'{tfoe/tmc KARTOGRAFISCH TIJDSCHRIFT 2003-XXIX-2 Düna [$s)nnRtr>rs rF.Mt. .i-'AiilV» W> l'-v Bij de regio van het Gedrag, met als hoofdstad Freud, vindt men een detail- kaarr van het Relatie Schiereiland en een landschap met mojotes, een soort karst bergen, die de tien meest beroemde lief- desromans uitbeelden. Zo'n top-tien lijkt op de Amerikaanse markt gericht, evenals het landschap van de Getallen, een soort matrix, aangegeven met graad- verdeling in de kaartrand waar weetjes worden afgebeeld, gelokaliseerd op grond van de betreffende percentages. Dan komen als vervolglandschappen de Kloof der Seksen, het Rijk der Zinnen en Afrodisia aan de beurt, en uiteindelijk vinden we in het woelige water van een hartvormige zee het Eiland van de Ware Liefde met in het midden de Citadel van de liefde. De structuur van Cartografie van de liefde is daarmee niet die van een atlas in de kartografische betekenis. Maar de kaar- ten die erin voorkomen brengen zonder meer de associatie met werkelijk be- staande verten. Ze zitten geomorfolo- gisch goed in elkaar: er strömen geen ri- vieren over bergtoppen heen, en de ge- airbrushte hoogtetinten kloppen redelijk met de bergschaduwing. Er is een uiterst complexe hydrografie geconstrueerd met Cassiquiare-achtige fenomenen zoals twee kanten opstromende wateren die stroomaf nu eens meer en dan weer minder water bevatten. Rond de Centra le Oceaan loopt een spoorweg die afhan- kelijk van het landschap waar hij door- heen raast afwisselend Consultatielijn, Lijdensweg, Spoor van Viriliteit of de Juiste Weg heet. In de Steden verändert het spoor op onverklaarbare wijze in een trambaan. De toponymie heeft natuur- lijk als doel vermaak, blij herkennen en vrolijkheid te genereren. Er wordt ge- bruik gemaakt van dubbelzinnige plaats- namen of begrippen met geografische connotaties (Tranenzee, Traankanaal, Consultatielijn, de Ik ben O'Quay, de Zenuwbaan, het Spoor van Ontdekking, en het Spoor van Viriliteit, de Genen- poel, de Barenzee, Meer Genieten en het Vroeg Geboortebekken), maar bevat minder trouvailles dan bij de Atlas van de Belevingswereld of dan de Engelse ver- sie. Daar gebruikt men bijvoorbeeld op het Eiland van de Ware Liefde de link met de uitgang -ness die in Engelse geo grafische namen de betekenis heeft van kaap, vooruitstekend punt. Plaatsing van namen als Happiness en Openness bij kapen van het eiland is daarmee veel in- ventiever dan van de namen Geluk en Openheid in de Nederlandse versie. Sommige toponiemen had men beter niet kunnen vertalen; ik neem aan dat de Kaap van Ängsten in de Engelse uit- gave Cape Fear heet, en dat had 00k de Nederlandse lezers waarschijnlijk meer gezegd. De stadsplattegronden (Breino- polis, en Legendarische Minnaars, even als Amsterdam met een concentrische grachtengordel) zijn technisch minder geslaagd; het is 00k een kunst apart om plattegronden zowel leesbaar als geloof- waardig over te laten komen. Het gebruik van kartografische technie- ken voor niet-ruimtelijke verschijnselen spreekt zo aan omdat de eigenschappen van de kaart, zoals het tonen van richtin- gen, nabijheid of afstand, steile hellin- gen, haalbare snelheden - in het alge- meen de voorspellende eigenschappen van de kaart: ik ben hier, wat zal me overkomen als ik die kant op ga? 00k mooi op onze niet-ruimtelijke ervarings- wereld zijn toe te passen. Dat vereist wel dat die toepassingen 00k logisch consis- tent zijn. De rivier Bevrediging mag bij voorbeeld niet uitstromen in de Stroom van de Verleiding, dat zou het omdraai- en van logische verbanden zijn. En de plaats waar het Droomspoor uit de stad Theorie zieh splitst in een lijntje naar Ontspoord en Troebel Water en een lijntje naar Freud mag niet op de detail- kaart Fictie heten en op de overzichts- kaart Verzinsel. Maar verder wordt er goed op dit soort logische relaties gelet. Beroemde liefdesparen vindt men keurig op de stadsplattegronden in elkaars na bijheid, meestal als haaks op elkaar staande straatnamen: Abelard en HeloT- se, Frida Kahlo en Diego Rivera. In het Scheidingskwartier staan Charles en Diana 00k zo weergegeven. En een alles bepalende structuur zit in de afstand tot het centrale Eiland van de Ware Liefde: hoe verder daarvan af, hoe minder het met ons is gesteld: op grote afstand tref fen we begrippen aan als Vrijster, Einde- loos Wachten, Kluizenaars Meer, Voy- eur, Smakeloos en het landschap Impo- tentie. Het leukste in de atlas was voor mij ei- genlijk de wegenkaart (hier te verstaan als road map in de betekenis van road movie), de kaart van de voortgang van het leven die doorlopend Staat afgebeeld aan de onderkant van de meeste bladzij- den. Daarop Staat heel pregnant, zonder airbrush maar beperkt tot de essentie en ge'fntegreerd met teksten, onze voort gang door het leven, zoals op Chinese of Japanse rolschilderingen annex panora- makaarten de processie van een keizer door een deel van zijn rijk wordt ge- toond. Zo'n weergave in een dimensie lijkt eenvoudiger dan de tweedimensio- nale kaarten die het hoofdbestanddeel van de atlas vormen maar 00k hier blijft het terugbrengen tot de essentie van het thema, waar de kartografische techniek op gericht is, een grote uitdaging. Meteorpress is opgericht door Sebastiaan Rompa, 00k verantwoordelijk voor de Atlas van de Belevingswereld. Die uitge- verij is 00k bezig met 'CompanyMap- ping'. Dat is een kartografische metho- diek om bedrijfsprocessen in kaart te brengen, op dezelfde manier als bij deze atlas gebeurt, namelijk door gebruik te maken van de associatieve eigenschap pen van de kaart. Het volgende project is de Atlas voor de Zakenwereld. Uitga- ven in het Japans, Engels, Chinees, Grieks, Türks, Italiaans, Duits, Spaans, Portugees, Frans, Noors en Zweeds van Cartografie van de liefde zijn in voorbe- reiding. F.J. Ormeling Seeing through maps - the power of images to shape our world view W.L. Kaiser D. Wood Amherst: odt, 2001 ISBN 1-931057-00-1, prijs 20,- Het boek Seeing through maps gaat voor- al over kaartprojecties, maar wijkt af van diverse reeds versehenen boeken met overzichten van alle mogelijke projecties en de bijbehorende formules. Het is een boek dat probeert duidelijk te maken dat iedere projectie, iedere kaart eigenlijk, alleen werkt wanneer hij wordt gebruikt voor het doel waarvoor hij is gemaakt. Het boek bevat een aantal interessante 50

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2003 | | pagina 52