CT <a r C? Netwerk 44 INTERACTIEF IJsselbeeld; Topografie, kartografie en grafiek uit de läge landen Van 7 juni tot en met 5 juli 2003 was in de gemeentelijke expositieruimte te Kampen de expositie IJsselbeeld te be zichtigen. IJsselbeeld is de naam voor een grafiekvorm van de hand van de karto- graaf en grafisch vormgever Jan Schilder. Deze grafiekvorm vindt haar oorsprong in de läge landen van de IJsseldelta, de stad Kampen en het gebied van Flevo- land. Het bestaat uit een mix van topo- grafische, kartografische en grafische af- beeldingen in klein en groot formaat voor technische, decoratieve en monu mentale toepassingen. De afbeeldingen worden in een combinatie van analoge en digitale technieken vervaardigd en kunnen op vrijwel elke schaal en in de gewenste uitvoering worden geprodu- ceerd, waardoor 00k inpassing in een ar- chitectonische omgeving mogelijk is. Topografie Topografie is de (getekende) beschrij- ving van de kenmerken van een bepaald gebied. De topografische illustraties op de expo sitie zijn afgeleid van tekeningen die tus- sen 1975 en 2003 door Jan Schilder van de stad Kampen en haar omgeving zijn gemaakt. Door veranderingen in de tijd hebben sommige illustraties inmiddels een historisch karakter. Een aantal origi- nele tekeningen is door de huidige eige- naren ter beschikking gesteld voor de ex positie IJsselbeeld. Voor de samenstelling van de tentoon- stelling is eerst een speurtocht nodig ge- weest naar de verblijfplaats van de oude- re tekeningen. Niet alles is achterhaald en de Staat waarin een aantal terugge- vonden prenten verkeerden was niet op- timaal. Opnames met de Computer wa ren noodzakelijk om deze technische il lustraties weer voldoende (kleur) kracht te geven. Dit gebeurt nu 00k met elke nieuwe tekening. De huidige digitale technieken is zo goed dat op basis van een nauwkeurig getekend origineel meerdere (gelimiteerde) uitvoeringen zijn te maken. Het toepassen van grafi sche en kartografische technieken (zoals het verschalen van details zonder verlies van beeldkwaliteit) zorgt bovendien voor zeer verrassende resultaten. De digitale afdrukken hebben een hoge-resolutie kwaliteit, zijn uv-bestendig en bieden te- vens (in tegenstelling tot zeefdrukken) Het begin is soms een eenvoudige vorm zoals een cirkel of een vierkant. de mogelijkheid tot het weergeven van duizenden kleur- en halftonen. (Flevo) kartografie Kartografie is de kunst van het maken van land-, zee- en luchtkaarten. De ge- schiedenis van de kartografie is al heel oud. De loop hiervan begint al bij de 'geheugenkaart' of 'mental map' uit het begin van de mensheid, de rotswand- schilderingen uit de pre-historie en loopt verder via de klassieke oudheid en de Europese koloniale expansie naar onze moderne tijd. De rol van de kartografie is altijd heel belangrijk geweest voor re geringen en burgers, voor machthebbers en bezitters. Beroemde drukkers en kar- tografen uit de Nederlanden van de i6e en 17c eeuw, zoals Plantijn en Mercator, hebben de kwaliteit en het gebruik van kaarten in ons werelddeel aanzienlijk verhoogd. Ook werden ze steeds mooier. Fraaie to pografische kaarten zijn bekend van Ja cob van Deventer en, nog iets meer ge- romantiseerd, van Johannes Blaeu. Bij deze oude kaarten ging het vaak om het weergeven van wegen, waterlopen, hui- zen, landerijen, militaire Stellingen of grenzen. Tegenwoordig moeten kaarten ook aller lei ingewikkelde plannen over onze om geving tonen. Hoe we bijvoorbeeld wil len wonen, ons het beste kunnen bewe gen en hoe we ons in een gebied willen vermaken. Kortom hoe we onze steeds veranderende leefomgeving (verder) wil- 2003-XXIX-4 len inrichten en dat moet dan weer klop pen met de regels en wetten die de sa- menleving ons heeft opgelegd. Omdat een kaart zo'n uitstekend communicatie- middel is voor het visualiseren van onze maatschappelijke behoeften, betekent dit dat er een bijzondere zorg aan het ont- werp van een kaart moet worden besteed. Na 1975 is het ontwerp van het kaart- beeld ook sterk bei'nvloed door de komst van de computerkartografie. Een van de pioniers op dit gebied was in Nederland de voormalige Rijksdienst voor de IJssel- meerpolder (rijp). Dit multi-disciplinai- re overheidsbedrijf was tijdens haar bestaan een kraamkamer van nieuwe ideeen door de vele projecten die het moest uitvoeren ten behoeve van de ont- wikkeling en inrichting van de nieuwe IJsselmeerpolders. De rijp heeft een aan tal kartografen van naam voortgebracht, waaronder de Kampenaren Jan Weijland en Lammert Plender. Concentratie van het Rijp-werk vanuit de hoofdstad Lelystad van de nieuwe provincie Flevoland, bood Jan Schilder, als sectiechef Kartografie van de afdeling Landmeetkundig Werk, de mogelijkheid een nieuwe vorm van kartografie te ont- wikkelen. Vanaf 1980 werden, op basis van een (elektronisch) gemeten land- meetkundige ondergrond, projecten en plannen op digitaal-kartografische wijze vastgelegd. De kartografische informatie werd op een logische wijze opgeslagen, zodat met de Computer snel de gewenste kaarten konden worden samengesteld.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Kartografisch Tijdschrift | 2003 | | pagina 46