bij elkaar. Death Valley, Water loo, Euthanasie, Westerveid, Harakiri, Zeis, Executie, Galg, Treurmars, Dodenakker, liggen alle aan de Styx, op de 'leven- de' oever ervan, op körte afstand van het Dodenrijk. Ik vraag me trouwens af of de auteurs zieh gerealiseerd hebben dat de 'levende' oever op de kaart de Rive droite is en niet de Rive gauche! In Schlaraffenland liggen de landen Eten en Drinken naast el kaar, evenals Vertering. De Sau Fluss (zeg maar 'het riool') stroomt door alle drie. In dit geval heeft het aan elkaar grenzen dus de betekenis van een enge verwantschap of overeenkomst. Een grote afstand betekent een groot verschil: Hemel en Hei liggen aan de verschillende uiteinden van de kaart van Schla raffenland, en hetzelfde geldt daar voor het Land van de Jeugd en het Land van de Ouderdom. Regionalisatie In de (Amerikaanse) Map of the Various Paths ofLife, is er spra- ke van een onderverdeling in een twintigtal districten. De meeste ervan hebben een negatieve betekenis, maar er zijn er nog voldoende over die we positief kunnen duiden, zodat er tenminste nog twee routes over de kaart (dus door het leven) gevolgd kunnen worden waarlangs een moreel hoogstaand persoon zieh kan wagen. Er is 00k sprake van een zekere volg- orde in de tijd: vanuit de Hall of Parental Care kan men zieh zorgeloos of indiscreet wagen in moreel laagstaande gebieden zoals Poverty Maze en Indiscreet Range of Distress Borough. Een voorbeeld van regionalisatie is het Tabakeiland in Schla raffenland (figuur 3). Het gebruik van tabak is daar onderver- deeld in Smaucherland (Rookland), Zullerland (Pruimland) en Schnupferland (Snuifland). In het stroomgebied van de Styx (figuur 8) vormen Manuscript, Typografie, Bladspiegel, Buchmesse en Auteursrecht een deelgebied; een ander deelge- bied is het Pantheon, waar o.a. Couperus en Slauerhoff liggen. In het Rijk van de Liefde (figuur 4) kunnen zeven gebieden worden onderscheiden, evenals een extra, onbenoemd gebied, een soort woest bergland waar men de plaatsen Twistziekte, Haat en Scheiding kan ontdekken. Van de zeven mogelijke be- stemmingen vanuit het Land van de Jeugd is het Land van de Gelukkige Liefde de enige positieve. Wanneer men het opper vlak van de mogelijke bestemmingen vergelijkt, dan blijkt er maar een kans van een op zeven te zijn op een gelukkige afloop! Topologie Topologie kan geen erg belangrijk gegeven geweest zijn ten tij- de van de produetie van de morele fantasiekaarten die hier be- schreven worden. In de Carte du Tendre is de volgorde tussen de deugden of positieve handelingen die tot het huwelijk lei den volstrekt toevallig, en hetzelfde geldt voor het Reich der Liebe. Daar is het Land van de Gelukkige Liefde aanpalend aan alle andere gebieden met uitzondering van het Land der Ongelukkige Liefde, dat ervan wordt gescheiden door hetzij het Gebied van de Vaste Denkbeeiden hetzij het Land der Lüsten (met de plaats Hospitaal aan het verste eind). Hetzelfde geldt voor Schlaraffenland, 00k daar is er geen sprake van een rationele volgorde in de geboden inventaris van onze ondeug- den. Misschien is het inderdaad terecht dat het Land van het Vloeken dichtbij de Hei is gelegen, maar waarom het land der Dwazen ernaast ligt ontgaat me. In de kaart van het Land of Matrimony of van Les attaques de l'amour is de topologie veel doordachter, mogelijk omdat dat soort oorlogsvoering meer gei'nstitutionaliseerd was, met een vaste volgorde van rituelen. Het gebruik van de toponymie Zoals hierboven aangegeven versterkt de overeenkomst met bestaande plaatsnamen het idee dat het bij de fantasiekaarten om echte kaarten gaat, en dat ze dus kartografische kwaliteiten hebben (daaronder niet in de minste plaats de betrouwbaar- heid). Hölle is het Duitse woord voor hei, en in de kaart van Schlaraffenland wordt in het Höllische Reich, Tartari Reg- num, 00k Höllandia genoemd, met de grootst mogelijke over eenkomst met Höllandia, indertijd in Duitsland even bekend als een oord van drank en scheiden als nu vanwege de drugs en de euthanasie (figuur 5). De losse zeden die in de i8e eeuw verondersteld werden in Ve netie en de Orient te heersen, leidden de kartografen van Schlaraffenland tot het woordgrapje op de Repubblica Venezia door deze als Respublica Venerea aan te duiden. Vanuit de plaats Brunst (bronst) in dit rijk gaat een karavaanpad over de rivieren Koffie en Chocola (in die tijd veronderstelde ge- slachtsdrift opwekkende middelen) naar de Arabische stad Mokka. In het stroomgebied van de Styx (figuur 8) worden 00k bestaande namen als Grave, Made en Triest vanwege hun dubbelzinnige betekenis in verband met het boekenweekthe- ma 2003 (Leven en Dood in de Letteren), gelokaliseerd. Het effect van het gebruik van toponiemen wordt nog ver sterkt door het aanbrengen van een hierarchisch onderscheid 30

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2003 | | pagina 32